MIDSOMMARHELGEN 2015

ATT VARA VÄLKOMMEN.
Hur skönt är det inte att få komma till en plats där det andas vila, ro och avkoppling.
Så är det att få komma till svärföräldrarnas villa, i Fäboda.



Här får naturen leva kring stugorna...blåbärs och lingonris blandat med ljung m.m växer fritt.
Här får barnen leka och ta plats.
Här känner vi oss välkomna och hemma.


Blommorna får växa fritt...så vackert.

Stubbar får stå kvar..och förvandlas av tiden och vädret.





Barnen får verkligen ta plats, de får upptäcka, leka...ja helt enkelt leva.
De tappar bort farfar/morfars hammare, river upp knän, klämmer fingrar och drar fram allt de hittar i förråd och gömmor.

Leklandet..utvecklas från år till år.


Jan är uppe i kojan och sätter fast linbanan.

Sen åks det, både framlänges, baklänges och t.o.m upp och ner.


Här finns vackra blickfång att vila ögonen på, inne som ute.

Båtarna i fönstren, har Jan byggt.....under årens lopp.


Vackert.....


Några av kusinerna på studdsmattan,

Även på utedasset, kan man sitta och njuta av utsikten.


Vi kom hit till villan kvällen före midsommarafton.
Eftersom vi har husvagnen på remont, så får vi sova i "lill stugan". Så vi kånkade in våra väskor och sängkläder, städade och gjorde det mysigt.

"Lill stugan" är den stora röda stugan på denna bild....inte lilla dasset.





Denna stuga brukar även användas till Formula och fotboll.....via tv:n alltså.


Sen blev det mindre mysigt, för jag lyckades trampa på en spik. Den stod ut en liten bit och hade jag bara sett mig för lite noggrannare, så hade jag sett den.
Den gick inte så långt in, men nog gjorde det ont.

Senare på kvällen åt vi godis och då lyckades jag bita bort en bit av en plomb...typiskt. Mindra bra början på firandet.

Men vi avslutade kvällen, liksom alla kvällar här, med ett skönt bastubad, som var välgörande för både kropp och knopp.

Bastuved.

MIDSOMMARAFTON.
På midsommarafton är det alltid knytkalas här, tillsammans med alla andra villaägare, deras barn och barnbarn och barnbarnsbarn.
Alla tar egna bord och stolar, sen samlas vi på en öppen plats nära vattnet.
De flesta stugor här, är en bra bit ifrån stranden. Många stugor finns inne i skogen.
Vattnet drar sig längre och längre ut hela tiden. Så när vi skall bada får vi gå långt ut...till vågorna.

I år var vi ca 86 personer och några hundar....plötsligt har vi börjat se hundar.


Turen att göra midsommarstång cirkulerar, sen har man den uppgiften i två år. Man har fria händer att göra den som man vill.
I år såg det mera ut som ett midsommarkors, för ringtillverkarna hade inte infunnit sig.
Men vi tyckte att det passade bra med ett kors, som påminde oss om att Jesus alltid är med.

Det ordnas mete för barnen (upp till skriftskolåldern), och det delas ut diplom till dem som fått barn under året...som satsat på att höja födslotalet här....smile.

Vi får samlas, äta gott och träffa alla gamla och nya villaägare.


Metet är enligt ålder, den yngste får börja.
Många vuxna är också intresserade, och vill b.l.a. fotografiera, dokumentera stunden, i minnet och på bild.
Mete på gång.
Vi fick ett vackert fint midsommarafton väder. Solen sken och det blåste lätt, vilket höll myggorna på avstånd,


Vacker syrenbukett.



Solnedgången, är något man bara måste uppleva...så fridfullt och så vackert.


Solen är på väg att gå ner..... så vackert.
VILLALIV.
Det är ljuvligt med villa liv.
Här får man vila och koppla av och vill man ha något att göra så finns det något för alla och alla intressen.

Matilda och en kompis har hela dagen (lördag) jobbat på kojan, de har sågat och spikat.
Svärfar har byggt trädgårdsgungan,
Jan har fixat plattor och grillat.
Svärmor har bjudit barnbarnen på morgonmålsplättar(som på ett bättre hotell), fixat sallad och skött om disken.
Jag som älskar att måla, har träoljat lite här och där.

Svärfar fixar gungan.....

....och provsitter den.


Jan grillade gott.

Svärmor fixade salladen.


Jag träoljade b.l.a sandlådan.


GUDS RIKE.

Likadant är det i Guds rike, du får komma som den du är, du får vara dig själv och behöver inte känna någon prestation.
Fri som en nyckelpiga.

Och även där/här i Guds rike, finns något att göra för alla och en var.
Gud har skapat oss olika med olika gåvor för att vi skall kunna nå ut till alla människor i hela världen och berätta om Hans rike.

Guds rike finns i ditt hjärta, om du har tagit emot Jesus.
Guds rike kommer att komma, när hela världen skall få se Jesus komma tillbaka för att vi för alltid skall få leva i Hans rike.
Det går inte att begränsa Gud, för Han är och finns överallt. D.v.s. Guds rike är där hans vilja sker.

Vill avsluta med texten till en vacker lovsång.

JAG KOMMER SOM JAG ÄR, JAG HAR INGENTING ATT DÖLJA.
DU HAR SKAPAT MIG OCH KÄNNER MIG SÅ VÄL.
PÅ VACKLANDE BEN MEN JAG LÄNGTAR ATT FÅ FÖLJA.
DU STYRKER MIG OCH LEDER STEG FÖR STEG.




Hebreerbrevet 13:2
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.

Ordspråksboken 11:25
En givmild människa får rikt igen, den som mättar andra blir själv mättad.

Psaltaren 144: 1a, 2b
Lovad vare Herren, min klippa.....
Min klippa och min borg, min fristad och min räddare, min sköld, min tillflykt....

Galaterbrevet 6: 9-10
Låt oss inte tröttna på att göra det som är rätt. När tiden är inne får vi skörda, bara vi inte ger upp. Så länge det finns tid skall vi därför göra gott mot alla människor....

Andra Petrusbrevet 3:8-9
Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

Matteusevangeliet 6: 33-34b
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. gör er därför inga bekymmer för morgondagen.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023