JULEN 2018

Detta år gjorde vi en miss, vi rörde om i jultraditionerna, något man inte ska göra. Eller ska man?

Morgonmål kring jul kan se ut på många olika sätt.

Vi liksom rörde om i självaste julaftonen.
Det som gjorde att hela dagen gick i otakt var att vi beslutade oss för att besöka kyrkans julbön redan kl.12, istället för det vanliga kl.14. Således skulle eftermiddagen kännas längre och vi skulle ha mera tid att bara sitta och äta och mysa innan det sedvanliga kvällsprogrammet tog vid.

Jan och jag hade informerat barnen om vårt beslut redan kvällen innan och alla tyckte faktiskt att det var ok.
Och vi hann i tid till julbönen även om det blev lite kaos med tre ungdomar och kö till duschen.

Det som vi dock missade i år med denna omändring var den sköna morgonstunden (kring kl.12 när alla vaknat😉) med nykokt risgrynsgröt som intas i pyjamas, till julmusik och julmys.
Nu blev det istället att alla kastade in en smörgås, en banan eller ett mjölkglass innan vi åkte iväg.

Jag hade varit med Hugo på promenad och nu skulle vi köra honom till fammo och faffas så vi skulle hinna till kyrkan till senast kl.11.30.

Så jaa, självaste julaftonsmorgon blev lite stressig, och vi ställde till det alldeles själva. Men jag kan tillägga att när vi hoppade in i bilen så var vi alla på gott humör.


JULKYRKAN
Kyrkan var nästan full när vi steg in strax före halv 12, vi fick sätta oss rätt lång bak, det tog några minuter till och sen var Pedersörekyrka smockfull, som vanligt på julafton.



Prästen Hasse dirigerade med hjälp av sin humor alla som hade svårt att hitta platser: Nu kommer vi till det stadiet när vi får sätta ett leende på våra läppar och göra plats i bänkarna och se glada ut även om vi får någon i famnen. Och här finns platser med ca 75% sikt och här med 50% sikt. I trappan ner från läktaren bör jag nämna att vi kommer att ha en hel del änglatrafik.

Många fick sätta sig på golvet. Och barnen fick komma fram och sätta sig kring altaret.

Julbönen började och vi stämde in i de vackra julsångerna, vi fick ta del av det verkliga julspelet och Hasse predikade det glada budskapet om Frälsaren som blivit född till oss.


Efter kyrkan promenerade jag hem med Hugo från svärföräldrarnas. Jan och barnen åkte hem och medan Jan ställde till med maten så paketerade pojkarna in sina julklappar, det gör de alltid i sista stund. En av dem hade valt att sätta in sina presenter till familjen i olika mönstrade plastpåsar😊, alla sätt är bra utom de dåliga.

Jag hade paketerat in alla julklappar i tidningspapper i år, och letat fram gamla snören och andra små prydnader som fick smycka dem.

Har tyvärr ingen bild när de vackra plastpåspaketen hade intagit sin plats.


När vi hade ätit så blev det dags för Kalle Anka och hans vänner önskar god jul, på tv.
Jag hade redan blivit varnad att ingen förutom jag i vårt hem skulle vilja se på Kalle och hans vänner i år, men tro det eller ej där satt vi alla fem i soffan dock inte hela timmen, men en stor del av den.
Något blev åtminstone bättre med denna omöblerade dag😉.


Vid denna tidpunkt brukar Jan plocka fram buffen, men nu hade vi ju just ätit lax och ris så nu var ingen sugen på små plock.

Och fammo och faffa droppade in en stund som alltid på julaftonskväll.

Så alla tyckte att de var redo för det sedvanliga kvällsprogrammet på julafton hos oss.
Men nu insåg jag att vi hade ju en hund som inte hade varit ute på sin runda, och eftersom det inte alls skulle vara trevligt att avbryta mitt i kvällsprogrammet ifall han behövde ut och göra nr 2 så beslöt jag att ta rundan genast.
När vi kom tillbaka efter vår 20-minuters runda så tände jag alla lyktor och facklor på utsidan.








Och våra söta kaniner, Konrad och Selma skulle ju också få sitt julgodis innan jag var klar att gå in och fortsätta julfirandet på insidan.



När jag kom in igen så var alla samlade i vardagsrummet och vi började som vanligt med att lyssna till julevangeliet, därefter sjöng vi några julpsalmer innan det blev dags för julklappsutdelningen.
Och med den ordningen har vi kört ända sedan jag började fira jul med Jans, det var hans mormor Elsa som introducerade oss i den ordningen, julens viktigaste gåva först innan de materiella gåvorna fick ta plats.




Och under årens lopp har jag/vi fått höra många kommentarer om att det skulle kunna gå snabbare till julklapparna under granen Ex: Men vi hörde ju det i kyrkan redan? Läs nu då så det går undan! Skall vi sjunga också? Men de kommentarerna får inget gehör i mina öron, den viktigaste gåvan Jesus skall alltid och överallt få vara den som kommer först.

Och alla fick sina klappar och blev så nöjda.
Pojkarna fick i huvudsak pengar och Matilda fick en efterlängtad cykel, som lär ska rulla så mycket bättre än den hon fick för ett par år sedan, som tydligen inte rullat alls.

