KVINNOWEEKEND

Önskar du tid för dig själv någongång?  Ja vem gör väl inte det. Då kan en helg för bara kvinnor vara ett bra alternativ (ifall du är en kvinna...smile)
Första helgen i oktober åkte jag med goda vänner, på Ku:s kvinnoweekend, från fredag kväll till lördag kväll.


Här kommer en sammanfattning  (som jag även skrivit till Kummin-tidningen). Men den här är något längre.


Ute rasade stormen Valio...leksaker, solstolar, blomkrukor m.m flög runt och även jag flög runt som en vild höna och plockade och jagade alla föremål....för jag hade bråttom.  Jag skulle ju på en av höstens höjdpunkter och jag skulle hinna duscha, packa, rasta hunden, säga hej till alla och dela ut rättvist med pussar och kramar ...och sen skulle min vännina dyka upp och vi skulle vara på väg.

Mitt i stormen Valio, styrde vi och många andra kvinnor, kosan mot Pörkenäs lägergård och årets kvinnoweekend.





Ann hade musik på i bilen. Vi lyssnade till Mrs Bighill Singers och "Det lilla ljus jag har, det skall få lysa klart"...snacka om att ladda upp inför ett dygn med Jesus och kristna systrar, som vill vara ett ljus i vår värld, även om vi känner oss liten ibland.


Temat för i år var helhjärtat.
Men jag tror att vi var många som kom dit lite halvhjärtade, för en del av hjärtat fanns kanske kvar hos de där hemma, kanske på jobbet, eller så gick tankarna mitt i stormen ...men hur skall det gå med husvagnen mitt ute i skogen, med växthuset, och hur går det om strömmen går.


Väl framme blev vi varmt välkomnade av Maria Edman och Monika Wenman. Deras glada leenden gör att man verkligen känner att de är sååå glada för att just jag/du har kommit.

Vi fick vårt rum och vi bäddade genast sängarna...ett måste, för sen är man så trött efter en fantastisk kväll med fantastiska systrar, härligt program, fyllda magar och långa samtal att man bara stupar i säng... då finns det ingen ork att börja bädda sängen.

MATEN.
Ja, den är ju alltid något extra ute på Pörkenäs.
Kökspersonalen kan det här med god mat och de är bra på att hålla koll på alla allergier och dieter, så alla får äta och njuta.
Och att få sitta och äta med trevligt sällskap, det gör ju att maten smakar ännu bättre.
Och att dessutom få sitta vid ett fint dukat höstbord med ljus och sandiga kottar, det gör ju att stämningen är på topp.



Ja, jag reflekterade faktiskt, att vissa av kottarna "fick" ha sanden kvar...mitt på matbordet.
Det blev så talande. Liksom vi sjunger i sången "Jag kommer som jag är, jag har ingenting att dölja, du har skapat mig och känner mig så väl".
Så får även vi komma till kvinnoweekenden.... som vi är, inte som vi borde vara. För vi är olika kvinnor i olika åldrar, med olika livssituationer, och därför har vi också så mycket att dela med varann.

Vi är skapade unika.


.

PROGRAMMET.
Lovsången med Rebecca Ekman och Jenny Pulkkinen ljöd vackert ut genom kapellet när vi kom ifrån maten på fredag kväll. Det var sing in och vi fick börja med att lova vår Jesus, vår Herre, få lyfta vår tillbedjan till Han som bär allt och alla i sin starka hand.

Denna text möter dig, påväg in i kapellet.






Aldrig förr har jag varit med om att lovsången "Bara i dig har min själ sin ro" blivit så stark. Stormen som rasade, mullrade i taket, slet upp stora kraftiga vågor på havet och slängde träden mot varandra, gjorde att sången blev så talande. Om än hela världen stormar runt omkring mig så har min själ sin ro i dig min Jesus.



Pigga, glada Mimmi Östman hälsade oss välkomna.
Vi har alla kommit hit med en längtan.
Någon längtar efter att få vara social en annan att få vara i fred och att få vila. Någon längtar efter "Nisse på loftet" ( det är liksom ett litet rum uppe på vinden där man får umgås av hjärtans lust, där det serveras allt för den snåle...liksom jag. Måste bara få räkna upp för er som missade det, men som kan passa på att komma nästa år. Där fanns stora salmiakfiskar, choklad, kolagodisar, chips, söta kex, salta kex, smältostar, alla möjliga fräscha frukter som kärleksfulla händer hade delat och skivat m.m.).




GÄSTTALARE
Gästtalare var Jenny Petersson från Sverige.


Hon bjöd verkligen på sig själv, vi skrattade och vi grät.....hennes tal berörde på djupet.
Som vanligt satt jag med penna och häfte för att få de allra bästa bitarna med hem, på papper. Men som alltid när det blir riktigt bra, gripande, så Jesus - starkt...då glömmer jag att anteckna...och så skall det väl vara.

