SPRÅKBAD / KIELIKYLPY

I Jakobstad är språkbadet/kielikylpy ett stort disskussionsämne just nu.
Skolan har fått flytta flera gånger p.g.a. fukt. Nu funderas och disskuteras om inte skolan borde få en alldeles egen ny skolbyggnad. Naturligtvis borde de få det.

Jakobstad är den enda språkbadsskolan i Finland som badar på de båda inhemska språken, finska och svenska.
Språkbadsundervisningen började 1992 i Jakobstad.
Språkbadsskolan med egen rektor och administration startade 2003.

Skolan är väldigt populär.


VI ÄR FINLÄNDARE SOM BOR I ETT VÄLDIGT SVENSKT OMRÅDE.
Här i svenska Österbotten är skyltarna skrivna först på svenska och sen på finska.

I går var vi i det vackra höstvädret till Lostenen/Ilveskivi, Finlands högsta flyttblock.


Det är ju väldigt många, som tror att alla finländare pratar finska.
Finland är ett tvåspråkigt land, och majoriteten pratar nog finska.

Men t.e.x. jag som är uppväxt i Pedersöre, kommer från en helt svensk familj.
Vi såg främst på svenska barnprogram som......Drutten och krokodilen, Från A till Ö med Hedvig, Mupparna o.s.v.
Ibland såg vi på finska kanaler på t.e.x. barnprogrammet Pikku Kakkonen.

Ibland kom det kringresande handelsmän/kvinnor till vårt hem, de var mest finsktalande. Mamma skötte snacket och använde sig även av "teckenspråk".
De var medgörliga för de ville ju gärna sälja sina mattor m.m.

I skolan började vi läsa finska på 3:e klass.

Min första finska bok.



Jag har fått kämpa med finskan i skolan.....det var nog ett av de jobbigaste och svåraste ämnena.

Men sen när jag flyttade till H:fors (jobbade 1år som barnflicka i en tvåspråkig familj och studerade 2,5 år till barnskötare) då blev det ett måste och även helt naturligt att prata finska.
Bland det första jag lärde mig på finska, var att köpa tågbiljett (1989 fanns det inget nät att boka via ....smile).

Och det är ju så med alla språk, du lär dig när du måste och när du vågar börja prata.
Idag pratar jag finska väldigt sällan, men vid behov.
Jag klarar mig på finska när det gäller vardagliga ting, men jag skulle inte få ut så mycket av en finsk föreläsning.

Jag har även jobbat på ett dagis med både svenska och finska avdelningar. På morgonen hade vi en gemensam avdelning som tog emot alla morgonbarn.
Du var ensam som öppnade och följande i personalen kom (om jag minns rätt) efter 1,5h. Så där och då fick jag bra träning.
Kökspersonalen var även de helt finskspråkig, så jag har åtminnstone blivit duktig på att förklara mina allergier på finska. Något jag verkligen har nytta av.

Sen är jag ju gift med en man som enligt mig pratar flytande finska. Så det blir ganska naturligt att det är han som sköter snacket när det går på finska.


SPRÅKBAD TACK VARE HUGO.
Men tack vare Hugo, har jag fått börja träna på min knaggliga finska igen.

Hugo är lika glad åt alla vi möter, på våra promenader.
Han har ingen skillnad om de pratar svenska, finska, engelska eller persiska.
Han rusar fram till vem som helst (om han får för mig) med viftande svans och visar på alla sätt att han gillar personen...bara för att han/hon finns.
Och jag blir den som får sköta snacket...eller så sätter jag bara på mitt stora leende....det brukar lösa alla situationer.



En dag träffade vi på en finsk tant, som berättade länge och hjärtligt om sina katter.....jag körde med mitt leende under tiden och lite hmm, jaa...hm...kyllä (ja).
Sen började hon intressera sig för Hugo, vilken ras han var o.s.v.. då försvann mitt leende, för då fick jag börja koncentrera mig och försöka att hitta de rätta orden PÅ FINSKA.
Men jag klarade situationen rätt bra...för hon hälsade glatt när vi stötte på varann, här om dagen. Hon log brett, nickade mot Hugo och sa hmm.

En annandag kom en liten pojke cyklande med stödhjul och hans pappa småsprang bredvid. När pojken såg Hugo, hoppade han av i bara farten och rusade fram till Hugo.
Pojken pratade finska och munnen gick hela tiden, medan han gosade med Hugo.
Pojken berättade att han dagen innan hade träffat en jättestor hund och att han tyckte att min hund var liten.
Jag förklarade, på finska, att Hugo är en "liten" valp ännu....därför är han lite busig och hoppig, han skulle nog vilja komma upp i din famn (och slicka dig på munnen eller bita dig i näsan...men det sa jag inte).
Fadern sa inte så mycket...bara lite hmm.....och vände sig sen till sonen och sa att de skulle åka vidare.

Det fina med barn är ju att de bryr sig inte om ifall du säger fel, de blir inte generade av att tanten pratar roligt, de tillrättavisar en inte.
Och det är ju då som man vågar prata ännu mera och lär sig ännu mera.....vilket språk det än gäller.

Det uppstår liksom både pinsamma och roliga situationer som ny hundägare......och det är bra träning...för oss alla.

VORE TREVLIGT MED EN FINSK TALANDE VÄNINNA.
Jag drömmer ibland om att jag skulle ha en finsk, vad skall jag kalla henne?...en samtalspartner. En kvinna som jag skulle träffa ibland och bara prata finska med.....finns du där ute, så kan du ju höra av dig...smile.
Kanske en kvinna som i sin tur skulle vilja lära sig svenska.

I denna dag har jag många runt mig, såsom släkt, vänner och grannar som även pratar finska. Men de som jag alltid pratat svenska med, går det liksom inte att plötsligt börja byta språk med, det skulle kännas konstigt.

EN SOM TALAR ALLA SPRÅK.
Tänk om Gud, bara skulle prata finska.
Tänk om han bara förstod de som KAN prata.
Vilken tur att vi har en sådan super Gud, som skapat hela världen, hela vår jord och alla människor och alla språk.
Han kan t.o.m. läsa våra tankar. Därför kan du be t.o.m. vid tandläkaren, med munnen full av grejer.

VACKER FINSK LOVSÅNG.
Jag vill avsluta med en finsk lovsång som vi sjunger i församlingen...oftast när vi har Mats Sjölinds lovsångsteam på besök.
Den är så vacker, den rör mig till tårar....den Helige Andes beröring, det blir så starkt.

Lovsången är ju ingen sång inför människor, att det skall låta på ett visst sätt, se ut på ett visst sätt
Lovsången är ju ditt hjärtats tillbedjan av och inför vår Herre. Lovsången är en bön till den Högste.

Låt oss tillbe vår Herre.


ALL ÄRA TILL NAMNET JESUS    Apg 4:12







2 Thessalonikerbrevet 2:16-17
Må vår herre Jesus Kristus själv och Gud, vår fader, som älskar oss och i sin nåd har gett oss evig tröst och säkert hopp, uppmuntra och styrka er till allt gott i gärningar och ORD.

1 Timotheosbrevet 2:1
Först och främst uppmanar jag till bön och åkallan, till förbön och tacksägelse för ALLA människor.

Apostlagärningarna 4:12
Hos ingen annan finns frälsningen och ingenstans bland människor under himlen finns något annat NAMN som kan rädda oss.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023