VÅR 13 - ÅRING

Denna vecka har vår älskade Matilda blivit 13 år. 


Nu har vi tre tonåringar i huset och jag fattar inte vart åren runnit iväg.
Jag har svårt att förstå att det redan gått 13 år sedan vi fick denna glada, busiga, efterlängtade dotter och lillasyster.


FÖRÄNDRING.
Det senaste året har vi märkt att hon håller på att bli en stor dam, på många olika sätt.
Intressena har förändrats och även drömmarna...smile. Just nu drömmer och önskar hon att vi skall resa till LA eller New York, hon lär få drömma lääääänge.

Hon gillar fart, spänning och utmaningar.

Läxorna sköter hon helt själv (vi behöver inte påminna henne mera) och har hon prov behöver vi knappt förhöra henne (men vi gör det ändå).
Engelskan är något som hon blivit väldigt intresserad av, hon ser på engelska program, intervjuer och hon skriver mycket på engelska.
Dansen (hon är med i en dansgrupp) är något hon verkligen gillar. Hon övar ofta här hemma, i alla rum och överallt.
Klädintresset har vaknat. Det provas och matchas.
Teaterintresset har bara blivit starkare. Hon har många år varit med i vår drama/teater grupp som vi har i församlingen (i Fokus). Och två år var hon även med i en annan teatergrupp. Hennes stora önskan just nu, är att få vara med i en film eller en tv-serie.
Bakning gillar hon och ofta blir det något gott med choklad i.
Uteliv är fortfarande (vilken tur säger jag) något hon gillar. Hon trivs här hemma på gården lika väl som ute vid ex.villan. Hon jobbar på med alltmöjligt, bygger, fixar och uppfinner.



KALAS.
Vi har hunnit med fyra kalas denna helg och två av dem har varit Matildas.

Det blev ett övernattningskalas med "pizzachallenge" med kompisarna i år.
Liksom tidigare år, så fick de som ville av de inbjudna kompisarna komma tidigare och hjälpa till med förberedelserna. Flickorna fick duka precis som de ville och fixa det de ville ha att äta....utan inblandning från mig, eller någon annan. Så har vi gjort de senaste tre åren, en mycket uppskattad och bra lösning.


Kvällen innan hjälptes vi dock allihopa åt. Matilda bakade muffins och sockerkaka.



Jan handlade och fixade tårtan färdig. Och sen bakade jag och Matilda bullar.


Pizzachallenge.
Det hade Matilda önskat sig, och det var en rolig tävling, som jag varmt kan rekomendera (för lite äldre barn).

Alla 8 flickor fick varsin pizzabotten. På bordet fanns 16 olika ingredienser.

Pizzachallenge. Tonfisk, skinka, marschmallows, salladsdressing, honung, banan, kokt ägg, russin, medwurst, ananas, tonfisk, ärter, grynost, oliver, godis och lingonsylt.

Alla fick först sätta tomatpure eller ketchup på sin pizzabotten, osten fick man fritt använda, vissa satte den både under och över.


Därefter började själva tävlingen. Man fick fyra chanser att ta ett nr i tur och ordning, trycka in det på datorn och sen se efter vilken ingrediens numret stod för. Den ingrediensen "måste" man sätta på sin pizza.


Det blev många glada skratt och "usch nej". En flicka fick, hon som vann (d.v.s. hon åt även upp hela sin pizza) lingonsylt, marschmallows och banan. Vissa hade jätte tur och fick goda ingredienser. Flickorna beslöt att det skulle bli den som fick äckliga ingredienser och som sen åt upp den som skulle vinna....fint så. Det roliga var att flera tyckte ändå att pizzorna var ätbara, att de äckliga ingredienserna inte smakade så mycket.




Alla fick sen äta sig mätta på "vanliga" pizzor.

Det blev flera tävlingar (som de själva kom på) som att bygga det högsta tornet med Hot rods.



Sen blev det gamla hederliga lekar på utsidan, som "Röda vita rosen" och "bollen över taket".

När flickorna kom in igen blev det den söta dukningen.


