FAMILJELÄGRET 2017 DEL 2

I år var vi lite över 600 personer på Ku:s familjeläger i Pieksämäki. Som vanligt var det människor i alla åldrar från bebisar, barn, tweens, ungdomar, unga vuxna, medelålders, äldre och pensionärer. En härlig blandning av härliga människor....och två hundar.



Hugo blev så lycklig när han fick träffa hunden Milou med sin matte/mamma Anette.







Här kommer bilder i massor med mer eller mindre text.
Häng med på vad lägret var och gav till oss.

Arla morgonstund på caravanområdet.




DAGSPROGRAM
Vi hade väckning ca kl.8 varje morgon. Då gick en av oss till morgonmål och den andre på hundpromenad. Eller så gick den ena för att hämta morgonmål (och ta det med ner till husvagnen) medan den andre sov en stund till.
Vi fick liksom turas om, eftersom Hugo var med.




Sätter in en bild på onsdagens och torsdagens dagsprogram.
Man väljer ju sen vad man deltar i, ingen hinner eller orkar delta i allt.

Kurstillfällena är dock något man valt redan vid anmälningen.




Efter morgonmålet var det jag som gick på Sing-in och morgonbibelstudie kl.9, det var liksom min "andliga kurs" i år.
Vi fick lyssna till Håkan Sunnliden.
Det var intressanta, givande bibelstudier. Håkan var "rak på sak" , något han påpekade i början att det finns en risk att han stöter sig med någon, för han predikade starkt det han tror på, det som Gud lagt på hans hjärta att han skulle dela med oss här på lägret. Amen, säger jag bara....för det Gud ger, det ska man dela, även om det kan göra att människor känner sig obekväma. För Gud han kan förvandla det obekväma till något bekvämt och tryggt, som andas frid. Guds ord är starkt och berör, vilket det skall göra...och gjorde.





Varje dag är det två kurstillfällen, ett på fm och ett på em.
Här är det fotbollskursen som är påväg till fotbollsplanen.



Kl.10.30 började det första kurstillfället och då var det Jan`s tur att delta i sin kurs.
Han väljer alltid en kurs som innehåller någon slags motion, i år hade han valt "Terrängcykling". En kurs som han tyckte att var riktigt bra, genomtänkt, planerad och givande att delta i.
De hade allt från cykelservice, teknik till praktik i både enkla och svårare terränger.


Jan i grön tröja och hans syster (som är en inbiten cyklist) i gul jacka.

Jag hade beslutat att i år fick Jan helhjärtat delta i en kurs (det vad han hann, vi hade ju också vårt lägervärds ansvar) och jag tog hand om Hugo (som inte kunde vara ensam i husvagnen, för då skällde han så det hördes).

Men jag hade nog anmält mig till en kurs, som jag deltog i tre / nio tillfällen.
För när Jan`s kurs ex hade cykelservice så kunde ju Hugo ligga och sova på gräsmattan bredvid.

Min kurs hette "Lyft din blick" , och det var denna inspirerande man som drog den.
Ibland måste vi stanna upp och se oss omkring för att inte missa allt det vackra som Gud har skapat; det var en av de första saker han sa.


Det var en foto och film kurs.
Det lilla jag hann lära mig på de gånger jag var med, var helt tillräckligt för mig....som nybörjare.

Sen lärde vi kursdeltagare oss en hel del av varandra också, när vi delade tips och ideer.
Jag hade dessutom turen att en av deltagarna (som hade en likadan kamera som mig) bodde på vårt husvagnsområde, så där fick jag mycket hjälp.

Så när Jan var på sin cykelkurs på fm tog jag en lång promenad med Hugo och kameran.






Hela lägret var det soligt och molnigt om vartannat, men varmt. Ett riktigt bra promenad och fotografieringsväder, enligt mig. (mera bilder från våra promenader, när jag testat min systemkamera och även telefonkameran kommer i ett annat inlägg.)



Efter kursen gick det liksom inte naturligt för mig att ställa in kameran för varje bild jag skulle ta, utan det är nog något jag behöver öva mig på. Jag hinner liksom inte....så för det mesta kör jag som förrut när jag klickar lite här och där utan extra inställningar.


På eftermiddagarna körde Hugo och jag allt från bibelkurs, chipskurs, vilokurs till intressanta besök och diskussioner vid husvagnen.




Sen blev det lunch kl.12. Vi intog vår lunch på utsidan tillsammans med Hugo, när det fanns plats och när vi hade möjlighet.





Efter lunch var det många som tog en siesta, drog ner till stranden, satt vi cafetältet och pratade, besökte bokborden, eller deltog i de program som fanns.



Jag var också med, Jonna tog en bild av mig.



Och Hugo var förstår också med, han fick vänner varken han var vaken eller sov.




Från bokborden införskaffade vi b.l.a dessa. Matilda ville ha boken "EN GUD EN PLAN ETT LIV", efter att hon fått delta i de givande ungdomsbibelstudierna med Benjamin Sandell. Hon sa att de var så bra, så det var en bra orsak att orka sig upp på morgnarna....istället för att sova ända fram till kursen😉.





