VÄLKOMMEN ADVENT 2018

Min favorittid på året är här, och jag har all tid i världen att fixa, pynta, pyssla och mysa, och jag gör det också.
I år plockar jag fram så gott som alla julpynt och smyckar vårt hem redan från första advent.
Julgardinerna lär få komma upp idag, men julgranen, den lär ännu få vänta en stund.




I år kör jag dessutom, när det gäller presenter med konceptet att det skall vara (så långt det bara är möjligt) billigt, självtillverkat eller återanvänt, eftersom jag inte har någon fast inkomst just nu.
Ett koncept som alltid borde gälla, men då behövs också tid, och nu har jag tid.

Lillajulpaketen blev inpaketerade i tidningspapper och snörena hittade jag genom att öppna upp gamla julrosetter som jag sparat från olika jularrangemang.


Har tyvärr inga bilder på de färdiga paketen, som blev riktigt fina och juliga.

Här i trakten firar många "lilla jul", kvällen innan första advent.
Våra barn får alltid ett paket eller en slant och lite godis.
Och ännu får Matilda en adventskalender.


ADVENTSKALENDERN : DU ÄR ÄLSKAD
Jag funderade länge på vilken slags kalender jag skulle göra till Matilda i år.
Förrut har det blivit allt från vanliga chokladkalendrar, paketkalendrar (men det har då blivit så mycket grejer, även om mycket varit sånt hon ändå behövt), till upplevelsekalendrar (vilket inneburit att jag/vi varit involverade så gott som varje kväll i något program).

Och som det är nu så umgås nog vår tonårsdotter med oss föräldrar, men det är nog inte varje kväll hon känner för att göra "saker" med oss.
Och allt har sin tid, så nu kändes det som om det var dags för något annat.

Så när jag läste på instagram på ekotipset om olika julkalendrar, och såg en kommentar av en mamma som valt att göra en (minns inte riktigt ordet) "bekräftelsekalender", då fick jag min ide.

I dagens värld där fler och fler ungdomar börjar må psykiskt dåligt vet jag att vi aldrig kan säga tillräckligt hur mycket vi älskar våra barn, och inte bara säga utan ännu mera visa det.
Och alla barn är ju olika, man får fundera vad är just detta barns kärleksspråk.

Fortsättning följer strax.....


LITE BOKTIPS 


Läs den här om du har tonåringar.





Och har du inga barn eller tonåringar så kanske du vill ta reda på ditt eget kärleksspråk.




Det finns fem kärleksspråk.
1. Bekräftande ord, 2. Tid tillsammans, 3. Gåvor, 4. Tjänster 5. Fysisk beröring?

Alla har vi ett eller två kärleksspråk som starkast signalerar kärlek till oss och gör att vi känner oss älskade.

Ofta kan det bli fel i en relation om jag med "mitt kärleksspråk" visar kärlek till den andra parten, vars kärleksspråk är ett helt annat.

Ex. Om jag gillar presenter och delar ut presenter, men den andres starka kärleksspråk är tid tillsammans. Då får jag dela ut hur många presenter som helst, men den andre känner sig inte älskad ändå.


TILLBAKA TILL ADVENTSKALENDERN
Så jag började spinna vidare på min ide, och bad naturligtvis att Jesus skulle fortsätta att ge mig ideer.

Och tro det eller ej men dagen därpå under min promenadrunda stack jag mig snabbt in på loppis och då hittade jag denna kalender för endast två euro, den blev en bra grund.



Lådan längst ner till höger är rätt väg, då går den enkelt att öppna.

Jag inhandlade små, vackra bilder att tapetsera den med. Och den går ju att tapetsera på fyra olika sidor om man vill. Jag sparade dock tomtepusslet, som ni ser på bilden och fixade om en annan sida, finns så två sidor kvar till framtida år.



När jag sen en dag stack mig in till vår kristna butik här i staden så fanns det överblivna mannakorn från olika konferenser och tillfällen, som man fick ta, ja man fick hur många som helst, så jag tog tjugofyra stycken 😊.

Mannakorn är ju bibelord, i detta fall skrivna på små lappar.
Du ber att få det ord du behöver för dagen eller stunden också drar du ett och läser vad du fick.


Kan tillägga att Matilda gillar just dessa mannakorn som är fint rullade och förseglade.

Jag själv tar så gott som varje morgon ett mannakorn, jag har dem på telefonen som en app.




Morgonstund


Jag köpte också godis till kalendern.



Och sen började pysselverkstaden.



Och de fina bilderna limmade jag aldrig fast som tänkt, utan jag satte fast dem med "sinitarra" (har ingen aning om vad det heter på riktigt).

Men eftersom jag blev så nyfiken själv så kollade jag upp "Sinitarran" nu, och den heter "häftmassa" på ren svenska.


En klimp sinnitarra/häftmassa.

Så nu får hon bara lyfta på valfri bild och sen dra ut luckan.



På baksidan limmade jag "bruksanvisningen".





Men kalendern var inte färdig ännu, nu började nästa steg som ännu pågår.