Sen blev det dags att möblera om och bädda för sju flickor i vardagsrummet. Här ligger de alla under sina täcken, strax innan de började leka"maffia".

Den som är uppmärksam ser att även Hugo fick vara med. Han älskar att leka kurragömma, så han letade upp alla flickor som gömde sig....och gav dem en puss. (Ja....och Hugo är ju vår hund, ifall det är någon som inte vet).

Klockan 01.00, så gick jag in i "fnittret" och sa, att nu måste vi börja sova...allihopa, och det gjorde vi....smile.

Flickorna åkte hem kl.12 på lördag och kl.14 var det dags för nästa kalas, för släktingar och goda familjebekanta.


Det blev som vanligt, huset var fullt av härliga människor, mycket gott att äta och alla åldrar njöt på sitt sätt.

Jan hade köpt dessa vackra rosor till födelsedagsbarnet.


Kalastjejer. Matilda med en kusin och en god vän.



Presenter.
Hon fick alltmöjligt som passar för en 13-åring. Men det hon hade önskat sig allra mest det fick hon också....en kamera. Men hon får dela den med mig. Jan var så fiffig så han köpte "EN" kamera till sina "tjejer". MEN vi skall få varsitt kort, så vi får se hur det lyckas. Jag ser framför mig hur det blir om vi börjar fotografiera med fel kort...smile.
Jag fyller i början av maj och även jag har drömt om en kamera, men de är så dyra, inget som passar vår ekonomi. Men min man han fixar allt, jag tycker ärligt att det var en bra lösning, att dela på en och samma kamera.


50+50+80.
Senare på kvällen var Jan och jag bjudna på ett stort och fint kalas till Lannäslund. Där fick vi njuta av fantastisk sång och musikunderhållning, trevliga, roliga tal däremellan, trevligt bordssällskap och mycket gott för magen.


SÖNDAG.
I dag har vi varit och firat kusin Roger som också fyllt 13 år denna vecka (syrran och jag hade prickat in det bra).
Min syster hade bakat världens godaste paj (mjölkfri, med skinka, morot, lök och getost på...mums), jag kan avslöja att jag åt upp halva pajen...men det fick jag.

MARTYRKYRKANS VÄNNER.
Och nu ikväll har vi varit till Fokus och lyssnat på Johan Candelin med gäster. Det är alltid lika intressant att lyssna till dem.
De berättade om hur vi kristna får saker gjorda, hur Gud kallar oss när det är nöd ute i världen.
De berättade om en kvinna som hade krossat sitt ben och skulle aldrig kunna gå. Då kallade Gud på en kvinna här i norden, hon kände att hon ville skänka pengar, så hon ringde till Martyrkyrkans Vänner. Pengarna lades in på morgonen, hjälpen var framme på kvällen...kvinnan kunde bli opererad (och är helt återställd idag) och många människor som bodde ute i kyla och regn och p.g.a. det, inte kunde göra upp eld och få mat...de fick tak över huvudet till natten....Vi kristna "kan" om vi bara vill och om vi bara "lyssnar" till vad Herren manar oss till, vad Han sätter på våra hjärtan.
Vi skall be för Martyrkyrkans Vänner och det fantastiska och många gånger farliga jobb som de utför.
För kärlek förändrar....alltid.

EN NY VECKA.
Det har varit en helg full av roligheter. Jag är så varm i hjärtat, så tacksam över denna välsignade helg. I morgon börjar en ny vecka, som också innebär en hel del roligheter och firande...men mera om det sen.

Jipii, jag har sett vårens första Tussilago sticka upp....härligt.


Lämna din vecka till Herren, be att Han leder dig, styrker dig, skrattar med dig, gråter med dig och att Han får vara den som du vänder dig till, i alla situationer.


PSALTAREN 118:24
Detta är dagen då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada.

JAKOBSBREV 1:17
Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva, kommer från ovan, från himlaljusens fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker. 

PSALTAREN 145:2
Dag efter dag vill jag prisa dig, nu och för evigt sjunga ditt lov.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023