Onsdag var jag på "Sommarprat" med Sofia Torvalds (författare och jornalist). Hon pratade om "De mörkrum dit Gud för sina barn för att de skall framkallas".
Det var en väldigt intressant och givande stund, som trots allvaret också innehöll humor. Vi skrattade och grät och berördes av livet, hur skört det kan vara, hur orättvist det är, hur lätt det kan brista. MEN, hur fantastiskt upptäckten blir, när vi väl vet varifrån vi skall hämta kraften, från vår Herre och frälsare.




Klockan 15 var det dags för saft och kaffe, innan eftermiddagskurserna drog igång. Det kunde vara kex, bulle eller frukt till.



Vi tog oftast kaffet ner till husvagnen, för då var Jan färdigt på plats för att ta sin utrustning och sin cykel inför kursen.




KVÄLLSPROGRAM
Efter kursen blev det middag klockan 17. Därefter fick man igen delta i så mycket eller litet program man önskade.
Här kommer lite plock från kvällsprogrammen.

På utsidan intill sandlådan fanns högtalare för de som valde att sitta ute i det varma vädret, men ändå ta del av programmet inne i festsalen.
Många satt där medan barnen lekte....



.....och andra med hunden.

Högtalarna är bakom Jan.

Om det ex bröt ut ett häftigt skratt på insidan, då steg vi upp och gick in för att se vad som pågick.




Klockan 21 var det dags för kvällsteet.
Jan`s syster Jonna tog en bild av oss när vi njöt av kvällsteet ute i solen, på picknikfilten (Hugos filt).


MEN, vi hade tydligen råkat sätta oss precis på barnens parkeringsplats, så efter ett tag delade vi plats med alla möjliga fordon.


Eller vi kan säga att vi var omringade av alla möjliga fordon.


Aftonandakt var kl.22.
Onsdagkväll fick vi besök av ungdomslovsångsteamet, då var det högre volym och mera fart...bra så.



Onsdagkväll hade vi kvinnojatkot. 
Då fick vi ta del av en gripande berättelse av en kvinna som förlorat sin mamma och barnen sin mormor. Där sorgen var mitt i vardagen, men där tron på vår Herre bar henne vidare och hoppet om att få ses i himlen igen.

Vi fick ta del av en annan tragisk livshistoria som hade förvandlats till något helt fantastiskt med Jesu ingripande och helande.

Och vi fick lyssna till skön sång.



Plus att det bjöds på mycket gott att stoppa i munnen. Vi sjöng även några lovsånger och det fanns möjlighet till samtal och förbön.


Torsdagkväll var det karajatkot....vi damer fick dock höra att där hade det minsann serverats RIKLIGT MED GODSAKER, smått avundsjuka blev vi. Men vi tröstar oss med att det heter ju att "vägen till mannens hjärta går via munnen".....och det är ju säkert något som vår Herre använder sig av också😉.

Missionlandia - Pieksämäkis roligaste nöjesplats öppnade på fredagkväll kl.17.30.
Här höll det på att ställas i ordning och barnen var nyfikna och förväntansfulla.....och vi vuxna också.


Där fanns något för alla (ex. massage, klättring, goda bakverk, fotografiering, blodtrycksmätning, ballongfigurer, nagellackning, boxning, hårflätning, korvgrillning, datorspel m.m).

Man kunde köpa biljetter till de olika aktiviteterna och programpunkterna och alla inkomster gick till missionen.





Många sa att vi borde ha haft Hugo som en programpunkt😉, eftersom det var så många som ville gosa med honom. Och Hugos starka sida är ju att han är väldigt social och trivs med alla åldrar.

Men Anki var ändå bäst, Hugo har henne som sin extra mamma.




För den som hade modet, så fanns denna möjlighet att klättra upp, lyfta sin blick och se på hela Guds skapelse från en annan nivå....och sen bli nedsläppt hängandes, gungandes i ett rep......jag kan meddela att jag hoppade över denna punkt i programmet.




Kvällsjatkot (fortsättning) var ju något som ordnades lite här och där på lägret. Flera logement hade sina egna jatkon, så även vi. Vi hade jatkot på fredagkväll efter Missionlandia och kvällsandakten.

Jag frågade några barn som gick förbi om de ville göra det fint inför vår kvällsfest, och det ville de, så jag tog fram kritorna.


Och de fick skapa fritt. Och resultatet blev kanon.
De skrev välkommen, ritade ett stort hjärta, ett glatt ansikte och fotsteg att följa (fram till allt det goda på knytkalaset😉). Och ni som tänker i andliga banor, det de ritade sade mer än ord och gav ett starkt budskap.

