VÄLKOMMEN HÖST

Om förra veckan var en kaos, gråt vecka, så har denna vecka varit en riktigt toppen vecka...fylld av positiva känslor och roliga överraskningar.
Och det är ju precis det som är livet....upp och nedförsbackar.

Nu är hösten här och än en gång får man konstatera "vart tog sommaren vägen"?
Ja det går så snabbt, vi bör verkligen ta vara på varje dag.

Nu är tiden när man kan börja skriva meddelanden till varandra i rimfrosten...smile.


Hösten är en otroligt vacker årstid, med sina glada, dansande löv, sina vackra färger och häftiga stormväder.


Höstlöv i vackra färger.


Höstfint där ute.


Hugo älskar att springa och hoppa i löven.
Har man hund, ja då är man åtminnstone ute i alla väder.
Höstpromenad vid mamma och pappas.
 Hösten består av både härliga, soliga, vackra dagar och av mulna, blåsiga och regniga dagar.

Hugo är alltid lika glad att få vara ute, och gå och snusa på alla dofter. 


Hösten är så otroligt vacker....det gäller bara att se sig omkring och upptäcka alla vackra ting (ja det där rimmade fint...smile).


Frusna blommor är vackra.

På höstmorgnarna när jag kommer ut till mitt jobb (som dagmamma), då njuter jag av alla frusna blommor.


Och när solen tittar fram får man passa på att njuta av de varma härliga strålarna.
Hugo har hittat sin favoritplats.




Sen får man sköta om sig så att man mår bra t.e.x. genom att njuta av långa, varma bad och en stor tekopp.
Och man njuter ännu mera, ifall man tagit en lång skön promenad innan.



Jag tror att vi är många som njuter av tända ljus och en sprakande brasa.



Imorse hade jag och Hugo en ledig morgon.
Vi tog en härlig promenad i det soliga vädret.
Och sen vilade Hugo skönt i mitt knä, medan jag drack kaffe och började skriva på detta inlägg.

Mysmorgon med Hugo sovandes i knät.



Och sen åt jag glass med saltlakrits sås .

Morgonmål......
Min favoritårstid är nog sommaren...när den är som varmast och soligast. Alla är lediga, trevliga, glada och man träffas, grillar, badar och äter glass i stora lass.

Våren är också en stor favorit, för då är allt liksom så nytt igen. Man följer med naturen på ett helt annat sätt.
Man drar fram ur förrådet, TRÄDGÅRDSGUNGAN, stolar, bord, krattor, GRILLEN och man stor njuter av den första kaffekoppen på utsidan.

Vintern är ljuvlig med all snö (om det kommer snö) och bitande kyla....för då får man leta fram alla mysiga vinterkläder, stövlar etc.
Och det blir advent, och man får ta fram ljusstakarna, sätta på julmusik, värma glöggen......och stämningen är på topp.
Julen kommer, nyår, skidväder, fastlagsbullar, vändag, sportlov...o.s.v.

Men hösten, varför är vi så många som tycker att hösten är tråkig, trist och lång?
För det är den ju ibland, vissa dagar. Speciellt de dagar som kantas av nedförsbackar...de dagarna vore ju så mycket enklare att ta sig igenom om de vore soliga, varma och ljusa.

Därför tror jag/vet jag, att vi måste gardera oss mot denna höstkänsla, att allt blir tråkigt på engång
Vi måste hitta på sånt som är roligt, soligt, ljust och stämningsfullt.

Mina tips är
- GÅ UT I ALLA VÄDER (klä dig så du inte behöver frysa eller bli blöt), för om du håller ögonen öppna träffar du alltid på en trevlig prick eller något annat som gör dig glad.

- NJUT AV DE SISTA SOLSTRÅLARNA.

- OMGE DIG MED MÄNNISKOR SOM GÖR DIG GLAD

- BÖRJA PÅ EN TREVLIG KURS. 

- BADA BASTU/BADKAR...OFTA.

- TÄND MASSOR AV LJUS, TÄND EN BRASA OCH DRICK NÅGOT VARMT OCH GOTT.

- TILLÅT DIG SJÄLV ATT KRYPA NER I SÄNGEN, MED EX. EN BRA BOK (väldigt ofta trängs hela familjen i vår säng. Någon äter en smörgås, någon läser till prov, en annan ligger och vilar, en lyssnar på musik ......

- GÖR NÅGOT HELT OVANLIGT EN HELT VANLIG KVÄLL (vi brukar ex .fara till Kokkola och äta och shoppa).

- OCH FORTSÄTT ATT DRICKA DIN KAFFEKOPP DÄR UTE, ÄVEN OM DET ÄR HÖST.

Omväxling förnöjer.
Så visst är det bra med flera årstider, olika väder och temperaturer.

OCH GENOM ALLA DAGAR, NÄTTER, ÅRSTIDER OCH ÅR VANDRAR JESUS MED OSS.
HAN ÄR LJUSET NÄR VI ÄR MITT I MÖRKRET.  
HAN ÄR VÅR GLÄDJE OCH VÅR KRAFT.
HAN ÄR FRIDEN I VÅRA HJÄRTAN.
HAN ÄR ALLT DET HÄR OCH MER DÄR TILL.....OM VI VILL. (det där rimmade också fint...smile).


Jeremia 31:9
Gråtande kommer de, men jag tröstar dem och leder dem. På en jämn väg där de inte snavar för jag dem till strömmande vatten.

Galaterbrevet 6:9
Låt oss inte tröttna på att göra det som är rätt. När tiden är inne får vi skörda, bara vi inte ger upp.

1 Mosebok 8:22
Så länge jorden består skall sådd och skörd, köld och värme, sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra att skifta.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023