VILLALIV......EN OAS

Har du en oas, en plats där du kan gå i myskläder hela dagen, där du kan göra vad som helst och när som helst?  Där du kan sätta dig vid Jesu fötter och sitta där läääääääänge. 

Jag/vi har flera sådana platser och en av dem är vid svärföräldrarnas villa i Fäboda. 
Denna sommar har vi bott nu som då ute vid villan.




Vi har haft sköna, varma och soliga dagar......och lite regn och åska ibland, liksom nu.




Veckan innan vi åkte på läger, var det i princip bara Jan, jag och Hugo här. För pojkarna bodde där hemma och Matilda fick åka med sin kompis Adines familj till hennes farföräldrars villa ute vid Tankar. Sen kom de på att de skulle åka över till Sverige en sväng, med sin egen båt..... och med åkte Matilda, så hon fick verkligen vara ute på äventyr. Hon åkte på mån och vi fick hem henne på torsdagkväll.
Bilderna är från i fjol...men samma härliga tjejer och vid samma Tankar.






Här slappade, slöade och promenerade vi. Vi åt när vi kände för det och badade bastu varje kväll. Vi lämnade t.o.m. datorerna där hemma (i två dygn, sen hämtade Jan dem...det blev fotbollsmatch och Bond för honom och bloggande och film för mig). Ibland kom pojkarna för att tillbringa lite tid med oss (läs: för att få varm, god mat).

Den här bilden är från denna helg.


Denna stubb har Jan jobbat flitigt med...nu används den som "potatiskastrullhållare".


Jan har jobbat med sin nya leksak "motorsågen" och fyllt på bastuförrådet till nästa sommar.






Jag kopplade av med målning.....och Hugo han höll sig nära mig, som alltid. På bilden ligger han och sover i sanden.

Det som känns som måste där hemma känns som terapi här...för här får jag om jag vill...och då vill jag.

Det är terapi för mig....att få måla och även att klara av alla spindlar som faller ner rätt i ansiktet. De finns överallt och i massor här ute i skogen. Och de är stora, lurviga och med långa snabba krypande ben.





Vi tvättade bilen och husvagnen...händer sig allt för sällan annars. Och vi tog ljuvliga promenader med Hugo.





Vi sov...mitt på dagen.



Vi försökte få Hugo att simma, men nej det gillar han inte, men att lite blöta tassarna det går..... just och just.





När Matilda kom tillbaka efter fyra dygn på äventyr så plockade hon blåbär och vi gjorde en blåbärspaj...mums. Och Jan hittade lite hjortron.





Hugo hittade en kompis här...som ser nästan lika ut som han.





Och vi njöt av de fina solnedgångarna varje kväll.




Nu är vi här igen och njuter. Mina svärföräldrar har varit på tre veckors resa ute i Europa med sin husbil, men nu är även de här.
I morse bjöd svärmor på lyxigt morgonmål, med nyplockade blåbär.



Just nu ligger vi och slöar i husvagnen medan det ösregnar där ute.

Har du en oas där du kan gå i myskläder hela dagen, göra precis vad du vill,
och när du vill? En oas är en plats där du växer.


Andra oaser för mig är badkaret, min egen säng och trädgårdsgungan.



Sen flyttar jag även med mig mina oaser genom att ta med mig mina myskläder och stickastrumpor.



Vi behöver alla oaser där vi får tanka och ladda batterierna, en kravlös miljö.

Nu har vi tankat och tankar, så vi blir helt avslappnade efter sommar och semester.
Jan började jobba i tisdags och jag börjar på måndag. Jag känner mig faktiskt helt laddad och ny på något sätt......smile.


Matilda har fixat .

PSALTAREN 23:1-3
Herren är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull.


LUKASEVANGELIET 10:39,41-42
Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord.

Herren svarade henne:"Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne".

JOHANNESEVANGELIET 8:31
"Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria".



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023