KÄRLEKSBREV från mor till dotter.
Jag bad och funderade vad jag ville säga till min dotter om allt från att bli stark i sin tro, dagar av bekymmer, vikten av motion, sömn och kost, jobbiga föräldrar😉, att de man umgås med blir man lik och det man fyller sitt liv med påverkas man av, till att ha sina kristna vänner som stöttar och bygger upp varandra, till att också omsluta sig med alla de vänner som Herren sätter i ens väg.

Och här jobbar jag på ännu, när Herren ger mig ett ämne att skriva om så skriver jag, viker ihop pappret och sätter in det i en låda, när hon inte ser.

Det finns alltså lite olika luckor, men varje dag kommer det dock en godis och ett mannakorn. Och vissa dagar kommer då dessa brev.

Alltså med dessa brev fick jag ju världens chans att säga allt och lite till😉.Tonåringar vill ju inte alltid prata när man själv vill, när man har något viktigt man vill ha sagt.

Här i huset har det alltid varit så att när klockan närmat sig midnatt då har de blivit som mest på prathumör, då brukar jag/vi vakna till en duns i sängen när de hoppar upp och inleder världens disskusion om allt eller inget....och så har det fått vara, även om mina/våra ögon varit allt annat än pigga då.

De som känner vår dotter vet att hon är av den mera pratsamma sorten, ibland får vi ingen lugn stund här i huset😊, och det är positivt. Vi disskuterar ALLT och det finns inget man inte får eller kan fråga eller fundera över.
Och dessa brev hoppas jag också att ska skapa fina disskusioner.

Och jag kan tillägga att hon blev glad över sin kalender.
Och jag kan tillägga att jag är ännu mera glad över att jag har denna möjlighet att ha paus mitt i livet och hinner ex göra en fin, genomtänkt kalender till min dotter.


GLAD ADVENT TILL ER ALLA, KOM IHÅG ATT TA MED JESUS I ADVENTSTIDEN, FÖR DET ÄR JU HAN SOM ÄR ORSAKEN TILL ATT VI FIRAR ADVENT. 
ADVENT BETYDER ANKOMST, VI VÄNTAR PÅ JESUS.


Vem väntar vi på, tomten, Jesus, eller båda? Båda är ok, men Jesus skall alltid ha första platsen i våra liv.

JA JESUS HAR JU KOMMIT REDAN, MEN NU FÅR VI KÄNNA HUR DET VAR ATT VÄNTA PÅ FRÄLSAREN. VI FÅR LIKSOM TA EMOT HONOM IGEN I VÅRA LIV OCH VÄNTA PÅ MER...FÖR I GUDS RIKE FINNS DET ALLTID MER ATT FÅ.

VI FÅR TA TID FÖR STILLHET, FÖR DET ÄR NÄR VI SÖKER GUD SOM VI FINNER HONOM.

VI FÅR FÖRBEREDA OSS SJÄLVA, VÅRT INRE PÅ ATT TA EMOT JESUS, HELT ENKELT HA TID FÖR HONOM I VÅRA LIV.

OCH VI FÅR OCKSÅ FÖRBEREDA VÅRA HEM. 
VI KAN FUNDERA PÅ:
ÄR JESUS VÄLKOMMEN HEM TILL OSS, FINNS DET EN PLATS FÖR HONOM HÄR?
SYNS DET I VÅRT HEM ATT JESUS BOR HÄR?





VI FÅR OCKSÅ BE OM EN FIN OCH VÄLSIGNAD ADVENTSTID FÖR ALLA. 

JESUS KOM IN RENA VÅRT SINN/HEM, KOM IN I VÅRT HJÄRTA/HEM JESUS. KOM IN, BO KVAR, VÅR STYRKA VAR, KOM IN I VÅRT HJÄRTA/HEM JESUS AMEN.





FRID LÄMNAR JAG ÅT ER. MIN FRID GER JAG ER. JAG GER ER INTE DET SOM VÄRLDEN GER. LÅT INTE ERA HJÄRTAN OROAS OCH TAPPA INTE MODET (Johannesevangeliet 14:27).

VAR STILLA INFÖR HERREN OCH VÄNTA PÅ HONOM (Psaltaren 37:7a).

NÄRMA ER GUD, SÅ SKA HAN NÄRMA SIG ER (Jakobsbrev 4:8a).

LÅT INGEN SE NER PÅ DIG FÖR ATT DU ÄR UNG, UTAN VAR EN FÖREBILD FÖR DE TROENDE I ALLT DU SÄGER OCH GÖR, I KÄRLEK, TRO OCH RENHET (1 Timoteusbrev 4:12).

VÄNJ DEN UNGE VID DEN VÄG HAN SKA VANDRA, SÅ VIKER HAN INTE AV FRÅN DEN NÄR HAN BLIR GAMMAL (Ordspråksboken 22:6).

OCH FOLKET, BÅDE DE SOM GICK FÖRE HONOM OCH DE SOM FÖLJDE EFTER, ROPADE: HOSIANNA, DAVIDS SON! VÄLSIGNAD ÄR HAN SOM KOMMER I HERRENS NAMN. HOSIANNA I HÖJDEN! (Matteusevangeliet 21:9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023