TID ATT TÄNKA

Nu när jag är tjänstledig har jag tid att fundera och planera (sånt som inte hör till det vardagliga), liksom jag alltid önskat, men tiden har inte räckt till, jag har valt att prioritera annat, de mina och det har varit så rätt - allt har sin tid.



Nu hinner jag ex fundera hur jag vill ha vårt sovrum (som varit lekrum i över 10 år) och naturligtvis så får min man också vara med i den planeringen, men han är nöjd om jag kommer med förslag och han godkänner eller förkastar.

En kväll kom jag på den fantastiska iden att vi ska göra en sänghimmel och Jan godkände genast.
Han var med i själva planeringen, hur man får upp en sådan. Vi är båda överens om att vi inte vill ha fyra tjocka träbalkar från sängens fyra hörn. Istället vill vi ha en ordentlig gardinstång med runda hörn uppmonterad i taket, så gardinerna går att dra varvet runt, vilket gör att de kan dras till vanliga gardiner intill fönstret vid behov (för då ställer vi sängen framför fönstret igen).



ETT STEG I TAGET
Men innan en gardinstång monteras upp så behöver detta tak få lite första hjälp, enligt mig. På den punkten är vi dock inte överens.
Jag ser ju framför mig att vi börjar med taket, sen fixar vi väggarna och tillsist tar vi itu med golvet, men Jan ser bara en gardinstång i taket och att jag kan hänga upp sänghimlen.

Detta tak har verkligen fått vara med, vilket de vita strecken vittnar om.




Här har varit en högsäng fastspikad i taket och en skjutdörr med tillhörande vägg, på den tiden när rummet tillhörde pojkarna. Det var ett rum som gick att öppna upp till ett större eller att dela av till två separata.

Så såg rummet ut även när jag började jobba som dagmamma, då var det Matilda 3 år som sov här och det var inget som störde henne att rummet fylldes av kompisar på dagarna.

Vi valde dock efter några år att öppna upp det till ett fullt stort rum, det blev ett lekrum och vår säng placerades mitt i, medan Matilda fick ett eget rum uppe på vinden, liksom pojkarna.
Vi tyckte att det var viktigast att barnen fick sina egna rum. Vi vuxna hade ingen större skillnad var vi sov, men mest praktiskt var det ju ändå att vi var här på nedrevåningen där kök, tvättmaskin, ytterdörr etc fanns/finns.


Nu ska jag fortsätta att drömma och planera och se på fina sänghimlar på nätet, också får vi sen se när och om det blir något av det hela.
De som känner oss så vet att ibland slår vi till på minuten och ibland tar det år innan vi kommer till skott.


I badkaret är det skönt att ligga och planera.

Skulle inte min rygg vara som den är så skulle jag genast själv ta ner taket (de uppstannsade skivorna) och slipa och måla de gamla brädorna som finns där under.


Förra veckan var Hugo och jag på besök till stadens tygaffär för att kolla in lite tyger. Jag vill ha vita, lätta tyger som inte är genomskinliga. Och det finns, men priset är väl saftigt, så jag får hoppas att jag hittar på loppis eller så får det bli de som är lite genomskinliga trots allt, i flera lager.


DRÖMMEN
En morgon strax efter att vi hade bestämt oss för en sänghimmel vaknade Matilda och berättade om den dröm hon haft.
Hon drömde att vi hade byggt en sänghimmel runt vår säng och satt hjul på själva sängen, sen körde vi runt med den i staden, liksom en husvagn 😊.
Alltså jag såg spektaklet framför mig och kunde inget annat än skratta 😂.


DRÖM SMÅTT ELLER STORT, MEN ALLTID MED FÖTTERNA PÅ JORDEN.
Att låta tankarna få flyga, att våga planera, men med den insikten att det inte är säkert att det blir något, det tycker jag är sunt och det räcker för mig. Är det sen så att "drömmen" blir verklighet, ja då är det ju helt fantastiskt.

I dagens värld ser man så många som helt enkelt drömmer för stort och blir så besvikna när det sen inte blir så.
Visst ska vi drömma, men vi ska ta Herren med i våra planer, så de varken flyger för kort eller för långt.


Drömmer framför brasan.

Just nu hoppas och drömmer jag om att få smaka en god kladdkakemuffins.
Matilda skall ha kompisar på filmkväll imorgon och förbereder och bakar.....man kan ju alltid hoppas på ett smakprov.


Och tro det eller ej, men muffinsen kom snabbare än jag hann blinka, och den var så god (jag fick faktiskt två ).





OCH KOM IHÅG FÖRSAMLINGSVALET.
OM DU INTE RÖSTAT ÄNN SÅ GÖR DET NU ELLER SENAST INNAN KL 20.00 I KVÄLL.
DET ÄR NU DU HAR CHANS ATT PÅVERKA.

NU SKA VI TA EN PROMENAD OCH GÅ OCH RÖSTA. 




MÄNNISKANS HJÄRTA TÄNKER UT SIN VÄG, MEN HERREN STYR HENNES STEG (Ordspråksboken 16:9).

TÄNK PÅ STIGEN DÄR DIN FOT GÅR FRAM, LÅT ALLA DINA VÄGAR VARA RÄTTA (Ordspråksboken 4:26).








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023