FREDAGSMYS

Vad är fredagsmys för dig, hur kopplar du av efter en vecka med allt vad den innehåller av tidiga morgnar, jobb, skola, vem skall hinna handla, fylla i ansökan, lämna in blanketten, boka tid,  hämta ut receptet, köra till..., hämta från..., hinna med, inte glömma....... eller andra uppgifter?

Eller kopplar du på...och börjar med värsta storstädningen?


Vi åkte ut till villan/husvagnen.....skogens sus och havets lugn och VI.
Havet är så vackert och rogivande. (och dit långt ut är Matilda med sin kompis).


Vi njuter av husvagnsutsikten......skogens sus.


För mig är fredagsmys, bastu, mysdräkt, favorit filten, något gott att äta, en bra bok eller en spännande film.
Myskläder...stickastrumpor, pyjamasbyxor, långt nattlinne......och mysfilten, så man kan sitta lääänge på utsidan och njuta efter bastun.

Ibland är jag så trött så boken/filmen byts till lovsångsmusik. Jag slänger mig på sängen och låter sångerna predika till mig.......något jag verkligen rekommenderar.

I husvagnen får även Hugo vara uppe i sängarna. Hugo vet hur viktigt det är att vila och koppla av.


En gång fick jag ett värdefullt tips av en väninna. hon läser ofta psalmer och verkligen begrundar texterna.
För ofta sjunger vi bara igenom vers efter vers, utan att reflektera över vad de handlar om, vad de vill berätta till oss.

Ett ex. Läs och begrunda, denna enkla men så talande barnsång. Här kommer några rader av sången.

TACK MIN GUD FÖR ATT JAG VAKNAR FRISK OCH GLAD TILL EN NY DAG. DIN ÄR DAGEN, DIN ÄR SOLEN, DIN ÄR JORDEN, DIN ÄR JAG.

D.v.s. Jag vill Tacka för att jag överhuvudtaget får vakna till en ny dag med nya möjligheter. Jag har inget att frukta, vad som än händer, så är allt i Guds hand.....hela jag och min dag, vädret (just nu söndag morgon ute i Fäboda skogen ösregnar det), och hela jorden som vi bor på.


När man vilat..orkar man igen.


På flera ställen i bibeln läser vi om hur Jesus drog sig undan för att få vila, be, få vara ensam med sin Far. T.e.x. Matt 14:13 och 23, Mark 1.35).
Det är vad vi bör göra, tanka med och av Herren.
Vi bör tanka Guds ord varje dag, varje vecka, månad och år.


IFALL DU INTE ORKAR LÄSA ALLA BIBELORD HÄR NEDAN, LÄS ÅTMINNSTONE DET SISTA (Hes 34:15-16), DET ÄR TILL DIG.
HAN VÅRDAR OM OSS ALLA, VAR VI ÄN BEFINNER OSS I LIVET.

Johannesevangeliet 15:4
Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig.

Romarbrevet 1:16
Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft som räddar var och en som tror....

Psaltaren 119:10
Helhjärtat vänder jag mig till dig, låt mig aldrig villas bort från dina bud.

Psaltaren 62:2
Bara hos Gud finner jag ro....

Jesaja:41:10
Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud. Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand.

Hesekiel 34:15-16
Jag skall själv valla mina får och låta dem komma till ro, säger Herren Gud. Jag skall leta efter de vilsegångna och hämta hem de bortsprugna, jag skall förbinda de skadade, hjälpa de sjuka och se till de starka och välmående. Jag skall valla dem på det rätta sättet.


GUD LÄMNAR DIG ALDRIG, HAN GÅR/SITTER VID DIN SIDA.....JUST NU.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023