DET ÄR BÄTTRE NU

Vi människor är bara människor, med våra fel och brister....och vårt gnäll. Kommer du på, vad du gnällt över senast?...eller kanske du är en sådan som alltid är nöjd och aldrig gnäller, som alltid ser det positiva i precis varje situation......inte jag, tyvärr (fast jag försöker).


Det är GRÅTT, smutsigt, skräpigt och dammigt....MEN, det är vår.

KOMMENTARER OM VÅREN.
Följande kommentarer har jag hört den senaste tiden, och ett av dem står jag själv för.

- Men nog är det kallt. (fast....det är ju äntligen vår och det går mot ljusa tider. Vi får vara glada över att vi inte är mitt i kalla vintern med flera månader kvar till våren).

- Usch, vad det blåser (utan blåsten får vi väl inga varma sommarvindar heller).

- Men nog är det dammigt nu (naturligtvis, det är ju vår. Så som vi grusat trottoarer och vägar för att inte halka på vintern, så klart att det finns en hel del att sopa bort).

- Vad det regnar (regn behövs för att spola bort allt damm och för att naturen skall vakna till liv).

- Fy så smutsigt och skräpigt det är överallt (men tänk då på dem som måste städa upp det, vi borde ge ett STORT tack till alla dem som har som sitt jobb att städa undan allt skräp).

- Fy så mycket hundskit överallt (ja så blir det, när vi inte alla plockar upp det, efter våra fyrfota älsklingar).

Här var det inte en liten hund som varit framme. Bilden är från i höstas, tagen i promenad/cykel tunneln här nära vårt , där vi går flera gånger varje dag.

SMUTSIGT I MITT INRE.
Ibland kan det kännas kallt, blåsigt, regnigt, dammigt, skräpigt, smutsigt och skitigt innuti mig själv. Då behövs en storstädning, den helige Andens storstädning. 
Ni vet, hitta gömda saker (saker som skaver i ens liv, som behöver redas upp) slänga ut och städa upp (överlämna allt till Jesus, be om förlåtelse för allt som blivit fel) och sen fylla på (börja på nytt och ta emot den helige Andes alla gåvor).
När jag gjort det, då kan jag andas normalt igen, då kan jag se alla i ögonen, då kan jag se mig själv i spegeln och veta att jag är fri, förlåten och sann......en "levande" människa i Guds "levande" värld.
Om jag inte väljer att städa upp.....vem blir jag då, vad ger jag vidare då?


DET GODA MED VÅREN.
Jag tycker att det är bättre nu, än det var för två månader sen. För nu är det den bästa tiden, tiden före sommaren....nu när allt förrändras. Allt blir så grönt och skönt, så soligt och roligt (bra rim va?).

Parkbänkarna har dykt upp lite här och där....för att vi skall få sätta oss ner och vila...stanna upp.
 Här kommer jag att sitta i sommar och kanske äta en glass eller bara dela en godispåse med mig själv.

Solen värmer, smälter och väcker allt till liv igen....även i våra hjäran (för så känns det. Människor är ute mera, man rör på sig, träffar folk, alla är gladare, positivare och har massor av planer, eller inga alls för sommaren och semestern...låter det bekant...smile).

Solen och värmen smälter snabbt den tunna isen och rimfrosten som bildats under den kyliga natten.

Vi är mera ute, för kvällarna blir plötsligt ljusare och känns så mycket längre.
Vi kommer oss för att städa garaget.

Vi får bara stiga ut genom dörren så är vi mitt ute i Guds underbara, vackra natur.....och det är där som det verkligen händer saker just nu....och det går fort, så missa det inte,

Det är ett nöje att för varje dag få följa med hur träden och hela växtligheten förrändras. Träden får kläder, som mina dagbarn säger.

FESTER, är något som jag gillar.
Och vår innebär en massa kalas och fester, i vår släkt....något som alltid är roligt.

De här hemma får fira 1-Maj och Valborg utan mig, de lär klara det fint....smile.
För just i dag kommer jag att åka till Stockholm med mamma. pappa och syster Ulrica, på ett 50-års kalas.

Och jag kan ju tillägga att det går riktigt bra (trots alla fester) att sockerstrejka (har ju gjort det i en månad nu, med några små missar...mer om det en annan gång) för det finns ju så mycket annat gott att äta.

....som t.e.x. vindruvor och jordgubbar ( melon, mango, nötter, popcorn, smoothie m.m.)
MEN, denna helg skall jag äta.....jag har nämligen fått höra att jag skall bli bjuden på en mjölkfri prinsesstårta...mums. Det säger jag inte nej till.


Det är bättre NU.
Ibland säger vi "det var bättre förr", eller, "det blir bättre sen".
Men jag tror att det blir som bäst i vårt liv om vi följer denna princip "lev där du är, med det du har och gör det bästa av det".
FÖR EGENTLIGEN......"DET ÄR BÄTTRE NU", för vi går ju närmre paradiset för varje dag, närmre den eviga friheten, den eviga glädjen och den eviga festen.


ÖNSKAR ER ALLA EN RIKTIGT SKÖN OCH GLAD 1-MAJ OCH VAPPEN (VALBORG).






1 Moseboken 8:22
Så länge jorden består skall sådd och skörd, köld och värme, sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra att skifta.

Predikaren 3:1
Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen.

Psaltaren 57:8-9a
Mitt hjärta är redo, Gud, mitt hjärta är redo, jag vill sjunga och spela. Vakna, min själ....

Markusevangeliet 13:32
Dagen och timmen känner ingen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

Johannesevangeliet 8:51
Sannerligen, jag (Jesus) säger er, den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023