KURSSTART

Jag skall dra en ny kurs.....och alldeles för mig själv......och kanske just för dig.



Jag har funderat på det här med kursstart......när hösten kommer startas det upp här och där igen. I postlådan får man b.l.a Arbisbroschyren med en massa kurser som man kan välja bland. Och många av oss väljer och planerar in. Och de flesta väljer helt rätt enligt intresse, tid o.s.v.

Men jag har känt att samtidigt som jag senaste höst valde simhallen (bara för mig själv på måndagar vilket varit/är toppen) så valde jag samtidigt bort.... jag gillar ensamtid och behöver det till viss del, men det viktigaste på min fritid är nog ändå det sociala, att få umgås med människor och främst med dem som jag älskar, familj, släkt och vänner.


Den här fina damen, min älskade dotter vill jag ha mera kvalitets tid med..

Så nu mina damer och herrar har jag startat upp min nya kurs. Jag behövde ju inte vänta till hösten, väntar man för länge väntar man ofta för länge och det blir inget av.

Kursen har inget namn, men den handlar om kärlek, att planera in tid med dem jag älskar.

Jag har hittills slagit två flugor i en smäll, eftersom flera av mina väninnor har barn som är Matildas kompisar...så har vi träffats eller gjort roliga grejer mammor och döttrar tillsammans.

Förra veckan blev det loppisrunda, med fina fynd och sen en sväng till relativt nyöppnade Roberts coffee här i Jakobstad (första gången för mig.....men inte sista, för där hade de världens godaste mjölkfria chokladsorbet).



Denna vecka blev det träff här hemma, en mamma med sina döttrar. Tjejerna bakade bullar (Matildas "husis" läxa😉), så det blev en riktigt festlig kväll.
Vi satt och pratade och hade trevligt ända till kl.21.20, den tid när jag vanligtvis går i säng. Men denna kväll skulle jag till Bennästågstation och hämta Mikael, som kom hem på permission, så det gick fint att vara uppe.

Nästa vecka blir det träff med en av mina väninnor som fyllt 45 alldeles nyligen, vi skall fira och äta gott.


I tisdags var Matilda, jag och Hugo (Jan har varit borta på arbetsresa denna vecka) till mamma och pappas en sväng och igår kväll blev det en sväng till svärföräldrarnas.

Nu kanske någon rynkar på näsan och tänker: måste man göra det till en kurs för att komma sig för att hälsa på sina egna föräldrar/svärföräldrar? Både ja och nej är svaret.

Jag tänker mig att min kurs (ett sätt att planera in tid, för att det skall bli av..med mina nära och kära) skall göra att vi/jag minskar på dessa trötta/slöa kvällar när vi inte orkar göra något alls.
Samtidigt är de kvällarna väldigt värdefulla de veckor som det är väldigt tjockt med kvällsprogram. Man behöver en balansgång i allt.

Som sagt, ibland måste man bara sparka sig i baken för att komma igång....man kan dricka kvällsteet hos andra eller bjuda in till kvällste.



Mina svärföräldrar bor i samma stad och droppar in lite nu som då, så det har blivit automatiskt att vi inte åker dit så ofta. Och sommartid (de senaste) har vi ju bott ute vid villan med dem.



Och snart är det dax för mera villaliv igen.



Och nu som då är de hundvakt...liksom igårkväll.




Mina föräldrar kommer oftast inkörande (18 km) till staden dagtid. Och visst händer det sig att de kommer förbi och säger hej till mig och dagbarnen och överlämnar lite bär ur frysen eller morotsblast (sommartid) till kaninerna😃.
Så vi har alltid försökt att ha endera telefonkontakt eller att vi hälsar på 1ggr/vecka men i praktiken har det inte alltid lyckats.

Och när det kommer till våra syskon med familjer så träffas vi just nu, mitt i livet ännu mera sällan....det är heller inget vi önskat utan det har bara blivit så (ni märker här behövs kursstart...eller kalla det vad man vill).
Det blir oftast med närmaste släkten att vi träffas på kalas och fester (den sorten har vi ju en hel del av).

För ett par veckor sedan när jag var till tandläkaren till Kronoby en lördag så körde jag vidare till syrrans till Nedervetil för att hälsa på en sväng...mitt i deras kök och vardagsrumsrenovering. Något som jag kanske inte skulle ha gjort förrut, istället tänker jag att vi far "hela" familjen någon annangång.....men den gången blir så sällan.
Vi fick en fin kort träff.....och de fick en bra paus i renoveringen😉.

