ATT TALA SANNING

Här om dagen träffade jag på en person, som verkligen mådde dåligt, vi kan kalla honom för Pi.



Jag har inte sett Pi och hans familj på många år. Nu råkade vi bara stöta på varann, jag rusade in och han stod och väntade på någon.
.
Jag blev så ledsen över hans berättelse, över hur människor gjort honom illa, spridit elaka, falska rykten. Och det värsta av allt ....även kristna.
Man tycker ju ändå att vi som är kristna (som läser bibeln) och vet vad Jesus säger: inte heller jag dömer dig, att vi skulle förstå bättre.



Ingen av oss har rätt att döma, endast Gud själv.

Naturligtvis är inte vi kristna på något sätt bättre än andra, vi syndar varje dag i tankar, ord och gärningar. Alla pratar vi illa, någongång, någonstans....alldeles för ofta. MEN vårt mål, skall ju vara att bli mera lik Jesus, så vi måste jobba på, att prata positivt om varandra.

Om vi fyller på vårt förråd med vackra ord och positiva tankar om varandra, då finns det inte så mycket rum för det negativa.



Mitt hjärta gråter när jag tänker på Pi och hans familj och vad de får gå igenom.
Pi sa, sådana här stunder i livet, då ser man verkligen, vilka ens riktiga vänner är.

Vänner tar hand om varandra i vått och torrt.


Och jag själv, jag fick mig en tankeställare...än en gång. Hur ofta låter jag inte grodor hoppa upp och ut ur min mun.
Och hur ofta står jag inte bara där och lyssnar (när någon annan slänger ur sig grodor), utan att reagera...man kan gå bort, man behöver inte stå kvar och lyssna till hela storyn. Och ännu bättre, man kan säga ifrån, för den som tiger, den samtycker.

Endast Gud vet vad som är sant eller falskt, endast Han och ingen annan har rätt att döma.
I Johannes 8 säger Jesus (när det gäller en kvinna som gjort sig skyldig till äktenskapsbrott, och de vill stena henne) Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen (en efter en gick då bort). Sen sa Jesus: Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mera.

Kärlek..Guds kärlek är evig.


Jag och du...vi måste bli bättre på att tänka oss för, vad vi säger om andra och på vilket sätt vi gör det och i vilket sammanhang.
Gäller det negativa saker som någon gjort till oss, naturligtvis bör vi få lätta vårt hjärta, skrika ut vår vrede och ilska.
Men vi skall inte göra det vid kaffebordet på jobbet, högt i butiken eller på sociala medier.

Vi kan lätta vårt hjärta till vår äkta hälft, till vår bästa vän, till en professionell person, och naturligtvis, allra först till Gud, till Honom får vi komma med allt.
Sen när vreden innombords har lugnat ner sig, är man nog alltid lika tacksam och glad, ifall man klarade av att behålla det (alla grodor) för sig själv.


VARFÖR skall vi människor vara så elaka mot varandra, kärlekslösa och liksom njuta av andras olycka?
VARFÖR kan vi inte se det positiva i varandra, lyfta upp varandras fina sidor, berömma varandra och älska varandra? Älska din nästa som dig själv.

Spill ingen tid på att grubbla över om du älskar din nästa, handla som om du gjorde det.



Vi behöver sprida glädje och frid, vackra ord och goda tankar i vår värld .......inte tvärtom. Allt vad JAG vill att människorna skall göra för MIG, det skall JAG också göra för DEM.



SOKRATES, HAN VAR EN GREKISK FILOSOF (född ca. 469 f. Kr), som kom på det här med TRE SILAR.




En dag kom en man fam till Sokrates och ville berätta en sak, om en person som de båda kände.

Sokrates sa, vi skall först sila det du har att säga genom 3 silar.

1.ÄR DU SÄKER PÅ ATT DET DU KOMMER ATT SÄGA ÄR SANT?
-Nej, men jag har hört det av en god vän, svarade mannen.

2.ÄR DET NÅGOT GOTT SOM DU HAR ATT BERÄTTA?
-Nej, tvärtom, svarade mannen
.
3. ÄR DET NÖDVÄNDIGT ATT TALA OM DET HÄR FÖR MIG?
-Nej, det kan jag inte påstå, svarade mannen.

Sokrates 3 silar fick den här mannen att låta bli att prata illa om sin nästa.

Så sant och klokt med de 3 silarna....något att efterfölja.

Men om och när vi felar...syndar i tankar ord och gärningar, så får vi alltid komma till Jesus och be om förlåtelse och mod, kraft och hjälp att kunna reda upp allt.
Vi får be att vi för varje dag får bli mera lik Jesus i tankar, ord och handlingar.

Du är alltid älskad...Jesus älskar dig, för den du är.




Psaltaren 141:3-4a
Herre, sätt en vakt för min mun, en dörrvakt för mina läppar. Låt mig inte få lust till onda ord och utföra gudlösa handlingar.

1 Johannesbrev 3.18
Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning.

Romarbrevet 14:13
Låt oss därför inte längre döma varandra. Istället skall ni se till att ni inte kommer någon broder att snava eller falla.

1 Johannesbrev 1:9
Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

3 Mosebok 19:18b
Du skall älska din nästa som dig själv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023