NYÅRET PÅ ETT ANNORLUNDA SÄTT

Jan och jag avslutade 2017 och inledde det nya året 2018 tillsammans, ute i skogen, vid svärföräldrarnas villa, nära havet och i lugn och ro.

Han och jag...och Hugo.

Barnen firade i grannstaden Vasa.
Pojkarna firade med sina kompisar och övernattade på hotell.
Matilda firade med sina kompisar och många andra på Midvinterveckan 17/18.

Beslutet blev enkelt för oss, då drar vi ut till lugnet i Fäbodaskogarna....och det gjorde vi.
Vi har ju ingen husvagn där nu mitt i vintern, men svärföräldrarna lånade gärna ut sin stuga till oss....TUSEN TACK FÖR DET.
Svärfar hade t.o.m. varit ut dit och gjort upp eld och "förvärmt" stugan..TACK.

Hugo var ju naturligtvis också med. Och han trivdes som vanligt när han fick vara med, vara nära, leka i snön och springa fritt i skogen, runt villan och ute vid stranden.



Det är häftigt att vara ute i skogen där det enda ljuset, förrutom månljuset kommer från de lampor man tänder.



Vi hade tagit med "två" av mina många lyktor. En till insidan och en till utsidan.



På kvällen sänkte sig mörkret runtom, men vi var mitt i ljuset och värmen.



Nyårsaftonen njöt vi av härlig promenad, bastu och taco.



Jan och Hugo såg till så att bastun var varm och skön. Hugo som annars gillar bastu fick stå över denna helg (vi sov där från lör-mån).
Men nästan varje gång vi tagit en promenad i skog och mark så var hans päls fylld av snöbollar som vi fick skölja bort i ljummet vatten, i baljan.




På självaste nyårsaftonen fick Hugo leka med pappas handske...så roligt.



Vi vaknade en morgonen till solsken över havet och uppe i trädtopparna.



Och att få vakna med den bästa....han som alltid är brun som en pepparkaka året runt och jag som är motsatsen, men vi kompletterar varann. (Jag har fått frågan: är din man från ett annat land😉?)



Vi har tagit sköna promenader både i dagsljus och i den sena kvällens månljus.



På väg ner till havet.

Havet är både skrämmande och så vackert....enligt mig.





Det var mycket snö för Hugo att springa och rulla i...bra motion. Hugo älskade även att springa i de gångar som Jan gjort.



Här grävs gångar.




TACK JESUS att vi bor i ett land med "allemansrätt" här får vi röra oss fritt i skog och mark. Något vi är så vana med att vi kanske inte ens tänker på.
Är allemansrätten något du funderar över/uppskattar/njuter av/ är tacksam för?



Ni vet skogens doft....mmmm.


Skogens härliga utmaningar.



Och friheten att njuta som man vill när man vill.








Nyårsafton tände vi facklor....som vi fick fiska upp ur snön...nu som då, när de smällt ner en halv meter.



Nyårsdagen slappade vi vidare och tog ut det sista av härligt villaliv.



Var och en på sitt sätt..........

Skönt bland filtar och täcken.


På Spåret.


Skönt fotbad.

Och vi packade ihop, sopade, tog hem disken😉 och återvände hem först till kvällen. TACK FÄBODA, TACK SVÄRFÖRÄLDRARNA.



Sen kom vi hem till Konrad och Selma, ett kärt återseende.


Vänner.

Pojkarna kom hem på samma gång som oss, men Matilda kom först följande dag, den 2.1 när lägret avslutades.
Det var Jan som fick äran att köra till Vasa och hämta hem fyra glada, sjungande tjejer och massor av packning😉. De hade haft det bästa nyårsläger man kan ha...med varann...med Jesus.


Nu när jag skriver detta inlägg är det morgon och Trettondag. Ikväll blir det fest här hemma hos oss, TRETTONDAGSFEST FÖR NÄRMASTE SLÄKTEN. 

Det gäller att vila innan man skall festa.
Denna dag firar vi alltid med släkten och tar ut det sista av julen. Ni vet god mat, choklad, pepparkakor, glögg, julmusik, ljus/facklor, julmys och tid tillsammans....alla åldrar.

I fjol hoppade vi över denna fest, något jag saknade. Men ifjol åkte vi ju ner till Dragsvik på öppna portars dag för att träffa pojkarna som då hade varit en vecka i det militära......det var nog en av de bästa dagarna i mitt liv det också.


Inför kvällens fest har Jan tillrätt mycket gott att äta....det salta. Och jag har tillrätt mycket gott att äta...det söta.

Nu är det dags att börja stiga upp.....vi ligger alla i sängarna ännu, alla sover förrutom jag.
Där ute har vi fått massor av snö igen...något jag gillar, så det blir dags att ta tag i snöskottan...efter hundpromenaden.

Jag vill önska er alla 💖som kikar in på min blogg ETT RIKTIGT VÄLSIGNAT NYTT ÅR 2018. 
Ett år när vi får be Herren att Han ger oss allt det vi behöver för att möta allt som möter oss detta år. 
Endast Han allena vet vad 2018 för med sig.....tänk vad skönt att vi har den möjligheten att ha en Vän som vet allt om ditt och mitt liv.....DET LÖNAR SIG ATT HÅLLA DEN VÄNSKAPEN BRINNANDE....AMEN.



Det är inte kyrkan i sig, att du och jag tillhör en kyrka, en församling som gör att vi har evigt liv. Det är vårt hjärtas bekännelse, att vi vill ha del av Jesus i vårt liv, både här och även sen. Det är vår personliga tro som för oss ända hem.

Även Hugo har svårt att slita blicken från Jesus.....eller var det lammet (som var så stilla..det verkade dött 😊).



DU OMSLUTER MIG PÅ ALLA SIDOR OCH HÅLLER MIG I DIN HAND (Psaltaren 139: 5)

SÖK HERREN  MEDAN HAN LÅTER SIG FINNAS, ÅKALLA HONOM MEDAN HAN ÄR NÄRA ( Jesaja 55:6).

VAR INTE RÄDD, FÖR JAG ÄR MED DIG, SE DIG INTE ÄNGSLIGT OM, FÖR JAG ÄR DIN GUD. JAG STYRKER DIG, JAG HJÄLPER DIG, JAG STÖDER DIG MED MIN RÄTTFÄRDIGHETS HÖGRA HAND (Jesaja 41:10).

TÄNK INTE PÅ DET SOM HAR HÄNT, BRY ER INTE OM DET SOM VAR FÖRR. SE, JAG GÖR NÅGOT NYTT. REDAN NU VISAR DET SIG. MÄRKER NI DET INTE? JAG SKA GÖRA EN VÄG I VILDMARKEN OCH STRÖMMAR I ÖKNEN (Jesaja 43:19).




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023