I GUDS RIKE ÄR ALLA VÄLKOMNA. I GUDS HJÄRTA/KÄRLEK RYMS VI ALLA. 
VEM HAR DU GETT DITT HJÄRTA TILL? VEM BOR I DITT HJÄRTA? DET HJÄRTAT ÄR FULLT AV DET TALAR MUNNEN.
VEMS FOTSPÅR FÖLJER DU? 
OM VI VILL KOMMA TILL DET RÄTTA BORDET OCH ÄTA BRÖDET SOM GER LIV SÅ SKALL VI FÖLJA HERRENS VÄG, HANS FOTSPÅR....FRAM TILL ALLT DET GODA SOM HAN BERETT ÅT OSS.
JESUS ÄR DEN SOM KAN FÅ VÅRT ANSIKTE ATT SPRICKA UPP I ETT STORT LEENDE.



Efter kvällsandakten tände vi lyktor, ljus och lampor, lade på härlig lovsångsmusik, Jan satte sig färdigt vid grillen och vi drog igång med jatkot i den ljumma kvällen.




Husslängan som syns framme till vänster är flickmassinkvarteringen. Bakom den i en annan slänga/flygel (säger man så?) har ungdomarna sitt program i en stor gymnastiksal.




Lördag kl.22 var det mässan "Människa kom fram" i kyrkan uppe på kullen.


Jan och jag deltog i den. Matilda kom med sin kompis och slappade i husvagnen tillsammans med Hugo under tiden. Jag tror att det var riktigt bra att vila lite inför "sista kvällen"

För dig som tycker att kristendom, tro och kyrkor låter torrt. För dig rekommenderar jag att du skall åka på en "Människa kom fram" mässa någongång.
Mässan har Stefan Myrskog gjort och den är väldigt svängig, medryckande och talande...och inte för lång, för plötsligt är den slut, när man ville ha mer. MEN, det finns alltid mer att få i Guds rike, det tar aldrig slut, det är en källa som aldrig sinar.




Ungdomarna hade sina egna jatkon varje kväll förrutom onsdag när ungdomslovsångsteamet var med på gemensam aftonandakt i festsalen.

Ibland smyger vi vuxna också in på deras jatkon. Vi smyger inte för att gömma oss, eller kanske nog, vi smyger mest för att inte störa i deras intressanta diskussioner och roliga program.

Ett tips om man vill kolla in där är att komma in när lovsången lyfter taket.... nästan, (det här tipset kommer då från mig och inte från ungdomarna😉).


KUung-teamet Lovisa och Alaric Mård och Sabina Skogvall höll i trådarna på ungdomssidan. Enligt vår Matilda så var det toppen program på ungdomssidan.

Mikael fick ledigt från jobbet på fredag och kom på torsdagkväll med tåget. Även han tyckte att det var ett bra läger, men att det blev lite kort för honom i år.
Jag fick en snabb bild av syskonen, när den ena var påväg från vagnen och den andra till vagnen.



På ungdomssidan fanns även ett cafe längst bak i salen (med några bord och stolar) Men ungdomarna behövde inga stolar, eller skall vi säga, de ville inta ha. De satt, låg, hoppade, dansade eller stod..... på golvet, på madrasser, längs väggarna eller ute i korridoren. De intog sin andliga föda på det sätt som kändes mest naturligt för dem....har vi kanske något att lära oss här?




Liksom ungdomarna så hade barnen sina egna bibelstudier och kvällsprogram ibland, men där satte jag tyvärr inte min fot i år eftersom vi inte har barn i den åldern. Men jag kikade in när jag gick förbi och jag har hört av många att det var bra och svängigt där också. Att Mr Goran gjorde häftiga ballonfigurer (bilder kommer i nästa inlägg) mellan sina berättelser om Jesus. Han kunde konsten att fånga barnens uppmärksamhet.

Jag fick höra av en mamma till en liten 3-åring att barnet hade sagt: jag vill att Mr Goran skall berätta om Jesus. Vau.

Ännu mera om lägret kommer i nästa inlägg.

I denna byggnad sov många familjer och till höger som inte syns på denna bild finns matsalerna. Här framför är volleyboll planen.


Fortsättning följer.


SALIGT ÄR DET FOLK SOM VET VAD JUBEL ÄR, HERRE, I DITT ANSIKTES LJUS VANDRAR DE. I DITT NAMN GLÄDER DE SIG ALLTID, GENOM DIN RÄTTFÄRDIGHET UPPHÖJS DE. TY DU ÄR DERAS STYRKA OCH PRYDNAD, GENOM DIN NÅD UPPHÖJER DU VÅRT HORN (Psaltaren 89:16-18).

SAMLA INTE SKATTER PÅ JORDEN, DÄR ROST OCH MAL FÖRSTÖR OCH DÄR TJUVAR BRYTER SIG IN OCH STJÄL. SAMLA ER SKATTER I HIMLEN, DÄR VARKEN ROST ELLER MAL FÖRSTÖR OCH DÄR INGA TJUVAR BRYTER SIG IN OCH STJÄL. TY DÄR DIN SKATT ÄR, DÄR KOMMER OCKSÅ DITT HJÄRTA ATT VARA (Matteus 6:19-21).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023