Men en liten sammanfattning av det som Jennie delade med oss på fredag kväll kommer här.
Det kan vara svårt att känna sig hel i dagens värld, där det finns så många olika åsikter, och alla drar åt sitt eget håll.
Men vi skall leva helhjärtat för Gud.
Att leva helhjärtat är att bli fångad av Guds dröm.

I bibeln står det "Där din skatt är där kommer också ditt hjärta att vara". Vi kan även säga " Där din dröm är, där kommer också ditt hjärta att vara".
Om vi vill leva helhjärtat för Gud måste vi fråga Honom, vad han vill med våra liv. Och lyssna vad han har att säga.

Gud bryter in i vanliga människors vardag. Han knackar på hos dig och säger. Jag är här, jag ser dig, jag vet vem du är och jag älskar dig.
Likadant var det för Maria (Jesus mor) en helt vanlig tonårs tjej. Ängeln, som var sänd från Gud hälsade henne med orden: Hej du högt benådade....han såg henne, en judisk kvinna.

Alla längtar vi efter att någon skall se oss. Och bibeln berättar om att det finns "En" som ser oss, Herren själv.
För Gud är ingen Gud som bara finns i kyrkan på söndagar, utan han är på riktigt närvarande i ditt liv.
För Gud är ingenting omöjligt. 
Han vill röra vid dig som har ett brustet hjärta och göra ditt hjärta helt igen.
Lyssna vad han har att säga till dig och ta emot det som Gud vill göra i ditt liv. Du får be som Maria, må det ske med mig, som du har sagt.
Sen är det vårt val, vad gör vi med det Gud säger till oss...lyder vi?



FREDAGS KVÄLLENS ALTERNATIV.

Efter kvällens Taizemässa, som Åsa Turpeinen och Camilla Skrifvars- Koskinen ledde, hann vi med mycket program ännu

BÖNESTATION. Varje sten och varje färg symboliserade en bön t.e.x. svart, för sjukdom och död. Man plockade de stenar som kändes aktuella, och satte fram dem inför Herren i bön.






Man kunde avsluta kvällen med lovsång och förbön i kapellet, goda samtal och smått och gott på Nisse på loftet, ta ett skönt bastubad eller gå på nattbio. Ja man kunde t.o.m. hinna med alla dessa och mer där till.
Vi stannade i kapellet och lovsjöng en stund, sen tog vi en tur via Nisse på loftet och fyllde våra fat och gommar med läckerheter. Därefter var kl.22.20 och vi ville söka oss mot de bäddade, sköna sängarna...och där fortsatte samtalen långt in på småtimmarna...eller så somnade vi. 


LÖRDAG.
Lördagmorgon fick vi vara med om en fantastisk, annorlunda morgonandakt med Emmi Kavilo.
Vi fick b.l.a. lyssna, be och slappna av på samma gång. 
Emmi sa och vi gjorde ( här kommer orden som jag minns, så där ungefär) b.l.a Sätt fötterna på golvet - kom så ihåg att Kristus är grunden.
Känn kläderna mot kroppen som beskyddar oss - kom så ihåg att Gud beskyddar oss.
Känn hur du andas -  kom så ihåg att Guds Ande bor i oss.

Bönen fortsatte så....lika vackert och starkt.

En liten titt in i kapellet.


Jenny Petersson fortsatte på lördag fm med temat helhjärtat.
Vi fick lyssna till den alltid så aktuella berättelsen om de två systrarna Marta och Maria (Luk 10:38-42).
Om Marta som gör sig bekymmer för så mycket och om Maria som bara vill sitta vid Jesu fötter.

Jesus säger "Marta, Marta du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs".
Och det var denna "En sak" som vi funderade på tillsammans med Jenny. Vad är det där "enda" som är bäst?
Jo, att få vara nära dig Herre (Ps 27:4)
För alla lever vi liksom Marta, med olika slag av oro, som kan fördunkla vårt sinne (Luk:21:34).

Men vi behöver gallra i vår jordmån, även goda plantor måste ryckas upp, för att de ännu viktigare plantorna skall få växa.
Andlighetens värsta fiende är "brådskan".
Men jag har ett val, jag kan göra motstånd mot det som äter upp mig.

Sen fick vi fundera på följande frågor.
Vad fångar/upptar min tid? Vad är mitt fokus i livet just nu?
Vad finns som splittrar eller hindrar mig att fokusera på Jesus? Och finns det några områden som är svårare än andra?

Vi fick se på Maria igen. hon vågade gå motströms, struntade i vad andra tyckte och tänkte-för att få det bästa...att sitta vid Jesu fötter.
Vi skall alltid ha blicken fäst på Jesus. Och vår inre kompass skall alltid vara Guds ord.
För i Guds närvaro-stillas stormar och förändras perspektiv.

Och ifall du är mitt i småbarnsstressen och känner att du inte får den tid med Jesus du så önskar, så får du trösta dig med de orden som även Tomas Sjödin fick när han var i samma situation. -DET ÄR BRA SOM DET ÄR, MEN DET FINNS ALLTID RUM ATT KOMMA LITE NÄRMARE.

