ÖPPNA TRÄDGÅRDAR

I sommar var det "Öppna trädgårdar" här i trakten och vi besökte "en",
Sandra Konttinens.
Hon bor med man och tre barn här på vår gata och hon har verkligen gröna fingrar.
Här med dottern, som somnat mitt i allt hålligång...tryggt och skönt i mammas famn.




Sandra har fått gåvan att kunna skapa i och av trädgården.
Jag kan tillägga att hon är gift med en konstnär, Timo. Så de är en underbar, färgsprakande, producerande, härlig familj.

Här kommer vackra bilder från deras trädgård.
Jag som är väldigt barnslig, ser ju roliga, fina saker...gjorda för barnen, framom alla vackra blommor och växter.....som verkligen blommade i alla färger och former.
Här kommer vad mina ögon fastnade på.


En port att gå igenom, eller kanske att springa igenom, när man leker polis och tjuv.



Porten sett från andra hållet.

Denna underbara "port"...påminner mig om himlaporten.


Saker att klättra, krypa, balansera, hoppa och gunga i, det finns det gott om.


Oliver förevisar gärna den härliga utegungan.

Där finns spännande stenvägar, att vandra eller hoppa fram på.




Bakom lekstugan.
Cykel och "mopo"parkeringen.
På lekstugans vägg.

På lekstugans vägg finns ett vackert konstverk.
Framför lekstugan.

Vem vill väl inte diska här.


I lekstugan.

Där finns de ljuvligaste gardiner, av två glada vänner. Två drakar, tror jag att det är.

Yes, jag gillar när barn får "leka" i lekstugan (med sand, gräs, vatten m.m). Lekstugan skall vara en plats där barnen får leva, skapa, upptäcka och experimentera.


Alldeles intill lekstugan, hittar man denna vackra silverkula.

Vinden gör att den gungar sakta, fram och tillbaka och glänser i solen.


De har byggt en ljuvlig utesoffa.
I denna härliga soffa kan man b.l.a ha kuddkrig med alla färggranna kuddar eller sitta och spela luffarschack (stenarna på stubben).

När de vill tillreda något gott, har de nära till köket...så praktiskt och fint. Deras utekök var inte klart, sa Sandra. Men i mina ögon var det helt färdigt och perfekt.

Jan går runt och betraktar allt det fina.

Och har man vattenkrig....ja då är det nära till vattenkranen.



Det finns flera ställen med vatten. Här ett litet fågelbad.

Även här kan man säkert tjuva lite vatten till leken, när inte mamma ser. Men jag tror faktiskt att denna mor tillåter det.



Men vad är detta?
Jo, jag hittade en ljuvlig koja.

Och en vinbärsbuske som fått hjälp att hållas upp.... en underbar tunnel (men den blev inte så bra på bild).



Även om man njuter av att jobba i och med sin trädgård...... så behöver man ju även vila mellan varven. Hemma hos Konttinens finns många sköna viloplatser.

Känner de sig trötta, så kan de slänga sig här....Rasmus förevisar.


Eller njuta i trädgårdsgungan.

De kan även sätta sig mitt i trädgården så både öron (b.l.a vattnets porl i dammen) och ögon får njuta.

Men det som jag tycker är allra bäst, när det gäller att ta igen sig och koppla av...är ju badkaret.

Att njuta av ett bad utomhus...det är inte alla förunnat. 

Den som letar, han finner.
Jag letade efter roliga, lite gömda grejer och jag hittade flera.

Dinosauriernas värld.
Mitt i all grönska och vackra blommor finns barnens sandlekland.


Lite här och där finns repstegar.


Matilda står bredvid den ljuvliga snöbollsbusken. Och under den hittade vi en till "skatt".




Under snöbollsbusken finns ett vackert hjärta. När jag ser det, påminner det mig om att Skaparen säger: Du är älskad för  den DU ÄR.

Följande bild....påminner om den jag började med. Mamma Sandra som bär sitt/sina barn.
Mitt i en blomrabatt står denna mor, med sitt barn i famnen.


Som en mor bär sitt barn, så vill Jesus få bära oss. Med Hans hjälp kommer alla våra gåvor att nå ännu högre höjder.

Det här med gåvor är väldigt intressant. I bibeln kan vi läsa om vilka gåvor Gud gett oss och vilka Han vill ge till oss...vilka vi skall söka efter.

Vi har fått våra gåvor, för att glädja och hjälpa andra med dem. Så använd dina gåvor.
Den som ger han får. När du ger av dina gåvor kommer du att se att du får ännu mera tillbaka. För delad glädje är dubbel glädje.

Gud har skapat oss olika, olika personligheter med olika uttryckssätt, han vill se mångfalden i sin skapelse.
Det finns ett uttryck som säger "VI FÖDS SOM ORGINAL MEN DÖR SOM KOPIOR". Det är skrämmande, men så blir det ifall vi inte använder de gåvor som Herren lagt ner i var och en av oss, utan istället försöker och vill ha någon annans gåva.

Alla är inte intresserade av samma saker, alla vill inte spela instrument, måla tavlor, inreda, baka cupcakes, skriva deckare, studera fåglar kl.4 på morgonen.

Vi är skapta olika och så skall vi vara.
Du skall inte vara någon annan, du skall vara du, så som Han gjort dig och tänkt att du skall vara, med de gåvor och talanger Han gett dig.
DU ÄR ÄLSKAD FÖR DEN DU ÄR.

I bibeln kan vi läsa om alla dessa gåvor som Gud gett och vill ge oss, Naturgåvor (Rom 12:1) Andegåvor (1 Kor:12-14) och Tjänstegåvor (Ef.4). Ju längre in i Nyatestamentet man går dessto djupare blir gåvorna.


Romarbrevet 11:29
Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse.

Romarbrevet 11:36
Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen.

1Korinthierbrevet 6:7
Men var och en har fått sin särskilda nådegåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat.

1Korinthierbrevet 12:4-11
Nådegåvorna är olika, men Anden den samma. Tjänsterna är olika, men Herren densamme. Verksamheterna är olika, men Gud är den samme, han som verkar i allt och överallt. Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap. En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota, en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill.


Romarbrevet 12:6-8
Vi har alla olika gåvor, allt efter den nåd vi har fått: profetisk gåva i förhållande till vår tro, tjänandets gåva, hos den som tjänar, undervisningens gåva, hos den som undervisar, tröstens gåva hos den som tröstar och förmanar, gåvan att frikostigt dela med sig, att vara nitisk som ledare och att med glatt hjärta visa barmhärtighet.

Efesierbrevet 4:11
Så gjorde han några till apostlar, andra till profeter, till förkunnare, eller till herdar och lärare.

2 Timotheosbrevet 1:6-7
Därför påminner jag dig om att du skall blåsa liv i den nådegåva från Gud som finns hos dig sedan jag lade mina händer på dig. ty Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.

1 Petrusbrev 4:10
Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023