MÅLARE FÖR EN DAG

Att ibland få pröva på olika yrken i sitt eget hem det är roligt eftersom man kan sluta när man själv vill.
Jag har nu i två dagar "jobbat" som målare och jag kan intyga att jag inte skulle önska att jobba som just takmålare eller "stockväggsmålare"😊.



GÅRDAGEN
I går målade jag äntligen vårt sovrumstak, andra varvet.



Jag blev riktigt nöjd med resultatet.
När det var klart fanns det ännu lite mål kvar. Då fortsatte jag med nästa tak 😉.


Jag klottade lite i köket, så nu måste vi ju också måla där.
Det var faktiskt även Jan's ide' att måla det sista i köket. Vi är båda lika knasiga, men på det här sättet får vi liksom någonting gjort, förr eller senare 😉.

När målet var slut satte jag igång med att riva tapeter, denna gång skall vi ta bort alla lager😉.


Sen avslutade jag med bastu, inte illa alls för trötta, spända nackmuskler.


I DAG
I dag har jag haft som projekt att måla eller rättare sagt lacka stockväggen.
Men innan jag satte igång tog Hugo och jag en promenad för att träffa en som är betydligt klokare än jag/vi när det gäller stockväggar med hål och skavanker i.


Jag berättade om våra planer, att Jan tycker att vi bara målar allt vitt också får det vara så. Att jag tycker att vi skall lappa hålen på något vis, endera med spackel eller med att fylla på med små träbitar och sen måla/lacka vitt.

Och hennes svar var: Eftersom hålen efter elkablarna är så djupa skulle det gå åt väldigt mycket spackel och det skulle troligtvis spricka när det torkat och börja falla loss. Att däremot lappa med små träbitar skulle troligtvis bli bäst, men det är ett petigt och krävande arbete, som inte går så snabbt.

Jag beslöt att jag målar/lackar väggen ett varv också får vi fylla på med pasande träbitar efter hand som vi hittar. Och när alla gångar och hål är fyllda, när nu det blir😉, så målar vi ett varv till.

Att lacka denna vägg tog evigheter och lacket var rinnande som mjölk, det rann ur penseln och det skvätte hit och dit när det droppade ner på golvet, snacka om att ha tålamod.
Men jag kämpade på och målade slut på burken som räckte precis ett varv över allt.

På gång.




Och här var det klart, och det började se ut som i ett fähus😁


Men nog blir det bra (intalar jag mig själv) när det kommer lister, mysbelysning m.m.
Och det här med mysbelysning fick jag lust att pröva genast, efter att jag slängde mig på sängen efter kvällsbastun.


Jag hängde bara snabbt upp en ljusslinga i hålen och tände en lykta och jag såg redan framför mig vilken otroligt mysig julstämning det kommer att bli med denna vitlackade stockvägg.



Det runda hålet passar precis för en ljusboll 👍, så nog skall vi lyckas få den här väggen att bli bra😉.




I KVÄLL
När jag var klar med mitt projekt, tog jag som sagt ett skönt bastubad så mina rygg och nackmuskler fick slappna av. Vi åt kvällsmat och sen slängde jag mig på sängen med bloggen. Och jag hade en fin utsikt, min man som fortsatte med det tråkiga jobbet att peta bort tapeter.


Kniven är toppen att jobba med när man ska få bort flera lager tapet.
Han jobbade glatt.





Nu for Jan iväg på innebandy, Matilda gick på promenad med en kompis och Hugo står vid ytterdörren och meddelar att han behöver ut på sin kvällsrunda.

I morgon ska jag på jobb från kl.7 ett par timmar, sen hem mitt på dagen och sen tillbaka till kl.14. Ja, jag jobbar på konstiga tider och olika skiften, men jag trivs så bra med detta jobb.

Morgondagen kommer knappast att innehålla renovering, men man vet ju aldrig.
Men den kommer åtminnstone att innehålla mys, om jag får bestämma.



TACK JESUS FÖR EN FIN KVÄLL MED MINA KÄRA HÄR HEMMA. TACK FÖR VÅR "FÄHUSVÄGG" 😉, OCH TACK FÖR ATT DU LEDDE MIG TILL DET FANTASTISKA JOBB SOM JAG NU FÅR HA (och då menar jag inte jobbet som målare😉).

Vad är du tacksam för i dag?




MEN VAR NU STARKA OCH LÅT INTE MODET FALLA, TY ERT ARBETE SKALL FÅ SIN LÖN (2 Krönikeboken 15:7).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023