ALLHELGONATID

I går kväll besökte vi de två gravgårdar i Jakobstad där våra far och morföräldrar (utom mina morföräldrar) är begravda.
Det var så vackert med alla tända ljus och det var trevligt att gå där och minnas. Tillsammans var vi många människor som besökte gravgården, någon i djupaste sorg, med tunga minnen, en annan i stor tacksamhet med fina minnen. Men gravgården är en plats för oss alla, där vi får minnas den/dem som berört våra liv på ett eller annat sätt. 


Våra minnen är nästan enbart positiva när vi minns våra äldre generationer.
Jag för min del har bara farmor Selma som jag minns.
När jag föddes 1972, då hade min mormor, morfar och farfar redan fått flytta hem till Herren.

Farfar och farmors grav.

Gravgården är och skall få vara en vacker, fin plats dit vi får komma för att minnas, känna och låta känslorna komma upp till ytan.


Där på gravgården finns också en gammal skolkamrats grav, han som rycktes bort från sina nära och kära alldeles för tidigt.
Där finns min arbetskollegas grav. Även hon lämnade detta jordeliv alldeles för tidigt.
Där finns graven där en ung mor är begraven, en mor som var mitt i livet och blev sjuk, hon dog inom några dagar.

Varje grav, är en plats som berättar om liv, långt eller kort, men liv som berört.

Kära vänner, vi har inga garantier på att vi lever imorgon. Så tag vara på dagen och stunden.
Ta hand om dina nära och kära.
Och ta emot Jesus i ditt liv, medan du kan.

Jag hörde berättas om en man som låg på dödsbädden. Han hade sagt till sina besökare "ATT NOG SKALL MAN TA EMOT JESUS I SITT LIV INNAN DET ÄR FÖRSENT". För det kan komma en dag när du plötsligt inte "KAN" välja mera, och då är det för sent.
Han hade insett hur fort det kan gå, att du blir sjuk och inte kapabel att avgöra något själv....som gäller ditt liv.
Den mannen hade tagit emot Jesus som sin Frälsare (för länge sedan) och han är hemma hos Herren idag.

VAR DAG ÄR EN SÄLLSAM GÅVA, EN SKIMRANDE MÖJLIGHET.


Så viktigt.


Uppenbarelseboken 7:16-17
De skall inte längre hungra och inte längre törsta, varken solen eller någon annan hetta skall träffa dem. Ty Lammet (Jesus) som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem fram till livets vattenkällor, och Gud skall torka alla tårar från deras ögon.

Johannesevangeliet 3:16
Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

Romarbrevet 10:9
Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023