DEN GODA HUSTRUN / MAMMAN

I bibeln finner man många roliga saker.
När jag läser sätter jag alltid en smile i kanten, på sånt SOM JAG tycker att är lustigt. Här kommer några av dem (från bibel 2000).

Denna hustru far hellre ut och njuta av det otroligt fina september vädret, som vi har .....istället för att t.e.x. städa inomhus.



DEN GODA HUSTRUN (Ordspråksboken 31:10-31).
Att finna en driftig hustru, vem förunnas det- långt mer än pärlor är hon värd.
Blint litar hennes man på henne, och vinsten uteblir inte.
Dagligen är hon honom till nytta, aldrig till skada.
Efter att ha skaffat ull och lin arbetar hon med flinka händer.
Från avlägsna trakter hämtar hon förråd, hon är som köpmannens skepp.
Gryningen är inne när hon stiger upp, sätter fram mat åt familjen och ger pigorna deras portioner.
Hon ser ut en åker och köper den, planterar en vingård för det hon själv tjänat.
Ivrigt går hon till verket och hugger i med starka armar.
Kan hon märka att affärerna går bra får hennes lampa brinna hela natten.
Lätt hanterar hon sländtrissan och håller sländan i handen.
Mot de svaga räcker hon ut handen, hon öppnar sin famn för de fattiga.
När snön kommer ängslas hon inte:hela familjen har kläder av ylle.
Också täcken väver hon själv, hon är klädd i linne och purpur.
På hennes man ser alla med aktning, där han sitter bland de äldste i porten.
Rockar av linne syr hon och säljer, handlaren förser hon med bälten.
Styrka och värdighet utstrålar hon och ser leende framtiden an.
Talar gör hon med klokhet, vänliga förmaningar delar hon ut.
Uppmärksamt följer hon allt i huset, aldrig äter hon lättjans bröd.
Välsignad blir hon av sina barn, och hennes man lovprisar henne: åtskilliga duktiga kvinnor har jag sett, men du överträffar dem alla.
Älsklighet kan bedra, skönhet förgår, för sin gudsfruktan skall en hustru prisas.
Överlämna åt henne hennes mödas lön, må hon prisas i portarna för sina verk.

Jag kan bara tänka mig, men aldrig förstå,  hur det var att leva på/i den tid som kvinnorna levde i då......utan alla stora shoppingcenter, tvättmaskiner, datorer e.t.c.
Men jag skulle inte rekommendera någon att försöka efterlikna henne på alla sätt, i dagens samhälle....SMILE.
Men att räcka ut en hand till de svaga och att öppna sin famn för de fattiga (nog så aktuellt just nu), det kan vi nog alla göra, på ett eller annat sätt.
Och att tala med kloka ord och dela ut vänliga förmaningar, det är något åtminnstone jag bör bli bättre på.

Men visst har jag många gånger önskat att jag skulle vara den där supermamman (jag väljer att skriva om mamma, det kan lika gärna vara en superpappa, en supersyster, en superdotter e.t.c.).

Denna mamma städar och fixar, hellre och oftare i detta utekök än det där inne.


En supermamma som har ett hus fritt från damm, prydligt, fint och städat, var sak på sin plats.
En supermamma som gör de här super hälsosamma maträtterna.
Att vara den där supermamman som aldrig har tvätthögar (rena som smutsiga) som växer som berg och exploderar...ut på golvet, fyller hela badkaret o.s.v.
Att vara en supermamma som alltid är glad och alltid säger de rätta uppmuntrande orden.....istället för de grodor som hoppar ur min mun, när jag är trött och stressad.....ofta över småsaker.
Att vara den där supermamman som alltid gör sitt bästa, är vänlig, hjälpsam och aldrig något annat.

MEN DÅ PÅMINNER MIG JESUS ALLTID OM: VAD ÄR VIKTIGAST. JO ATT RIKTA BLICKEN PÅ JESUS OCH TA MODELL AV HONOM.
ATT SE VARANDRA, HA TID FÖR VARANDRA. ATT ÄLSKA SIN ÄKTA HÄLFT/SINA BARN FÖR VAD DE ÄR, INTE FÖR VAD DE PRESTERAR.

Om jag yrar runt som en "busig hundvalp" (konstigt att jag tog det som exempel..smile) och försöker vara en SUPERMAMMA/SUPERHUSTRU...vad ger jag då för bild av livet och dess mening? Jo att det enda som räknas är vad du presterar....att det är det som gör dig till vem du är. Då kan det inte bli något annat än fel.
Jag vill inte vara en mamma som låtsas vara någon annan än den jag är. Jag är precis den bristfälliga människa jag är med mina svagheter och fel, men med Jesu hjälp kan det bli till det bästa möjliga. Jag vill lära våra barn att i JESU ÖGON ÄR VI ÄLSKADE FÖR DEN VI ÄR, INTE FÖR VAD VI PRESTERAR. 
Det samma skall vi göra som föräldrar, vänner, syskon e.t.c. älska och se varandra för de vi är, inte för vad vi åstadkommer här i världen.
Vår bön får vara,  Jesus gör mig mera lik dig, för varje dag, i mina tankar, ord och gärningar.