Våra hjärtan är även förblindade av synden, våra hjärtan är inte hela.
Men Gud vill hela våra hjärtan.

Jesus kom in, rena mitt sinn. kom in i mitt hjärta Jesus.

Vi skall vara ärliga i vår bön till Herren, liksom David var- ibland hötte han med näven mot Gud, i nästa stund lovprisade han Gud, sitt ljus och sitt värn.

WORKSHOPPAR.
På lördag fanns det 4 olika workshoppar att välja mellan.
Gåvor med Jenny Petersson.
När livet gör ont med Hanna Byskata,
Med kärleksfull blick med Emmi Kavilo. 
Pilates med Gun Nyholm-Stara

Alla workshoppar lär ha varit bra och givande.

Jag hade valt Gåvor.
Vi fick upptäcka våra gåvor både teoretiskt och praktiskt.
Vi kanske undrar, var är min plats i kroppen/ i församlingen?
Vi har alla åtminnstone en nådegåva. Det finns inte en kristen som är utan, men de kan vara oupptäckta
Det är en resa, en process att ta reda på vilken/vilka gåvor man har. Vi är alla skapade med ett syfte, vi förväntas använda våra gåvor.

Vad är då en nådegåva?
Nådegåvor är gudomliga förmågor som den Helige Ande ger till varje troende enligt Guds tanke och nåd för hela Kristi kropps bästa.
Gåvorna är till för att församlingen skall växa och för att Gud skall bli ärad.

Om alla dessa gåvor kan du läsa i 1 Kor 12:8-10, 1 Kor 12:28, Rom 12: 6-8, Ef 44:11, 1 Pet 4: 9-10, 2 Mos 31:3, 1 Tim 2:1-2 och Ps 150: 3-5.

Slå dig ner, stilla dig och ta tid med Herren.....Han har svaren i ditt liv.


Hur upptäcker man sina gåvor?
Öppna dig för Gud i bön. Sök kunskap om gåvorna. Du kan även gå en "gåvokurs". var beredd att använda din gåva. Börja där du står med det du tycker om. Våga testa. Ibland är vi så rädda för att göra fel, så vi vågar inte testa/pröva. När du sen blir bekräftad i det du gör, då är det sannoligt din gåva/gåvor.


ATT ÖPPNA SITT HJÄRTA FÖR NÖDSTÄLLDA.
Under weekenden fanns även en virkhörna för alla med flitiga händer och ett stort hjärta.
Maria Holmgård fanns där och hjälpte och assisterade.


Man kunde sitta och virka i pauserna eller ta med den på föreläsningen.
Det virkades många, färggranna mormorsrutor under weekenden. Rutorna skulle sen sys ihop, för att glädja våra nya vänner "flyktingarna" med en eller flera varma, sköna filtar.

FEEDBACK
Som sagt det var en super helg på alla sätt.
Men om man skall hitta något mindre bra med helgen så var det nog att de stora, svarta salmiakfiskarna tog slut..för snabbt.

Salmiakfiskarna syns inte så bra, de är under vindruvorna.

Och att det var min tur att sova uppe i högsängen i år......men det var även gott, för självförtroendet, för jag klarade det.
Sen kunde helgen gärna vara längre, vore kul med ännu en kväll. När jag ändå är där, så kunde jag bra tänka mig att åka hem på söndag efter högmässa och lunch.

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE OCH DELAD SORG ÄR HALV SORG.
Jag tror att vi alla åkte hem, mera helhjärtade än när vi kom.
Vi hade fått ta del av god undervisning, vi hade delat glädje och sorg, livet i största allmänhet.
En av mina allra bästa vänner...i vått och torrt.



Vi hade skrattat och gråtit.
Vi hade fått gå till nattvarden och möta Jesus själv, fått lämna allt, fått förlåtelse för våra synder och fått påfyllnad där vi behövde.


Och vad mer kan vi begära än att få sitta vid Jesu fötter och lyssna vad han har att säga oss.

Om Herren vill och vi får leva så kommer vi på nytt nästa år igen.

Herre, Du är vår räddning.






PSALTAREN 119:10
Helhjärtat vänder jag mig till dig, låt mig aldrig villas bort från dina bud.

AMOS 8:11
Ja, den tid kommer, säger Herren Gud, då jag sänder hunger över landet- inte hunger efter bröd, inte törst efter vatten, utan efter att höra Herrens ord.

GALATERBREVET 6:2
Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag.

2 KORINTHIERBREVET 1:4
Han tröstar oss i alla våra svårigheter, så att vi med den tröst vi själva får av Gud kan trösta var och en som har det svårt.

PSALTAREN 126:2a
Vi skrattade, vi sjöng av glädje, och jublet steg från våra läppar.

JAKOBSBREVET 4:15
Ni borde säga:"Om Herren vill får vi leva och göra det eller det.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023