Resten av kvällen blev det b.l.a frågesport för hela familjen, vi spelade Kahoot, och jag måste ju bara få skryta lite och säga att denna mor vann när temat var människokroppen. Men där emellan blev jag dock sist.

Jan och jag hängde med flera gånger, medan barnen höll på nästan hela kvällen.




Vi avslutade kvällen med choklad och tv, julafton är förresten enda dagen på året som jag faktiskt ser på tv i mer än 5 min (min rygg håller inte för att sitta i soffan, så ser jag på film så gör jag det via datorn i sängen).
Vi såg b.l.a på Svensson Svensson, den är lika rolig och bra varje år.

Och Hugo var med och delade ut pussar mellan varven och försökte förklara för mig att jag skulle komma i säng och sova nu. Hugo och jag går vanligtvis till sängs kl.21.30.


Nästa år om Gud vill och vi får leva så gör vi allt som vi brukar, och far på julbön till kl.14 och inte kl.12. Man ska nog inte röra om i julfirandet, åtminnstone inte vi 😊.


ANNAT ROLIGT UNDER JULEN
Två dagar innan jul blev vi bjudna på jullunch hemma hos svärföräldrarna.
Svärmor hade pyntat så fint, så jag tog några bilder.




Det var fint dukat i både kök och vardagsrum, man fick fritt välja sittplats.




Den goda julmaten hann aldrig på bild, men nog efterrätten.






Juldagen blev det jullunch hemma hos mamma och pappa.



Glömde helt bort att ta bilder, men hittade denna fina vinterbild med julgranen ute på terassen.



Och jag tog följande bilder när Hugo och jag var på besök veckan innan jul, då granen hade fått komma in och skulle kläs.

Och Hugo hade smitit upp i finsoffan, det märkte vi inte förrän jag tagit bilden. Hugo får vara i soffan, men jag släpper aldrig dit honom genast vi kommer in ifall han har smutsiga tassar. Och oftast vill han ligga i den andra soffan där det finns en filt. Men som tur så var tassarna rena och fina av snön, endast lite blöta.


Sammarbete på högsta nivå.



Sovmorgnar
Det har blivit sena kvällar och sena morgnar för hela familjen. När jag har stigit upp har Hugo fortsatt att sova, han har inte alls haft bråttom ut, de flesta morgnar.

En morgon tog han min varma sköna plats när jag gick upp, såg bra lustigt ut.

Så ibland har de två karlarna sovit vidare och jag har intagit mitt morgonmål med ett brinnande ljus som sällskap.



Julgåvor
Jag har både haft tid och inspiration till att göra egenhändigt tillverkade julgåvor till mina vänner.
Jag har använt mig av granris och loppisfynd.



JULKRAMAR står det på hjärtat.





Spraymålat, målet hittade jag i garaget.





Pyntat 
Jag har pyntat lite mer än vanligt, både ute som inne.
Lyktorna i trappan är nytt för i år👍😊






Julmys vid villan
Jag har hunnit pyssla ute vid villan också, och det har blivit några nätter i december där.




Och jag gjorde en alldeles egen granbock.



Spakväll 
Jag och Matilda blev bjudna på spakväll hos goda vänner en kväll innan jul.



Det var gelefotbad i alla möjliga färger.


Konsistensen var som att sätta fötterna i mannagrynsgröt, alldeles underbart ljuvligt.


Vi satt varmt och skönt framför den sprakande elden.


Och vi fick njuta av så mycket gott.


Sen fick man också pröva på ansiktsmasker.


Vi var tre mammor med våra tre tjejer, och alla tjejerna prövade på ansiktsmasker.



Vi åt och njöt.



Julmys hos faddrarna
Och vi bjöd in liksom tidigare jular de barn/ungdomar som vi fått äran att bli faddrar till. De och deras familjer fick vi umgås med en kväll, och kvällen innehöll allt vad en julmyskväll ska.

Tro, hopp, kärlek, kramar, gemenskap, tid, mys och mycket gott att sätta i munnen.

Jakobstads julsymboler "tro, hopp och kärlek".

JAG ÄR SÅ TACKSAM OCH GLAD FÖR EN FIN OCH VÄLSIGNAD JULHELG. OCH JULEN ÄR INTE SLUT ÄNNU, HEMMA HOS OSS HAR VI ALLTID JUL ÄNDA FRAM TILL TJUGONDEDAG KNUT.


JUST NU
Just nu bor vi ute i husvagnen vid villan och firar in det nya året här i snöstormen, mera om det en annan gång.

Nyårsafton i husvagnen.



GOTT NYTT ÅR TILL DIG FRÅN MIG. 
DET BÄSTA RÅD JAG KAN GE DIG INFÖR ÅRET SOM STÅR FRAMFÖR: BJUD MED JESUS VARJE DAG.




OCH HERDARNA VÄNDE HEM OCH PRISADE OCH LOVADE GUD FÖR ALLT DE FÅTT HÖRA OCH SE, JUST SÅ SOM DET HADE BLIVIT SAGT TILL DEM (Lukasevangeliet 2:20).

ALLTSÅ, OM NÅGON ÄR I KRISTUS ÄR HAN EN NY SKAPELSE. DET GAMLA ÄR FÖRBI, SE, DET NYA HAR KOMMIT (2 Korintierbrevet 5:17).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023