JAG 50 ÅR DEL 1 FÖRBEREDELSER

Den 3 maj fyllde jag 50 år, vilken RIKEDOM och vilken GÅVA att ha fått leva så länge så man kan säga "jag är 50 år". Må jag alltid förstå att vara tacksam och se gåvan i att få bli äldre, att ha fått ännu ett år istället för att tycka att jag blir för gammal. 

Bagaren på G inför kalas.

När jag nu äntligen kommit igång med bloggskrivandet om mitt 50 års firande är det lite över en vecka sedan jag insjuknade i covid (ja det tog mig till sist också) och det kommer jag kanske att skriva ett inlägg om framöver. 

Inför min 50 års dag hade jag funderat hit och dit (vilket jag skrivit om tidigare). Jag ville fira dagen med nära och kära men samtidigt gjorde världsläget med b.l.a pandemin och Ukrainakriget att tankar som, kan jag fira, får jag vara lycklig nu och vill andra komma och fira nu att valet blev svårt. Men som alltid lämnade jag allt och alla i Herrens händer och kände rätt snabbt frid över att ja jag skall fira min dag med familj och vänner (dock inte så stort och inte i det format jag tidigare hade tänkt och planerat). Och jo man får vara glad och fira så länge man kan och jo många ville komma och fira med mig/oss. 

Men jag börjar från början för att få allt dokumenterat. Åtminstone jag själv kan då läsa och begrunda det framöver.


FÖRBEREDELSER
Jag ville bjuda på salt och sött. Och knackorvsälskare som jag är skulle det åtminstone bli korv. Det blev knackorv samt grönsallad, potatissallad och batong till den salta bjudningen. Salladerna fixade vi till kvällen innan. Jag gjorde en mjölkfri grekisk potatissallad medan Jan gjorde mammas potatissallad med gräddfil. Jag har dock ingen bra bild på alla sallader.


Jag är ingen duktig bagare men beslöt att jag bakar det som jag vet att jag kan lyckas med. 


Jag ville inte ha en vanlig gräddtårta, men eftersom jag gillar kombinationen choklad och kladdigt fick det bli svägerskans goda chokladkladdkaka samt svärmors goda citronkaka (även den lite kladdig). Därtill bakade jag kanelbullar, banankakor och lite special diet bakverk.


Chokladkafeets kladdkaka är en mäktig kladdkaka som min svägerska Jonna alltid har på deras bjudningar.


Svägerskan serverar alltid den mäktiga kakan i mindre bitar vilket är helt förståeligt med mycket annat sött och gott. Jag valde att köra den istället för tårta så var och en fick ta så stor bit de önskade (tror säkert att vissa gäster fick sig en söt chock). 


Glasyren skall kokas till en tjock massa, vilket inte lyckades helt bra med havregrädde, så min blev en rinnande chokladmassa. Men den stelnade rätt bra i kylskåpet över natten.

Receptet kommer från och hittas ännu på ICA. Hallonsåsen blev det inte att jag kokade.


Jan ville absolut också koka mammas munkar eftersom jag firade på Valborgsmässoafton och 1 maj och det fick han så klart. Någon timme innen gästerna kom var munkarna klara. 


Att städa inför fest är alltid bra för då får vi upprett ett som annat i detta hus och så även denna gång. Förutom att jag yrde runt med dammtrasa, dammsugare och skurlubba började jag pracka på med allt annat också, roligt prackande alltså.

Ett exempel var fotoramarna som prytt vårt sovrum i några år utan att de fått några foton i sig. Nu kom jag till skott och beställde några foton från vår familjefotografiering 2018 (när Jan fyllde 50 år.)


Och det tog inte många minuter så var de på plats.


Och nöjd blev jag.


Jan fixade fast vår handdusch som legat slingrande som en orm på wc-golvet under lavoaren i ca 3 år, åtminstone. Nu införskaffade vi den lilla delen som fattades som man lätt kunde hitta i Prismas hyllor, alltså inte svårt alls, men sånt som lämnar ogjort hos oss. Så ännu en bra orsak att ställa till med fest i eget hem, då får man saker (små som stora) uträttade. 

Jag beslöt att soffdynornas överdrag skulle få sig en tvättomgång (sker ungefär 2ggr/år) och började kämpa på med att få bort dem, en utmaning som kräver sin kvinna eller man. Och jag tvättar dem alltid i vanlig tvättmaskin (blir två tvättar).

