KUSINTRÄFF 2018

Här kommer en tillbakablick till början av sommaren när vi hade kusinträff, från min pappas sida.




Jag är yngst av alla kusiner, men har ändå koll på vem alla är och hur de ser ut😉.

Från mammas sida är jag också yngst i en stor skara, och där har jag verkligen noll koll på vem alla är och än mindre på hur de ser ut.
Det har hänt sig att kusiner kommit fram och pratat med mig ute på stan och jag har fått fråga: ursäkta men nu vet jag inte vem du är?..snacka om pinsamt.

På denna kusinträff hade jag dock läget under kontroll.

Det var sex kusiner som inte hade möjlighet att delta.





VÄRDPARET
Vi hade glädjen att bli bjudna hem till kusin Peter, hans fru Lillemor och deras barn.




Vi fick ta hunden med. Och deras hund och Hugo blev inte bästa vänner, men det gick dock helt fint.




SMÅKUSINER
Småkusiner, dock långt ifrån alla (sammanlagt är de över 40, 43 om jag räknat rätt😉?).






Och denna bild påminner mig om Matildas knä, som strax här innan hade hoppat urled, så hon fick hoppa runt på kryckor igen.






Mamma.







LEKAR
De yngre barnen sprang runt och lekte och studdsade på trampolinen. Men alla fick vara med och leka, även äldre.

Här drog Lillemor en lek, men nu minns jag ju inte vilken det var. Det jag minns det var att det ställdes kluriga frågor, man skulle lista ut ett som annat innan man fick det rätta svaret.
Frågan/frågorna var lika till alla, men svaren var olika, beroende på vem som svarade - det var det du skulle klura ut (så tror jag att det var).





HINNA MED ALLA
Jag hann hälsa på alla, men dock inte prata med alla. Någon hann jag prata kort med, andra mera detaljerat med, och så är det när man träffas många på en gång och så får det vara.

Men visst slog mig tanken, tänk vad roligt det skulle vara med en släkthelg ute vid någon lägergård, så som jag vet att flera stora släkter ordnar. Då skulle vi verkligen hinna se varann och prata inte bara över en kaffe eller vid matbordet. Då skulle vi sitta kring elden och grilla korv på kvällen, bada bastu tillsammans, borsta tänderna kring samma tvättfat, krypa ner i våra sovsäckar i samma rum och göra morgonfrukost tillsammans.
Kan tänka mig att vissa ryser av bara tanken....100 snarkande släktingar i ett och samma rum😉.

Jan, min syster Maria och jag med vår kusin.




Syster Maria och jag.
Maria bor ju i Sverige och är inte så ofta i Finland, så även henne fick jag tid att prata med.



En musicerande kusin och en rolig farbror.




VACKRA TING.
Värdparet hade en vacker trädgård och vackra saker att vila ögonen på, ute som inne. Vackra ting som blev lite ommöblerade när hela tjocka släkten kom på besök.




Hittade också ett par skor, som någon hade parkerat så fint.



Tog en bild t.o.m i den fina, mysiga toaletten.

Livet är en välsignelse, så lev det. 


Hugo och jag kontrollerade dessutom (under hans pissrundor) varje del av gårdsplanen, och lite mer.

Vi hittade en bro som ledde oss in i en spännande djungel.


Vackra blommor och människor 😊 fanns överallt.



Och nästan mitt i stod min älskling.








KNYTKALAS
Vi körde med knytkalas liksom tidigare och borden dignade av godsaker. Jag fick tydligen bara den söta dukningen på bild.






Folk satt både inne och ute.



TACK




Dagen var toppen och sällskapet lika så, solen sken och det var varmt och skönt.

TACK Peter och Lillemor att vi fick samlas hemma hos er.
TACK alla kusiner och hela släkten att jag får tillhöra er (det där rimmade ju riktigt fint 😉).


FAMILJ OCH SLÄKT
Det är något att vara tacksam för.

