ETT HEDERSUPPDRAG I JULETID

Två kvällar denna vecka har jag fått hedersuppdraget att spela Gabriel i ett julspel/julvandring som Jakobstads svenska församling ordnade både dagtid och kvällstid för dagklubbsbarn med familjer, eftisbarn och församlingsfaddrar.

Gabriel var ju ängeln som blev sänd av Gud till den unga flickan Maria. 



Men innan vi kommer till julvandringen så tar vi en titt bakom kulisserna.

För att ett sånt här projekt skall fungera så behövs många hjälpande händer och varma hjärtan.
Och dessa kväller fick jag träffa just sådana varmhjärtade människor som gjorde denna julvandring till den fina upplevelse den blev.

Vandringen var utomhus och i den bästa av miljöer, vid vackra Bonäs drängstuga och prästgård.
Och vädret var toppen, lite snö och några minus grader.

Här var det inte tomtar som smög bland husen utan fantastiska människor som ville erbjuda den bästa julupplevelsen, till alla som tog sig tid just denna dag/kväll.




Dörrar skulle låsas upp och brasor skulle tändas.



Djuren skulle inta sina platser.



Alla skulle hitta sina kläder.
Här var mina fina änglavingar och ljusslingan att ha i håret.



Och vi hjälptes åt att få allt rätt.
Här var det skattskrivarna som fixade till sina fina dräkter.





Och änglakören behövde öva.




Glöggen och saften skulle värmas upp.

Här hade det mesta redan åkt in i termosarna.

Pepparkakor skulle plockas fram och allt skulle dukas fint och mysigt där ute (tyvärr en suddig bild).


När vi alla var klara var det dags att smyga ut till våra platser.


MARIA OCH JOSEF




HERDEN




HÄROLDEN OCH EN SKATTSKRIVARE



EN DEL AV ÄNGLAKÖREN (en mamma med sina söta döttrar).



DE BÅDA SKATTSKRIVARNA




ÄNGELN GABRIEL




Sen fanns där också MEDVANDRARE , som jag tyvärr inte har någon bild på.


JULVANDRINGEN
Vandringen började hemma hos Maria, som var ensam hemma. Hon berättade att hon var förlovad med Josef, att de snart skulle gifta sig, och nu satt hon och sydde på sin bröllopsklänning.




Jag fick "jobba" med två olika härliga Marior, under de båda kvällarna.




Första kvällen övade vi, men det blev till ingenting, för ängeln Gabriel kunde inte hålla sig för skratt när han såg Marias förvånade/förskräckta blick när han uppenbarade sig.
Så vi beslöt att vi kör på och så får det bli som det blir, och Herren leder oss och det gjorde Han också.



Och där bakom tygstyckena trädde Gabriel fram till Maria.



Bilderna är från när vi övade.


Jag var en stor och bredaxlad ängel. Jag hade massor av kläder under för att inte frysa. Tårna och fingrarna hann dock bli lite kalla, annars klarade sig ängeln Gabriel fint.



Här en bild när jag stod bakom tygstyckena och väntade på att barnen skulle börja höras där utanför och medvandraren skulle knacka på dörren, innan de steg in till Maria.




Första kvällen (som jag var med) samlades vandrarna utanför Marias dörr, vilket gjorde att inte alla hörde så bra. Så den andra kvällen fick alla stiga in i Marias hem, vilket blev mycket bättre.

Gabriel kom med budskapet till Maria att Gud hade valt henne till att föda Hans son.
Hon skulle ge honom namnet Jesus. Han skulle inte vara ett vanligt barn, utan en Frälsare som skulle rädda världen.

Maria undrade hur detta skulle gå till? Gabriel förklarde att för Gud är allt möjligt.

Maria valde att lita på Gud och allt som skulle ske.

Och som en påminnelse från Gabriel så låg det en fjäder kvar på trägolvet, efter hans besök.
Det var inget som ingick i julspelet, den hade nog bara trillat av mina vingar, när de liksom tog i överallt...jag var ju inte så van att ha utstående vingar.




Sen hördes ett ljud och alla svängde sig om. De lämnade Maria så hon fick i lugn och ro tänka över det som hänt.

Där ute stod härolden och blåste i sitt horn, och informerade om att alla måste skattskrivas.



En närmare bild på honom.



Sen traskade gruppen vidare (här var det församlingsfaddrarnas grupp, som jag vågade ta en bild av).



Jag fick "flyga" iväg till herdarnas äng för att vara på plats med änglakören när alla skulle anlända efter skattskrivningen.
Har ingen bild av skattskrivningen men de glada skattskrivarna såg ju ut så här.