ATT VÄLJA DET SOM ÄR ROLIGARE....FÖR ATT HA ROLIGT.
Att umgås med våra djur, ger mig mera glädje än att vika in tvätten snyggt i skåpet.

Selma njuter under trädgårdsgungan.



ROLIGA NAMN I BIBELN.
Job fick sju söner och tre döttrar (Job 42:13-14). Hans döttrar fick namnen LILLDUVAN, KANELBLOMMAN och SMINKDOSAN.

Roligt att fundera, ifall jag/du var Jobs dotter/son och levt på den tiden...vad skulle jag/du ha fått för namn? Smile.

Och Jeiels maka hette just "MAAKA" (1 Krönikeboken).


SALOMO HADE FUNDERAT OCH KOMMIT FRAM TILL, ÄN DET ENA, ÄN DET ANDRA....b.l.a följande...smile.
Gud gjorde människan enkel och rak, men hon hittar på alla möjliga konster (Predikaren 7:30).

SMILE

NEHEMJA BLEV ARG PÅ DE SOM OHELGADE SABBATEN.....OCH DET STÅR MED DESSA LUSTIGA ORD.
 "Om det upprepas kommer jag att ta i med hårdhandskarna" ( Nehemja 13:21).

Här kanske vi har orsak att ta i med hårdhandskarna (smile) i våra egna liv, när det gäller t.e.x hur vi helgar vilodagen.
Tar jag tid för Herren på den dag som han speciellt gett mig, för att vila....vila i Jesus och i Guds ord. Eller är vilodagen en dag som alla andra?

GÖR VERKLIGHETEN I KÖKET......till en rolig grej.
 Tillbaka till hushållssysslor......Förr eller senare bör man ju ta itu med verkligheten.....disk och tvätthögar som svämmar över.
Då har jag mitt eget knep, jag sätter på bra, svängig lovsångsmusik (ofta sätter jag på radio10.se), då går allt som en dans....nästan alltid.

Men vanligtvis städar vi hela familjen av matbordet tillsammans och plockar ur och i diskmaskinen. Barnen får ta 35 saker på var (något som sitter i ännu från det att de var mindre, vi sa ett tal, t.e.x. 6 och de räknade och plockade, det blev till en rolig lek. Ketchup in i kylskåpet 1, potatisskal i roskis 2, tallrik, glas och bestick in i diskmaskinen 6),

Men ibland, kommer ju de här dagarna när vi äter på olika tider, och alla har tider att passa. Och sen står den ljuvliga disken där och väntar när man kommer hem kl. 21, när det är dags för kvällsrutiner och godnatt.
Det är då som denna hustru skruvar upp volymen och dansar undan disken. Ifall inte min man hunnit före...smile.

Verkligheten.

ROLIGHETER I VÅR KRISTNA TIDNING.
Vill även tipsa...för er som inte upptäckt det. Ni som har tidningen KYRKPRESSEN, att på baksidan, längst till höger, snett på kanten, finns en "kristen vits".
Du som är kristen och har humor...smile....läs dem.

Den här tidningen av KP, hittade jag här i husvagnen. Varje vecka på torsdagar får vi en ny Kyrkpressen.

Två bröder bråkade om vem som skulle få den sista kakan. Deras mamma tog tillfället i akt för ett litet moraliskt inlägg. Om Jesus var här skulle han säga "Låt min bror ta den sista kakan".
Okej, sade lillebror, du får vara Jesus.

ROLIGHETER MITT I VARDAGEN.
Avslutar med en söt och rolig bild, när Hugo hälsade godmorgon till pappa, nu imorse här i husvagnen.
Ja vi säger pappa och mamma, för Husse och Matte känns inte alls naturligt för oss.

Puss på dig pappa.
ÖNSKAR ER ALLA EN SKÖN, ROLIG FORTSÄTTNING PÅ HELGEN.
Om du/ni har inget program och vill ha...kom till KYRKHELGEN i Karleby. Vi skall när vi fixat hundvakt åka iväg dit.....kanske vi syns där...då blir jag glad.



Lukas 10.41
Herren svarade henne. "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs.

Johannesevangeliet 14:6
Jesus svarade: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Johannesevangeliet 14:27
Frid lämnar jag kvar åt er. jag ger er inte det som världen ger. känn ingen oro och tappa inte modet.

Nehemja 8:10b
Den glädje Herren ger, är er styrka.

Johannesevangeliet 15:11
Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023