Sen gäller det alltid att trä på kuddöverdragen när de är nytvättade och fuktiga, annars finns det risk för att de drar ihop sig när de torkar. Det är ett svettigt göra men denna gång tog Jan sig ann projektet.

Gården städades upp (ihopp om att vi även skulle kunna vara utomhus, men så varmt blev det ju inte).


Att få ställa till med fest är roligt och festfixaren i mig vaknar till liv. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kanske jag framöver någongång startar en festfixarfirma för dem som liksom vi (lever mer eller mindre i klädhögar, diskberg och saker man kan behöva både här och där och sen plötsligt) vill ha fest och det kräver sin insatts för att få huset festfint. Det skulle vara en festfixarfirma där inte allt behöver vara så perfekt men där det skulle kännas bra när man öppnar dörren och välkomnar sina gäster. 


PROBLEM
När man skall ha fest vill man att allt skall löpa smidigt och att man hittar lösningar på alla eventuella bekymmer eller problem som dyker upp längs fixarvägen.

Inför min festhelg hade jag måndag och fredag ledig och hade då planerat att baka, städa och fixa, allt.
Men på måndag blev det andra planer när jag behövde åka med vår extremt överkänsliga hund till veterinären igen, han hostade, smackade med munnen och ville inte äta. 


Det blev nersövning och undersökning igen. Denna gång var struphuvudet rött vilket troligtvis berodde på att han hade magsyra som kom upp i halsen (när han äter sånt han inte tål börjar han må illa, vill inte äta och spyr galla, magsyran fräter och han blir sjuk i halsen och vill absolut inte äta... en ond cirkel).

Han fick en medicin för typ magkatarr, den började vi med på tisdag. Onsdag åt han inget, inte heller torsdag. Då fick han diarre och magen blev alldeles gasig. Vi fick två nya mediciner, Matilda körde iväg och hämtade dem medan jag var på jobb. 
Han fick ta hela dosen (av den första nya medicinen) i två omgångar samma kväll (för nu trodde veterinären att han fått "vårtarmsjukan" när djur ätit sånt som legat under snön hela vintern). Han fick även antibiotika som vi kämpade med att få i honom, han spottade ut varje liten bit som gömde sig i godiset, det gick inte så bra. Ja inte ens godiset smakade.

Fredagen kom, den andra dagen jag hade ledigt för att fixa det sista inför min festhelg och jag hade en sjuk hund som absolut inte ville ta sin äckliga antibiotika. Hans mage (läs avföring) blev dock bättre och han tycktes inte störas av illamående, han låg mest och sov och någon liten bit mat fick vi i honom Men eftersom han inte heller åt någon mängd mat så blev magen småningom tom och magsyran ökade igen. Natten till lördag spydde han tre gånger, mitt på det nya rena fina golvet och mattan i vårt sovrum. 

Ja du kan låta bli att titta på följande bild. Jag sparar den för dokumentering (till ex veterinärbesök).

Inte så kul inför fest.

Bilden här ovan är från första spytillfället kl.4:05. Därefter upprepades det kl.5:50 och 6:40 så jag städade även på natten. Hugo lade sig skönt ner och sov vidare efter varje tömning. Jag somnade inte så bra. 

Sen låg jag och funderade på allt som jag inte hade hunnit med (p.g.a en sjuk hund) och som jag troligtvis inte skulle hinna med innan gästerna kom (eftersom jag fick dra igång med både skurning av golv och hund igen).
Visst blev det annorlunda än vad jag hade tänkt med förberedelserna, men det blev så bra det kunde bli.


TACK JESUS
Lördag morgon vaknade vi trots allt glada, friska och redo för fest. Jag hade insett att det var bäst att sluta med Hugos två mediciner om vi skulle få en lugn och kräkfri fest. Och Hugo var nöjd och glad och åt t.o.m lite mat denna dag. Och han accepterade snällt den rosa rosetten som Matilda bundit till honom. 


Allt jag hade planerat hade som sagt inte hunnits med denna vecka men det blev bra ändå. TACK Jesus för din omsorg, omsorgen kändes på många sätt.

FORTSÄTTNING FÖLJER.... JAG 50 ÅR DEL 2 FESTHELG  i nästa blogginlägg.

HERREN SKA BEFALLA SIN VÄLSIGNELSE ATT VARA MED DIG I DINA FÖRRÅD OCH I ALLT DU FÖRETAR DIG (5 Mosebok 28:8a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023