FAMILJELÄGRET 2017 DEL 4

Här kommer sista inlägget om Ku:s familjeläger i Pieksämäki.



Detta inlägg består av de bilder som jag tog när jag deltog i fotokursen "Lyft din blick".





Som jag tidigare skrev så hade jag endast möjlighet att delta i 3/9 kurstillfällen. Men det som jag lärde mig på de gångerna, räckte riktigt bra för mig som nybörjare.

Det huvudsakliga var att jag fick lite hum om hur jag skall använda min systemkamera och även min telefonkamera.
Här kommer bilder och lite text, vissa av bilderna har jag även publicerat tidigare.

Detta inlägg är också en presentation över de vackra platser runt lägerområdet som Hugo och jag besökte på våra promenader.
Du som inte är intresserad av hur jag fotografierat, vad jag borde ha tänkt på, vad som blev bra o.s.v., du kan istället njuta av Pieksämäki på sommaren.


Här tog jag två bilder av samma motiv men fokuserade på helt olika saker. Det blev som natt och dag.



 Den stora sjön alldeles nära lägerområdet heter Pieksänjärvi.



 Vackra bilder blev det i klart soljus.






Här skulle jag fotografiera föremål som rör sig. Det lyckades inte så bra, jag fick liksom inte till skärpan på varken bilen eller busken.




Sen försökte jag mig på att fotografiera olika mönster.







Sen var det ju det här med att tänka på var man har skuggor, något jag egentligen aldrig tänkt på förrut. Något jag tycks glömma hela tiden, för jag ser oftast på helheten och inte på detaljer.....det finns mycket att lära.



Detta ställe är häftigt, en scen mitt ute i vattnet.



Liksom här så kan vi även i livet välja den smala eller den breda vägen.


Vi besökte många vackra ställen.




Ibland blev himlen för vit, den liksom försvann på bilden. Medan nedre kanten av bilden blev perfekt.

Hugo gillade att stå och se på sjön och alla sjöfåglar......så vi njöt båda två.




Barnens härliga "sandland".




Jag fokuserade på kritorna här, och jag gillar denna bild.




När Hugo hade sjuk tass, då låg han med den på det nerkylda underlaget.....klok hund.



Volleybollkursen på simstranden.







Hugo följer doftspår.




Hugos ansikte är skarpt, resten suddigt, och det var precis vad jag försökte mig på.






En del av Jan`s cykel.




Man ska väl inte ta bild mot solen? men det är faktiskt något jag gillar...bilderna blir så häftiga.



Det var mysigt att ta kvällspromenad i dimman.


Missionskvällens kanske häftigaste aktivitet, åtminstone högsta.




Inomhusbilder är något jag inte lyckas med.
Det vackra blomarrangemanget var så mycket mera färgrikt än på denna bild. Här var ljuset inställd.... helt åt skogen.




Men denna bild blev jag mycket nöjdare med.



En bild från aulan vid flickmassinkvarteringen. Där var det otroligt ljust.





Vackra blommor.



Vi slår två flugor i en smäll.....lägerliv och caravanliv.




Det var varmt väder på våra promenader och soligt och molnigt omvartannat. Och vi såg så otroligt mycket vackert att vila ögonen på.







Så här stod dörren öppen vid kapellet när det var ledigt för samtal och förbön. Bilden blev hur dålig som helst, men budskapet är fint.



Sen hittade jag även några bilder som jag t.o.m blev helt förvånad av hur vackra och klara de blivit. Och jag undrar: vad gjorde jag här? när det blev så här perfekt.







Bild uppifrån.
Så här bra kände jag mig efter en promenad i det ljuvliga vädret och den vackra naturen, proportionerna blev dock lite fel här😉.


Även i år fick jag öva på min finska, när Hugo och jag träffade på Pieksämäkibor som ville prata.
Då berättade jag att vi var här på läger och att vi tycker att det är så vackert här.
Damen som jag köpte jordgubbar av, vid torget, berättade att hennes dotter jobbade i köket på vårt läger.

Nu är vi hemma igen, i den verkliga vardagen som är så långt borta från lägerlivet vi kan komma, om man tänker på att koka mat, diska, tvätta kläder, städa och handla mat (ni hör att det inte är mina favorit sysselsättningar).
Nu vandrar vi igen på vår vardagsväg, men vi är inte ensamma, och det är det som gör hela skillnaden.....för Jesus går med. Och då blir vägen värd att vandras och livet värt att levas.



Vill avsluta med sången "Jag går på livets väg".

JAG GÅR PÅ LIVETS VÄG, JAG GÅR PÅ LIVETS VÄG. DÄR KAN ALLTING HÄNDA, MEN JAG KAN VA TRYGG, FÖR GUD FINNS ÖVER MIG OCH UNDER MIG, FRAMFÖR MIG OCH BAKOM MIG. HAN OMSLUTER MIG PÅ ALLA SIDOR.....OCH HÅLLER MIG I SIN HAND.

Hur ser din väg ut? Vilka stigar har du att vandra?


Om vi delar vår väg med varandra så blir den både lättare och gladare att vandra. Och om vi låter Han som är vägen, leda oss på den vägen då hittar vi rätt, då når vi målet.


JAG ÄR VÄGEN, SANNINGEN OCH LIVET. INGEN KOMMER TILL FADERN UTOM GENOM MIG (Johannesevangeliet 14:6).

MITT BARN, HÄMTA NU KRAFT I DEN NÅD SOM FINNS HOS KRISTUS JESUS (2 Timoteusbrev 2:1).

HOS DIG ÄR LIVETS KÄLLA, I DITT LJUS SER VI LJUS (Psaltaren 36:10).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023