VAD TROR DU PÅ?


I dagens värld finns det så mycket som vi kan tro på, och alla tror vi på något.




Vi hade nyligen ett drama i församlingen, som handlade om "VAD TROR DU PÅ"? OCH VARFÖR TROR DU PÅ DET DU TROR PÅ?

Vi hade flera personer i olika åldrar som fick svara på den frågan.
1. Jag tror på Abba (d.v.s på en idol) för jag vill bli lika BERÖMDA som de.
2. Jag tror på min pappa, för han kan FIXA ALLT.
3. Jag tror på avslappning, för det gör mig så LUGN OCH DET GER MIG NY ENERGI.
4. Jag tror på Messi (en fotbollsstjärna), för han är BÄST.
5. Jag tror på Jesus, för han har gett mig ett EVIGT LIV.
6, Jag tror på mig själv, för det är så man TAR SIG FRAM HÄR I LIVET.
7. Jag tror på träning, för det ger mig KRAFT och jag MÅR SÅ BRA.
8. Jag tror på dieter (Lchf, Gi o.s.v.), för de ger mig sådan ENERGI, VACKER HY och en ny GLANS I ÖGONEN.

Dramat gick ut på; att allt det här är ok, men vi skall och bör sätta Jesus på första plats, som nr 5 i dramat gjorde. För Jesus kan ge oss ALLT det här och mer därtill.

Dramat hade vi även gjort med humor, så alla personer var endera utklädda eller på annat sätt visade vad de trodde på. Ex. Han som trodde på pappa hade ett verktygsbälte och gasade vilt med borrmaskinen. Hon som trodde på träning höll på med sitt gympa/gummi band.

När det gäller dessa punkter (förrutom punkt 5, Jesus) så är det saker som ofta förändras med tiden, åldern, intressen, hälsan o.s.v.
Men Jesus, han består, han förändras inte. Han är densamme i går, idag och i evighet (Heb 13:8). Men du själv kommer att förändras, när du tar dig tid att umgås med honom.



Vi avslutade dramat med att läsa om andens frukter. Ett kristet liv som präglas av gemenskap med den helige Ande, resulterar i goda egenskaper d.v.s. andens frukter. Det är inga frukter vi kan prestera fram av oss själva, det är frukter som vi får, när vi tar oss tid med vår Herre.
Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning ( Galaterbrevet 5:22-23).

Alla dessa gåvor handlar om KÄRLEK, något vi behöver mera av i vår värld. Jag behöver bara se på mig själv och mitt liv så påminns jag om......hur skulle mitt liv se ut, utan Jesus?
Det är ju Jesus som ger mig mera KÄRLEK till mina medmänniskor, det är Jesus som jag får gå till när min kärlek ännu engång inte varit den jag önskat, när jag handlat kärlekslöst, i både tankar, ord och gärningar.....när jag misslyckats i att vara en medmänniska. I egen kraft skulle jag inte komma så långt. Det är Jesus som ger mig ny kraft och ny glädje att jobba vidare på att vara en medmänniska som ser, hör och hjälper sin nästa....UTAN JESUS VORE JAG INGET.

 
VAD ELLER VEM TROR DU PÅ?



TRO, HOPP och KÄRLEK. Tre små ord, men de största på vår jord.



2 Korinthierbrevet 5;17
Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit.

2 korinthierbrevet 4:16
Därför ger jag inte upp. Även om min yttre människa bryts ner förnyas min inre människa dag för dag.

1 korinthierbrevet 15:58
Stå därför fasta och orubbliga, mina kära bröder, och ge ut er helt i arbetet för Herren. Ni vet ju att han inte låter er möda vara förspilld.

Galaterbrevet 6:7b-8
Vad man sår får man också skörda. Den som sår i sitt kött skall skörda förgängelse ur köttet, men den som sår i anden skall skörda evigt liv ur anden.

Johannes tredje brev 11
Käre broder, ta inte efter det onda utan det goda. Den som gör det goda kommer från Gud. Den som gör det onda har inte sett Gud.

2 Johannesbrevet 5:14b
Om vi ber honom om något efter hans vilja, så hör han oss. och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, så vet vi också att vi får vad vi ber honom om.

Johannesevangeliet 15:4a
Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er.

Johannesevangeliet 16:24b
Be, och ni skall få, så att er glädje blir fullkomlig.

Johannesevangeliet 14:27
Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023