DEN STORA STOCKRÅTTAN HAR VARIT FRAMME

En kväll när jag kom hem från jobbet hittade jag en del av vår sovrumsvägg liggandes på gräsmattan 😊. Det liksom händer ett som annat här när jag är borta.
Men jag är så glad att vår sovrumsrenovering äntligen "händer".

Hugo funderade på morgonen vad detta var.

Vi, jag och min man kunde troligtvis vinna första pris på att ha ett hem eller här får vi nog säga på att bo i ett hem med massor av halvfärdiga projekt i.
Vi börjar liksom på med ett eller annat tills det kommer ännu något tredje emellan vilket gör att projektet avbryts för en dag, en vecka, en månad eller år, ja det är inte alls konstigt när det gäller oss.

Den 13:e augusti började jag på med att måla vårt sovrumstak. Och ett varv gick bra men sen var det stopp, nacken och ryggen tog stryk, vilket jag fick lida av i flera veckor. Och eftersom jag har fått ett längre vikariat på jobbet som jag trivs så toppen med så vill jag ju inte strula till det.
Och ingen annan här i huset gillade heller tanken på att måla taket ett andra varv, så där har det stannat.

Före såg det ut så här. Detta tak som jag ville ta ner och sen slipa och måla upp taket som finns där under, alltså fixa ännu mera jobb. Men det ville inte Jan, så det blev att jag målade i stället.

De vita ränderna i taket är från den tiden när detta rum var indelat i två rum för pojkarna, med en skjutdörr i mitten.

Så visst är det på tiden att få fixat till det. Det är inte bara en person som lyft blicken och frågat fundersamt: vad dessa streck kommit av 😁?



Fint blir det.



Och nu ser det ut så här (förutom att listerna också är borta) och väntar på att någon skall måla det andra varvet, och denna "någon" kommer säkert att bli jag.


Jan började med sitt eget projekt, att riva. Han älskar att riva och eftersom jag drömt och planerat om vår sovrumsrenovering i över ett år men inget har hänt för att han varit nollintresserad så kan jag säga att NU går det undan.

Vi har tänkt tanken att ta fram en stockvägg någonstans i huset men inte riktigt vetat var. Men nu tycks vi veta 😂, det blev i sovrummet.

Det började i det lilla.


Men sen fortsatte han och rev fram hela väggen mot köket, det är den enda väggen i huset som vi inte hade fram när vi grundrenoverade för tjugofyra år sedan.
Så jag är innerligt glad att dessa gamla spånskivor åkte ut. I resten av huset har vi satt in gipsskivor.
Och det fina är att nu träder kakelugnen fram på ett bättre sätt, för dens mur har tydligen varit hälften gömd bakom skivorna.


STOCKRÅTTAN
Men vi mötte på ett bekymmer.


De gamla elkablarna (metallrören) hade blivit inhuggna i stockväggen. Så nu ser det ut som om en stor "stockråtta" krypit fram här, i vår blivande fina sovrumsvägg😉.

Jan drog om (han har utbildning för det) den elkabel som vi använder och tog bort de tomma rören.



Så nu ser det ut så här.


Och om du som ser detta skulle ha en bra lösning så kan du ju höra av dig 😊 .



Här finns två hål som man kan gömma skatter i.


Vi skall ännu peta bort alla spikar och pappersbitar m.m skräp.



Men i nuläget har vi ingen bra lösning på hur vi skall få väggen att se fin ut. Men nog löser det sig på ett eller annat sätt.
Endera försöker vi att spackla hålen/gångarna och sedan måla vitt, eller så fyller vi dem med träbitar som liknar stockarna eller som sista alternativ sätter vi en stor tavla framför😉. Ja dessa exempel var mina, Jan tycker att det kan lämna som det är också målar vi allt vitt. Vi får se hur det blir.

Tapeter köpte vi i Tuuri när vi senast var där.

De rosa skall bli fondväggen.


Hur vi sen skall få det att se klokt ut med stockvägg och två olika tapeter ja det vet jag inte. Vi eller rättare sagt jag hade ju tänkt att den mörka tapeten skulle bli fondvägg, men nu har ju liksom stockväggen också blivit fondvägg, jaa vet ni det här blir intressant.

Vi har också beställt nya spegeldörrar till vårt klädskåp. Vi har ju ca 3 meter upp till taket, vi skall ta vara på det och få utrymme ovanpå skåpet. Det kommer att bli skjutdörrar från tak till golv.



Vi har liknande skjutdörrar i farstun.


Och som ni såg på bilden här ovan från vårt sovrum/vårt klädskåp så har ännu lite stockvägg fått komma fram.

Sen har vi ännu golvet att fundera på och om ni minns "sänghimlen" som jag drömmer om, men ett steg i taget, huvudsaken att det går framåt.


TA HERREN MED I RENOVERINGEN
Vad än vi gör i livet skall vi alltid komma ihåg vem som har all i himlen och här på jorden. Det är Han som vi skall jobba tillsammans med. Det är Jesus som skall vara vår byggHerre, det är Han som vi hela tiden i alla skeden under arbetets gång skall fråga råd av. Då kommer bygget att bli rätt, då blir det som det är tänkt, varken bygget gäller vårt eget liv eller ett sovrum.


OM INTE HERREN BYGGER HUSET BYGGER ARBETARNA FÖRGÄVES. OM INTE HERREN VAKTAR STADEN VAKAR VÄKTAREN FÖRGÄVES (Psaltaren 127:1)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023