När jag tänker på alla dessa flyktingar som kommer till vårt land (helt utan familj eller släktingar), som kanske varit med om en traumatisk resa där flera drunknat eller kvävts i en container, då tänker jag vad en familjemedlem eller släkting skulle betyda  just i det ögonblicket, att få ha någon vid sin sida.
Vi förstår sällan hur bra vi faktiskt har det, vi som har familj, släkt och vänner runtomkring oss.

Ifall du är en person som bara upplever familjen/släkten som jobbig, då skall du be, ja helt ärligt, du ska be ATT HERREN GER DIG PRECIS DET DU BEHÖVER I DENNA SITUATION, om det så är kraft, trygghet, rätt problemlösning eller mera glädje och gemenskap.


VI SKA TA HAND OM VARANDRA SÅ LÄNGE VI HAR VARANDRA.
ALLA MÄNNISKOR ÄR GUDS FINA SKAPELSE, VI BEHÖVER BARA BLI BÄTTRE PÅ ATT SE DET, MED JESU ÖGON.

Och för den som inte har en egen familj eller släkt som vill umgås, så är vi alla Guds barn och får vara med i Hans stora familj, vi måste inte, men vi får. Hans famn är öppen för dig och mig, för alla som vill.


Denna fina prydnad står på bordet vid mina svärföräldras, ännu en släkt som jag är varmt tacksam för att få tillhöra.



I min familj och släkt är vi liksom i alla andra familjer och släkter en brokig skara, vi tycker olika, vi har olika intressen, vi kämpar för olika saker och vi lever på olika sätt....MEN vi hör ihop, för vi är en familj.

En äldre bild av min ursprungsfamilj😊.



Det är ju aldrig dessa olikheter som får bli det viktigaste, utan det är DET SOM GÖR OSS TILL VI, ATT JUST VI HÖR IHOP OCH VILL HÖRA IHOP, DET ÄR DESSA GEMENSAMMA NÄMNARE SOM VI SKALL HÅLLA FAST VID OCH FORTSÄTTA ATT JOBBA PÅ..... ex ordna kusinträff.

TACK JESUS FÖR MIN FAMILJ OCH SLÄKT




VÄLSIGNA ELLER FÖRBANNA
Ordet förbanna kanske du tycker låter lite väl att ta i. Men så står det faktisk i bibeln, med vår mun kan vi välsigan (tala gott om) eller förbanna (tala illa om). Vi kan välja.

Har du kommit ihåg att tacka för din familj/släkt, be för dem och välsigna dem? Den som välsignar blir själv välsignad.

Våra ord har en stor kraft, de påverkar alla omkring oss, så vi får se till att det ur våra munnar kommer välsignelse, tacksamhet, glädje och kärlek.



TA HAND OM DE DINA




ALLTSÅ: ALLT VAD NI VILL ATT MÄNNISKORNA SKA GÖRA FÖR ER, DET SKA NI OCKSÅ GÖRA FÖR DEM (Matteusevangeliet 7:12).

KÄRLEKEN GÖR INTE SIN NÄSTA NÅGOT ONT (Romarbrevet 13:10).

TÄNK PÅ HUR EN LITEN ELD KAN SÄTTA EN STOR SKOG I BRAND. OCH TUNGAN ÄR EN ELD...
MED DEN VÄLSIGNAR VI HERREN OCH FADERN, OCH MED DEN FÖRBANNAR VI MÄNNISKOR SOM ÄR SKAPADE TILL GUDS AVBILD. FRÅN SAMMA MUN KOMMER VÄLSIGNELSE OCH FÖRBANNELSE. SÅ FÅR DET INTE VARA, MINA BRÖDER. (Jakobs brev 3:5b, 9-10).

MEN ÅT ALLA SOM TOG EMOT HONOM GAV HAN RÄTTEN ATT BLI GUDS BARN, ÅT DEM SOM TROR PÅ HANS NAMN  (Johannesevangeliet 1:12).

SÅ BESTÅR NU, TRO, HOPP OCH KÄRLEK, DESSA TRE, OCH STÖRST AV DEM ÄR KÄRLEKEN (1 Korintierbrevet 13:13). 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023