ADVENT OCH JULFESTER

Senaste vecka hade vi julfest vid jobbet. Natt och morgonpersonalen hade gjort ett fantastiskt jobb, när vi kom stod ett vackert långbord färdigt uppdukat i vardagsrummet, en brasa sprakade så mysigt (även om det var en låtsas) och julmusiken som strömmade ur stereon gjorde stämningen komplett.



Mysbrasan.





Och strax där efter kom den beställda julmaten.


Kallbordet.


Vi fick en fin julfest även om vi firade dagtid, för där ute var det ändå så mulet och mörkt att stämningen blev perfekt på insidan.


Jag är så tacksam över mitt fantastiska jobb och mina fantastiska arbetskolleger.


LILLAJUL- FEST
I lördags när det var "lillajul" (det firar vi här i våra trakter kvällen innan första advent, det är liksom en minijulafton) var vi bjudna hem till goda vänner.


När man steg in fick man sätta sina paket i en fin näverkorg.


Värdinnan i huset hade kokat och fixat värsta julmiddagen. Därtill var hela huset så fint julsmyckat så stämningen var genast på topp.



Det blev fina samtal och disskusioner om det ena och det andra, allt från sport till Greta Thunberg, och det blev roliga lekar.



Paketleken var spännande och det började gå riktigt hett till i slutet eftersom allt gick på tid.


Tolv paket placerades på bordet, ett för varje person och spelet började.
När mina två tärningar slog två lika tal var det min tur att välja ett paket och jag valde detta fina.


Det visade sig innehålla massor av godis plus en tandborste och tandkräm. Men leken fortsatte 😉 och jag miste min "goda" present. Men i slutändan fick jag en annan bra present, som jag verkligen behövde, lysande bollar och vi kom alla hem med fina presenter.



PÅ HEMMAFRONTEN
Här hemma rullar sovrumsrenoveringen på, ibland snabbare och ibland långsammare, allt beror ju på våra jobb och andra uppgifter.

Här var det tapetborttagning.





Men i lördags kom fondväggen på plats, Jan hade tapetserat när jag var på jobb. Jag kan intyga att det var den näst bästa lillajulpresenten.
Här en liten glimt av vårt sovrum och den tapet som jag bara älskar.


Den allra bästa lillajulpresenten var att pojkarna har varit hemma i helgen. Tyvärr så har ju jag jobbat rätt mycket också var vi bortbjudna då på lördagkväll, men jag hade tagit ledigt söndag för att verkligen hinna prata och umgås med dem, men sen blev det så att Mikael och hans kompis åkte tillbaka redan kl.8 med färjan till Umeå på söndagmorgon.


Men vi har suttit uppe och pratat till mitt i natten så vi har nog ändå hunnit en hel del.
Mattias åkte iväg kl.17 med tåget, på söndag så han hann vi rå om lite mera.


Och till julen kommer de hem igen 💗.

PYNTAT
Jag har börjat julpynta och försöker att få till det även om det står stegar, målburkar, högar med golvpanel m.m här och där.



Vissa juldukar och julgardiner har t.o.m blivit strukna i år.



Och jag har även lyckats få till en julkalender till Matilda, även om den inte blev lika välplanerad som ifjol.


Men alla luckor blev fyllda med lappar som endera innehåller något vi gör tillsammans eller en lapp som beskriver var hon skall leta efter en överraskning. Och denna överraskning är oftast ett paket med något hon behöver.


Och tillsist limmade jag på lite finare luckor, liksom ifjol.



Jag har också hunnit med flera överraskningar 😉, sånt som jag gillar.



RYGGEN
Jag har varit till fysiatriska polikliniken på kontroll av min rygg vilken blivit så mycket bättre, men än finns det kvar att jobba på. Jag fick lite nya övningar, fysioterapeuten tog bild av mig i stället för att sätta det till pappers😉.

Denna träning är för bröstryggen, jag liksom drar in axlarna, bakåt och sen framåt igen.


Och denna för mina spända sätesmuskler och baklårsmuskler som gör att korsryggen dras sned.
Töja upp så långt det går, upp och ner och sen så länge jag orkar.


Och en annan variant, spänna fast bollen och håll.


Och jag har äntligen kommit mig iväg på den nödvändiga simningen, och jag hoppas att det fortsätter, för en gång /vecka borde jag simma.




DJUREN
Också blir det ju varje dag några hundpromenader i det fina vintriga vädret.


Och gos med Selma, som gärna är ute och hoppar i snön varje dag.



KOM JESUS KOM
Advent är ju absolut min favorittid på året och f.o.m imorgon skall jag börja fixa och njuta på riktigt för då kommer jag att vara ledig i en hel vecka 👍😊.

Jag har redan börjat fixa lite på utsidan, men ännu återstår mycket för att få den perfekta julmyskänslan.
Vi har fått en julgran av pappa och sen har vi ännu hämtat hem granris för att pyssla med. Här på bilden är det Jan som sågat ner lite material till mig, en vingskjuten gran 😉.


Och jag skall sätta mig ner med min tekopp och ta tid med Jesus, vilket har blivit lite dåligt på sistone. Det är lätt hänt när jag är inne i jobbrumban igen, i fjol när jag var mest tjänstledig var det en helt annan sak.
Jag pratar med Jesus så gott som varje timme, Han är ju med mig både hemma och i jobbet och hjälper mig med det ena och det andra.
Men det här att sitta ner i lugn och ro, läsa bibeln, be och verkligen lyssna in vad Han vill säga mig, det har det blivit dåligt av den senaste tiden.

KÄNNER DU IGEN DIG? Behöver du också vänta på Jesus nu i denna adventstid, vänta på nytt att Han får röra vid ditt liv?

Jag inte bara tror utan jag vet att vi är många i denna värld som nu som då får ta oss en tankeställare, vad prioriterar jag just nu i mitt liv, var får Jesus plats och hur mycket plats får Han i mitt liv?

ÄVEN DENNA ADVENT FÅR VI STÄMMA IN OCH SÄGA "KOM JESUS KOM" FÖR VI BEHÖVER DIG ÄNNU MERA NU, I VÅR OROLIGA VÄRLD OCH I VÅRA LIV.

GLAD ADVENTSTID TILL DIG SOM LÄSER.

Och jag vill ännu sluta med min väninnas fina välkomsttavla som berättar om VEM SOM ÄR ORSAKEN ATT VI FIRAR DENNA HÖGTID.


DE HÄMTADE ÅSNAN OCH FÖLET OCH LADE SINA MANTLAR PÅ DEM OCH HAN SATT UPP. DEN STORA FOLKMASSAN BREDDE UT SINA MANTLAR PÅ VÄGEN, ANDRA SKAR KVISTAR FRÅN TRÄDEN OCH STRÖDDE PÅ VÄGEN. OCH FOLKET, BÅDE DE SOM GICK FÖRE HONOM OCH DE SOM FÖLJDE EFTER, ROPADE HOSIANNA, DAVIDS SON! VÄLSIGNAD ÄR HAN SOM KOMMER I HERRENS NAMN, HOSIANNA I HÖJDEN! (Matteusevangeliet 21:7-9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023