Vi behöver bli bättre på att se varann......öga mot öga.

Och när det kommer till alla mina härliga väninnor som jag så sällan träffar, fast vi så ofta säger att vi borde, så kommer det att bli enklare om jag lite planerar in, om jag har den där ena kvällen/dagen varje vecka som är tid och bara tid.

Kul har vi och kul skall vi ha.

Vi behöver ju inte bara sitta och prata, utan det här är en stor och bred aktivitetskurs😉, där jag tänker mig att jag skall träffa familj, vänner och bekanta på olika platser och göra olika, roliga, spännande och utmanande saker.
Vi kommer att ex. promenera, gå på gym, ut och äta, sitta och sticka, åka ut och sjunga och evangelisera för äldre (har gamla människor på mitt hjärta, vill beröra dem med b.l.a gamla kära strängbandssånger om vår Jesus), kanske vi hjälps åt med något projekt (typ tvätta dina och mina fönster), ut och cykla, loppisrunda, hundpromenader, spakvällar o.s.v.

Är du intresserad att vara med på min kurs kan du anmäla dig snarast😃, så bokar jag in dig. Anmäler du dig inte, finns det en stor risk att du ändå blir antagen till kursen😉.

Redan för många år sedan när Jan och jag gick en äktenskapskurs, så poängterade Boris och Vivian Salo hur viktigt det är att planera in VI-TID, med din äkta hälft, för att det verkligen skall bli av att man gör något som stärker parförhållandet istället för att bara köra familjeliv....samt handla, tvätta, städa, förhöra läxor, skjutsa barn hit och dit o.s.v.


Min man inkluderar egentligen inte denna kursstart (förrutom när vi träffar släktingar tillsammans) för han har en egen kurs med mig...helgkursen😉. Då försöker vi att hitta VI-tid, och det gör vi ganska ofta nuförtiden (och ganska ofta av den tiden är Hugo med), och då rör vi oss väldigt ofta utomhus, i skog och mark.....nära villan. 








Som sagt  jag vill planera min tid , så att jag får tid med de bästa..... så att den tiden blir av. 

Nu för tiden går ju inte folk in hur som helst och hälsar på varann längre. 
Vi disskuterade nyligen med goda vänner att det blir mindre och mindre att man träffar varann...istället sitter vi alla hemma vid våra tv-apparater, plattor och telefoner.....och bara läser om varandras liv, istället för att sitta öga mot öga och verkligen ta del av och lyssna på varandras liv.......dit vill jag komma igen. 
Därför kallar jag detta för en kursstart  samtidigt som det är en helt vanlig tanke: ATT TA OCH HA MERA TID OCH KVALITETSTID MED NÄRA OCH KÄRA.

Igårkväll när vi nästan alla (förrutom Mattias som sitter inne två helger i rad nu) var på plats, så firade vi Matilda som hade namnsdag i tisdags. Hon fick fara på shopping med Mikael och sen blev det mat.



VI HAR ALLA 24 H I DYGNET, MEN HUR VI PLANERAR OCH ANVÄNDER DEM ÄR SÅ OLIKA.
Och alla som känner mig vet att jag är urdålig på det här med planering, men jag tror och hoppas att denna kursstart skall få mig att bli aningen bättre på det.

MEN, fortfarande håller jag med om.... att man inte skall planera för mycket, då blir livet för inrutat...det är ju det spontana som många gånger är det roligaste i livet😉. Och min kurs skall bli en planerad men ändå en väldigt spontankurs......om det lyckas får jag se.


                                                         ALLT HAR SIN TID.



Sen behöver jag även en ny kursstart i mitt andaktsliv, det är lite torka där just nu......jag ber och letar efter en bra andaktsbok som skulle vara toppen på min nya kursstart.
Som vi sjunger i sången: ALLT TILL JESUS NU JAG LÄMNAR, ALLT TILL HONOM NU JAG BÄR.

HÄNG MED PÅ KURSSTART. 
Och vad passar väl bättre än att börja med kursstart nu när VÅREN ÄR PÅVÄG. Nu när kvällarna blir ljusare och vi alla blir gladare, piggare, trevligare😉 och mera sociala....åtminnstone jag.






PREDIKAREN 3:1
Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen.

1KORINTIERBREVET 13:13
Så består nu tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

JESAJA 58:11
Och Herren skall alltid leda dig; han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång, vars vatten aldrig tryter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023