HUSFIX

Det är inte bara jag och Jan som renoverar hus, planerar, fixar och jobbar på.
Vår kreativa dotter jobbar också flitigt.


Som mamma till en som går i gymnasiet tycker jag ju att skolarbetet borde räcka, men nej hon gillar att vara igång, skapa och lära sig nytt, hon liksom suger in kunskap just nu.

Bilden ovan föreställer det projekt som hon jobbade med så gott som hela lördagen. Materialet skulle hon använda till söndagsskolan, som hon drog tillsammans med en vän.

Bilden här nedan är ett exempel på hur hon dekorerar sina skolhäften. Hon sitter i timtal och planerar, jobbar och ritar med hjälp av datorn.



Jag tycker de är så fina, så här kommer lite bättre bilder.





Hon har också de senaste veckorna, just under skolans provvecka deltagit i en första hjälp kurs som gick 4 kvällar kl.18-21.
Hon liksom älskar att suga in kunskap.
Dessutom drar hon en gymnastikgrupp för mindre barn, tillsammans med en vän, också sitter hon barnvakt mellan varven.

Och visst är vi glada för hennes skull, att hon trivs, mår bra och kan och får vara kreativ. Och allt detta kreativa tar ju bort tid från telefonen.
Men ändå tänker jag ibland, hur mycket orkar man, det är ju den viktiga "inget att göra tiden" som vi alla också behöver.


MEDAN HON VAR KREATIV
Jag var på jobb både fredag och söndag men lördag när jag var ledig hade Jan och jag en hel dag tillsammans.

Begravning
Vi började dagen med begravning i Esse baptistkyrka.
Kyrkan var fylld av nära, kära, vänner och bekanta, vi satte oss uppe på läktaren.


Faster Anita har fått flytta hem till Jesus och vi fick minnas henne och föra henne till den sista vilan.


Nu Edvin har ni fått återförenas igen, och jag är så glad för er skull 💗.
När man blir gammal och trött då är det skönt att få flytta hem.



Mormor och morfars grav.
På vägen hem gick vi till mina morföräldrars grav. De som jag och mina syskon aldrig träffat, de dog innan vi föddes.
Men jag tror att jag har sett och ser en hel del av dem i mamma och i hennes syskon.




Lunch
Vi åkte sen till "Kokkola", grannstaden Karleby .
Där ät vi en god lunch.

Förrätten från salldsbordet var lika god som alltid och dessutom med nybakt bröd som vi doppade i olivolja, med kryddor.



Jan valde fisk och jag valde min favoritkyckling.








Shoppade
Sen blev det dags för vår favoritbutik där det var ägarkundsdagar och man fick upp till 15% rabatt  på bruksvaror.
Vi inhandlade lite julklappar och nytt golv till vårt sovrum.


Innan vi åkte hem tog vi ännu en sväng till vår andra favoritbutik, men där hittade vi bara onödigt, så som munkar, bullar och godis.
Vi åkte hem mumsandes på allt det onödiga, som var väldigt gott.
Matilda blev också glad över allt lördagsgott.


Till föräldrarnas.
Vi var hem en sväng, ut på promenad med Hugo och för att göra ett försök att få den kreativa, pysslande dottern att följa med till sina morföräldrars, utan resultat.

Vi åkte till mina föräldrars, min syster Maria var ännu hemma (idag åker hon tillbaka till Sverige) så det var trevligt att hinna träffa henne också. På begravningen hade vi ju inte pratat desto mera.

Jag har assisterat fotvårdare åt henne och fick en liten symbolisk tack- present, som hon kallade den. Någon present behövde jag verkligen inte för det, men visst tackade jag och blev glad.


Min syster har varit med mina föräldrar två veckor i Gran Canaria och denna present var inköpt där, ett förkläde som passar fint till påsken 👍 och stora klädnypor som de tydligen hänger upp sina stora badhandukar med i södern. De blir perfekta att ta med på våra husbilsresor.
Tack kära syster 💗. Kanske du vill ha mera fotvård 😁?


I säng
När vi sen kom hem var det ännu dags för en kvällspromenad med Hugo, därefter kröp jag i säng för att orka upp till jobbet följande morgon.

I sängen låg jag och summerade dagen. Det hade varit en dag fylld av både sorg och glädje, både tårar och skratt. Det hade varit en dag fylld av livet självt.

Och jag fick somna trygg över vetskapen om att när den dagen kommer när jag tar mitt sista andetag ja då får jag vakna upp i Jesus trygga famn. 
För var och en av oss som har tagit emot Jesus Kristus i våra liv vi har ingenting att frukta, för Han leder oss här och sen hela vägen hem, till det himelska hemmet.

Har du fixat din himlabiljett?


I DAG
Ja, idag och imorgon är jag helt ledig. Mina planer är att renovera sovrummet, bada bastu och däremellan ligga raklång och vila ryggen, vilket jag gör just nu när jag skriver detta blogginlägg. Jag kände att mina fingrar ville skriva lite innan de tar tag i målpenseln, för nu skall taket målas ett sista varv.
Jan har i helgen målat kanterna, där listerna har varit (de som vi först inte tänkte ta bort) så nu får jag bara måla ett varv över hela taket så är det klart.


I kväll har jag två alternativ, jag har blivit bjuden på ett Enjoparty också har vi ju vår bönegrupp "Vilsam". Och i nuläget lutar det nog åt att jag väljer Vilsam, ifall det blir.

Nu dags för renovering, först får jag be att nacken/ryggen inte tar stryk denna gång. Sen får jag pausa och gympa lite mellan varven och sen avsluta med ett varmt bastubad och en muskelavslappnade tablett. Också Vilsam och förbön på det 👍, så skall jag försöka denna gång 👍😊.


ÖNSKAR DIG SOM LÄSER EN FIN DAG.




FÖR OM DU MED DIN MUN BEKÄNNER ATT JESUS ÄR HERREN OCH I DITT HJÄRTA TROR ATT GUD HAR UPPVÄCKT HONOM FRÅN DET DÖDA, SKA DU BLI FRÄLST. MED HJÄRTAT TROR MAN OCH BLIR RÄTTFÄRDIG, MED MUNNEN BEKÄNNER MAN OCH BLIR FRÄLST (Romarbrevet 10:9-10).

OCH HAN SKA TORKA ALLA TÅRAR FRÅN DERAS ÖGON. DÖDEN SKA INTE FINNAS MER, OCH INGEN SORG OCH INGEN GRÅT OCH INGEN PLÅGA, FÖR DET SOM FÖRR VAR ÄR BORTA (Uppenbarelseboken21:4).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023