TRETTONDAGSFEST MED SLÄKTEN

TRETTONDAGEN, det är en dag som smakar gott, en dag som jag väntar och längtar efter.
Ännu en dag får vi uppleva julaftonskänsla med nära och kära. Det är den dagen varje år när vi tar ut det sista av julen, och så gjorde vi även detta år.


Härliga kusiner.

Det är också den DAGEN NÄR VI KOMMER I HÅG ATT DE TRE VISE MÄNNEN KOM TILL JESUS, FÖR ATT HYLLA HONOM. En sådan dag passar det bra att fira, tillsammans.

Det är något speciellt just med denna dag, vi har så roligt redan när vi ställer till.
I år hade Jan gjort sina goda smörgåstårtor och även vågat sig på en ny sort, som blev uppskattad.
Matilda hjälpte till att dekorera dem, far och dotter var dock inte riktigt överrens om hur laxrosorna skulle göras.



Men de blev så fina.





Jag hade fixat den söta sorten och delade den i goda bitar....inte kanske så vackra, men goda.

Favorit nr.1

Dajm

Favorit nr 2.

Rocky road bitar.

Huset var upplyst och fint (dammsugaren hade dock inte kommit fram, denna gång heller).








Betlehemsstjärnan var på plats.



Kusinerna höll till mest på övrevåningen.



Vi vuxna höll oss mest på nedrevåningen.
De jag fick ta bild av var mina kära svärföräldrar.





Och mina kära föräldrar.



Här med Jan som blev lite suddig.


Vi är nitton personer när vi träffas med närmsta släkten, denna dag var vi dock sjutton, två av kusinerna hade annat för sig. 
En av dem har dessutom fått körkort, så då väljer man väl att susa fram med bilen istället för släkten😉.

Om ni minns så skrev jag i ett tidigare inlägg att mycket av det vi brukar och vill ställa och göra i ordning till julen, orkade vi inte med denna jul. Men nu inför trettondagen blev det gjort.

Jag bäddade rent och skönt i sängen...och Hugo tog genast sin chans.





Julkorten blev upphängda.



Och godisen blev ju kokad, de två favoriter som är ett måste...om det nu finns några måsten.

Det som vi dock inte gjorde denna jul, det var att bygga pepparkakshuset. Det får åka in i skåpet tills inkommande jul.




Byrån under trappan blev heller inte avplockad och smyckad julfin.




Den ytan var (denna vecka har jag redd upp den) dock väldigt intressant....den berättade något om den hektiska tid som december är/var i vårt hus.
Alla saker, grejer berättar sin historia.



Vi har firat Finland 100 år (därav flaggan och vimplarna).Vi har tagit fram jultextiler (och alla behövdes inte). Vi pyntade och dekorerade så blomman blev utan plats (och hamnade i denna mörka vrå). Dagbarnen och jag har firat lucia (där av lucia batteriljuset). Jag har haft sjuk rygg (och använt vetedynan. Vi har tapetserat i Matildas rum (därav tapetborsten, påväg ut i garaget). Vi har pysslat både hemma och i församlingen (därav klistermärken, papper m.m). Och det var en tid när det gick åt många ljus (därav ljuslådan, som aldrig hann in i skåpet, den användes för flitigt). Och vi paketerade fina julpaket (därav de röda snörena).

Nu imorgon är det TJUGONDEDAG KNUT, och julen städas ut. 
Vi kan se tillbaka på en underbar jultid, när vi fått ha varann, vara (nästan helt) friska, bo i ett varmt, ljust och kärleksfullt hus, ha mat på bordet och Jesus i våra hjärtan. Vad mer kan jag begära...inget.




Julmysigt på utsidan.





Hela jullovet fick vi slöa, slappa och bara vara nära varann, ibland i samma rum men alla på sina egna plattor, telefoner, dator eller tv....men nära och under samma tak.....med chokladasken intill.



Det har varit en fin advents och jultid och jag är så glad och tacksam.
MEN min bön är att nästa jul skall få bli den där julen när jag verkligen hinner göra det jag vill, när inte stressen tar över....och jag tror att det verkligen kan bli så.
För nästa höst har jag helt nya planer, mindre stress och mera tid med Jesus och alla dem jag älskar.... mer om det en annan gång.

TACK JESUS FÖR DENNA JULETID. TACK ATT DU HAR ALLT I DIN HAND. VAD VORE LIVET UTAN DIG?...INGENTING.

DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA  OCH GLÄDJAS I DAG ( Psaltaren 118:24).

RÄKNA MED HONOM PÅ ALLA DINA VÄGAR, SÅ SKA HAN JÄMNA DINA STIGAR ( Ordspråksboken 3:6)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023