Vid herdarnas äng brann en eld och "en" ensam herde fanns kvar. Han berättade att de hade vaktat fåren och fått besök av en ängel som berättat att Frälsaren hade blivit född i Betlehem. Sen fick de se en hel änglakör som lovade Gud.
De andra herdarna hade rusat iväg för att se på barnet, medan denna herde stannat kvar för att vakta fåren.




Vid herdarnas äng sjöng vi "spring herdar spring" och "bä bä vita lamm".



Och den fina änglakören som bestod av skönsjungande barn plus två vuxna (jag och en annan) tog jag ingen bild av eftersom jag inte frågat lov av deras föräldrar.

Förrutom då den första kvällen, när de här fina deltog.



Men andra kvällen fick jag denna fullvuxna vackra ängel på bild.



Sen skyndade vi oss alla till Betlehem och fann barnet, Maria, Josef, två gosiga åsnor och en hel hop med lamm (gjorda av tyg).



Där sjöng vi "lilla Jesus barnet i en krubba låg".





 Och lilla Jesus barnet fick lägga sig i krubban. Jag tyckte dock att han hade lite för lite halm att ligga på, men han såg nöjd ut.



Sen fick man hälsa på djuren, mingla och njuta av pepparkaka och glögg/saft.





Det var fint att så många föräldrar valt att tillbringa just denna kväll här tillsammnas med sina barn, och ta del av Julens budskap.





Och djuren fick sin belöning. Denna bagge heter Kompis och han fick mumsa på ett halvt äpple.

Ser ni den vackra skuggbilden?

Vissa änglar valde att genast ta av sig vingarna och de kunde då användas som bricka, inte illa alls.



Andra änglar valde att leka (spegeln).
Jag måste säga att jag aldrig förut sett lekande änglar, men det var otroligt vackert.





Åsnorna heter Carmen (stoet) och Caruso (fölet).
Och liksom baggen Kompis så kommer de från STORSTARA GÅRD, som drivs av paret Hemgård.

Åsne/bagge gos.

Här är paret Hemgård, som inte bara kom med sina djur utan också själva var med i julspelet som herde och Josef.



TACK ALLA för fina kvällar kring det viktigaste: JESUS OCH TID FÖR OCH MED VARANDRA.

Jag hade riktigt roligt i rollen som Gabriel.
Jag kan tänka mig att den riktiga Gabriel drog på munnen eller brast ut i ett gapflabb om han såg mig parera med mina stora vingar, som ville ta i överallt.

Här på bilden syns de knappt, men jag kan intyga att de var stora.



Så här stora.




TA TID FÖR JESUS I JULETID, TA TID FÖR JESUS VARJE DAG. BJUD IN HONOM I DITT LIV, FÖR HAN ÄR DEN ENDE SOM "ALLTID" FINNS DÄR FÖR DIG.

HAN VILL DELA BÅDE LIVET HÄR OCH LIVET EFTER DETTA MED DIG.
OCH VI FÅR VÄLJA, ALLDELES SJÄLVA, VEM VI VILL VANDRA MED.

KOM JESUS KOM, VI VILL DELA VARJE DAG MED DIG, NU OCH FÖR ALLTID.




FÖR ETT BARN BLIR OSS FÖTT, EN SON BLIR OSS GIVEN. PÅ HANS AXLAR VILAR HERRADÖMET, OCH HANS NAMN ÄR: UNDER, RÅDGIVARE, MÄKTIG GUD, EVIG FAR, FRIDSFURSTE (Jesaja 9:6).

DE SKYNDADE IVÄG OCH FANN MARIA OCH JOSEF OCH BARNET SOM LÅG I KRUBBAN. NÄR DE HADE SETT DET, BERÄTTADE DE VAD SOM VAR SAGT TILL DEM OM DETTA BARN. ALLA SOM HÖRDE DET FÖRUNDRADES ÖVER  VAD HERDARNA BERÄTTADE FÖR DEM (Lukasevangeliet 2:16-18).

DÄRFÖR HAR GUD OCKSÅ UPPHÖJT HONOM ÖVER ALLA NAMN , FÖR ATT I JESU NAMN ALLA KNÄN SKA BÖJAS, I HIMLEN OCH PÅ JORDEN OCH UNDER JORDEN, OCH ALLA TUNGOR BEKÄNNA ATT JESUS KRISTUS ÄR HERRE, GUD FADERN TILL ÄRA (Filipperbrevet 2: 9-11).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023