MORRDAG

För ett antal år sedan var det en vän som skickade sms till mig och skrev: önskar er en trevlig "morrdag" i morgon. Gissa om jag skrattade när jag fick det meddelandet. Det skulle naturligtvis stå: önskar er en trevlig "morsdag", men s:et hade råkat bli till ett r.




Vi levde båda i den hektiska småbarnstiden då, och det hände sig, nu som då att vi "morrade" åt än det ena än det andra. Så texten passade in....som en tankeställare (låt bli att göra denna dag till en morrdag).
Nu är det andra tider (en mor som fått läääängre tålamod, vidare perspektiv, vanliga nätter, saktare tempo och äldre och lugnare barn) och inte så mycket "morr", men det händer sig.

MORSDAG 2016
Vi fick en underbar morsdag. Vädret var ju dessutom toppen, solen sken och temperaturen visade på 20+ i skuggan.

Här hemma blev det ingen morsdagsuppvaktnig på säng i år, det blev morsdagsuppvaktning x fyra istället. Mannen och barnen uppvaktade vartefter de vaknade...och det var helt ok.
Jan steg upp redan kl.6.20 när Hugo ville ut, men Hugo vägrade att gå ut med pappa och låta mig ha morsdagssovmorgon, han kröp ner i sin korg igen och sov vidare och lika gjorde Jan (ja inte i korgen då, utan bredvid mig). En timme senare tog jag en morsdagspromenad med Hugo, och det var riktigt skönt, lungt och fridfullt.

Vartefter alla började vakna i huset intog vi den varmaste och skönaste platsen på vår gårdsplan...i trädgårdsgungan. Där satt vi och bara njöt.




När vi sen var tillräckligt vakna styrde vi kosan mot Forsby för att fira mamma. Det var så ljuvligt väder att vi var ute så gott som hela tiden,

Pappa har alltid flaggan i topp på morsdag.
Och Hugo var helt lycklig som fick springa lös ...runt, runt överallt. Mitt barndomshem är fortfarande på den vackraste platsen i världen, högt uppe på en kulle.






Han sprang tills tungan hängde långt ut.




Denna sten som Matilda sitter på (mitt i mammas blomland), den har alla barnbarn älskat att sitta på...och gör det tydligen ännu.



 Min älskling, barnens underbara far.




Det var såå varmt så jag fick gå in och välja en hatt i mammas hatthylla...hittade en ljusrosa som jag gillade.



När vi åkte hem därifrån, och kom in till Jakobstad så tog vi en sväng via Skolparken och intog vårens/sommarens första glass.....på utsidan. Vi gjorde det inte av den orsaken att vi skulle ha fått för lite att sätta i magen hos mina föräldrars....nej, verkligen inte. Vi gjorde det för att det var sol, värme, vi var hela familjen i samma bil och för att vi hade TID.

TID ÄR INGET DU FÅR, DET ÄR NÅGOT DU MÅSTE BESLUTA DIG FÖR ATT TA.

Därefter blev det paus, där hemma med Jaromatch (via tv:n), innan vi begav oss till svärföräldrarnas.
Vi firade svärmor och vi fick ännu mera gott för magen, både salt och sött.
Och där fick Hugo träffa på grannhunden, det gillade han (grannhunden var lite mera fundersam när det kom en svart, busig inkräktare på hans gårdsplan).
Tyvärr så glömde vi att ta fram kameran, så inga bilder finns....men många glada, goda och fina minnen av en alldeles underbar morsdag.

DET BLEV INGEN "MORRDAG" MEN EN ALLDELES UNDERBAR MORSDAG. 
Jag är så tacksam för min älskade mamma och för min helt underbara svärmor. Och jag är så tacksam för att vi fått de underbaraste tre barn (så tycker väl alla stolta föräldrar) som gör att jag får fira morsdag.


JUST NU ÄR JAG EN VÄLDIGT GLAD OCH TACKSAM MOR. TACKSAM ÖVER
-  att få vara en helt vanlig mamma.
-  att våra pojkar fått jobb, (dessutom ett väldigt bra jobb, med härliga människor, där de får jobba utomhus som de vill, och de får jobba ända in på hösten om de vill.....TACK GUD).
- att vi hade pojkarnas 19-års kalas igårkväll, med härliga släktingar och vänner.
- att Matilda inte behövt ha migrän på länge.
- att Matilda och jag skall åka på tumis till Vasa imorgon, på en kul grej.
- att jag inte behöver diska förhand idag (diskmaskinen gick sönder i gårkväll, när vi skulle börja diska undan efter festen...smile. Vi bad och maskinen började fungera igen....yes).
- att jag får ligga här i sängen och blogga denna regniga dag (Matilda är på kalas, Jan ser på match och pojkarna är på sina rum).
- och att jag får vara en reservmamma på dagarna, till mina underbara dagbarn.
- att jag även får vara mamma till Hugo (vår hundvalp, som fyller1 år den 25.5).


Efter gårkvällens fest, såg det ut så här i lekrummet...även de mindre barnen hade dukat fint till fest. Jag har inte kunnat städa undan det ännu...det är så fint och färggrannt.


EN MAMMA.
Jag fick denna underbara bok av Matilda (jag fick den till min födelsedag. Jag har nämligen blivit firad två gånger under samma vecka...vissa har det bra, eller hur?).




Här kommer några roliga, igenkännande och tänkvärda rader ur denna ljuvliga bok.
- Bara mammor ropar på dig och viftar med saker som du glömt.
- Bara mammor kan lära sig att se saker med barnens ögon. om de inte hade gjort det hade de inte stått i vinterregnet, kramat en liten klibbig hand och tittat på någon som arbetar i ett hål i gatan.
- Bra mammor ger sina barn färg, penslar och målarduk men låter dem måla fritt.
- Tack mamma, för att du lät mig ta hem stenar och snäckskal och vissna grenar.
- En mammas kärlek gör att hon kan skälla ut sitt barn som belöning för att det lyckades springa över gatan utan att bli överkörd.
- En mammas kärlek är som luft. Den är så naturlig att man inte tänker på den - förrän den sinar.

Alla har kanske inte en mor, någon har kanske en mor, men inte en kärleksfull mor. Men en Far har vi alla, en kärleksfull far som älskar oss...Gud själv. DU ÄR HANS ÖGONSTEN.

Här under kommer först två bibelord där Herren jämför sin kärlek med en moders kärlek. Vilken mor som helst, skulle väl göra vad som helst för sitt barn? Men Herren han gör ännu mera, Och Han har gjort ännu mera än vi någonsin skulle kunna göra.....Det är kärlek, vår Faders kärlek.

ALLA HAR VI EN FAR, SOM ÄLSKAR OSS.


JESAJA 66:13
Som en mor tröstar sitt barn, så skall jag trösta er.

JESAJA 49:15
Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag aldrig dig.

ORDSPRÅKSBOKEN 20:20
Om någon förbannar sin far eller mor skall hans lampa slockna då mörkret faller.

ORDSPRÅKSBOKEN 23:25
Låt din far och mor få glädjas, låt henne som fött dig få jubla.

JESAJA 64:8
Men du Herre, är vår fader. Vi är leran och du har format oss, vi är alla ett verk av din hand.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023