JAG PYSSLAR, PYNTAR OCH INREDER

Nu har jag varit ledig i över en vecka och jag har julpyntat och pysslat. Jag har också fixat och inrett i vårt nya sovrum, i helgen var vi med husbilen till Tuuri och Ikea och inhandlade lite ett som annat.

Rottingstolen, fårskinnsfällen och kudden blev inhandlad i helgen.

SOVRUMMET
Ännu har vi en hel del som inte är färdigt. Vi har en dörr som skall bytas och sen skall golvet läggas. Det finns ett som annat som skall målas och lister som skall på plats, men trots det så är vi så pass långt så det går att börja inreda med textiler, lampor e.t.c.

Det stora spegelskåpet gör att rummet känns så mycket större och ljusare.

Gardinstången skall ännu dras längre ut så fönstret börjar se större ut när gardinerna inte blir så ihopträngda.


Sen blir det det knepiga, vilka tavlor som skall få komma upp. Vår fina rosa tapet är ju så otroligt vacker så jag vill helst att så mycket som möjligt av den ska få synas.

Här syns dörren som ska ut och in skall istället en gammaldags spegeldörr, liksom i de andra rummen.


Den dörr vi hade från första början fick åka ut när detta rum blev lekrum, då satte Jan in en liten grind istället. När sen pojkarna blev äldre och rummet delades upp till två ville ju också Mattias ha en dörr på sin sida 😉 och vi köpte första bästa spegeldörr, dock en för modern för detta gamla hus. Nu vill vi fixa till det igen, så vi är på jakt efter en ordentlig trä spegeldörr.

Och sänggaveln i fotändan skall endera sågas ner en bit (enligt mig) eller förnyas (enligt Jan) så vi får bort själva kanten, vilket gör att rummet känns luftigare. Sänggaveln i huvudändan skall bli inklädd. I nuläget har vi inte råd att köpa en ny säng så vi får fixa till den istället.



JULPYSSLAT OCH PYNTAT
I dag när Matilda kom hem från skolan sa hon: det är som att stiga in i ett tomteland när man kommer hem😉, och hon sa det på ett positivt sätt.
Och det är ju precis vad jag önskar att inte bara jag utan också alla familjemedlemmar och alla andra som besöker vårt hem skall tycka att det är mysigt och känna julstämning.

Jag har pyntat och pysslat medan julmusiken fått spela och ljusen lysa.



Blev ett konstigt sken på denna bild.



Pepparkakshuset var en riktig utmaning i år, det blev att bygga pussel när jag öppnat förpackningen.


Det krävdes lite extra jobb, extra glasyr om vi säger som så.


Och mycket snö.


Men det blev riktigt bra till slut, och alla invånarna kunde flytta in.



ÅRETS KURRE
Vädret har varit minst sagt omväxlande de senaste dagarna. Vi har fått mycket snö så snöskottan har fått jobba, det har varit minus 10 grader kallt för att följande dag bjuda på regn. Så mitt utepyssel bestämde jag för att flytta in, även om jag är allergisk för gran.

I morse (då det ännu fanns lite snö på marken) bar jag in en stor hög med grankvistar.



För nu skulle årets "Kurre" tillverkas.







Årets Kurre fick både skägg (planerat) och anus (inte planerat), och fina röda band (planerat).




Ja om ni vill se anus, det blev liksom en kvist just där.


Jag försökte mig också på att pyssla med små kvistar.


Det blev en krans.


Och en liten prydnads gran.


Där ute var det ju ett vackert sagoland i går men inte i dag, i dag regnar den fina snön bort.



Granen blev i brist på krukor nerkörd i denna blomkruka, skall fixa om den en annan dag, kanske.




Kvar återstår ännu en hel del material som kanske får bli till något fint en annan dag.



FINT BESÖK
I går var det ju tisdag den dag när jag oftast besöker mina föräldrar ifall jag är ledig. Och så hade jag även planerat igår men istället kom de hit, och med sig hade de den traditionella påsen med socker grisar.


Jag kokade kaffe och vi mumsade och drack. Även Jan hann hem på en liten kaffepaus innan hans flygtaxi kom och hämtade honom.
Jag tog en bild på mina föräldrar och mamma sa: men jag har ju inte borstat håret efter att jag tog bort mössan. Jag svarade: men alla bilder jag tar hamnar ju inte på bloggen. Då sa pappa på sitt naturliga, skojiga sätt: men du kan ju skriva att hon inte hade borstat håret 😊(så säkert ingen missar det), Så nu har jag gjort det och här kommer bilden av mina kära föräldrar.



UTSIDAN
På utsidan är jag inte klar ännu där finns ännu mycket att fixa, och om bara snön skulle komma igen så skulle ju den bästa inredningsdetaljen vara på plats.

Några bilder från utsidan när det var mycket vitare och finare.










Hej mitt vinterland.



SIMHALLEN
I kväll har jag varit och simmat, och det var så skönt. Jag simmar 1 km på 30 min (ja många säger att jag simmar snabbt, men annars skulle jag frysa ihjäl), sen går jag i den varma bassängen och kör två gympapass på tv:n, där man själv får välja program. Därefter ställer jag mig under de masserande vattenstrålarna, både för ryggen och mina hälar. Jag stretchar ännu lite innan jag går upp.
Jag både börjar och avslutar med ångbastu.
Sen är jag mjuk, varm och avslappnad.

Bilden är från helgen i Tuuri.

TUURI
Jag måste ju också visa lite bilder från vår fina helg i Tuuri.




Det var varierande väder även där. Soligt och fint på söndag.





Och husbilen är vi så nöjda med. På lördag tog den oss fram och tillbaka till Ikea i Tammerfors. Vi körde tillbaka till Tuuri i värsta snöyran (sällan min man kör i 60-70 km/h).




Här en bild på det stora varuhuset från andra hållet, det är ju byggt som ett slott.


Där var smyckat med både gamla ladugårdstomtar.......



......och modernare tomtar, klädd i blått. Denna dansade och sjöng om man kom nära.



Tomtemor och tomtefar höll ett öga på godislandet.



I denna lilla butik kan man köpa gamla goda Kalle Anka tidningar och pocketar.






Och det svarta i vagnen, ja det är Hugo som sover skönt.


Det var så fint smyckat överallt, men sällan lyckas jag få det perfekta ljuset på bild.



JULSTRESS
Den senaste veckan har jag medvetet lämnat bort datorn (dock inte telefonen) och börjat sova senast kl.22 varje kväll, så nu är jag alldeles för sen.

I juletider när man har mycket pågång är det viktigt att sova ordentligt, röra på sig/ motionera och få frisk luft, äta ordentligt, näringsrikt och hälsosamt. Ja allt det här borde vi ju följa varje dag, men ännu viktigare när vi har fullt upp. Julstress kan både vara positiv och negativ, det gäller att hitta balansen.

Riven morot med krossad ananas fick det bli idag.

Kvällens middag.



GODNATT
Nu skall jag ta natten, knäppa mina händer och tacka Gud för julen, att Han sände Jesus till oss. Det är ju Jesus som vi i adventstiden väntar på, ställer för och sedan välkomnar in i våra hem och våra hjärtan. 
Kom Jesus kom. Kom in i våra hjärtan och i våra hem och visa oss vem och vad som är viktigast, när vi så ofta glömmer det. Vi glömmer Dig mitt i allt det glittriga och juliga, när det är Du som är själva julen.

Avslutar med väninnans fina tamburtavla som säger allt.



JAG ÄR HERREN DIN GUD SOM LÄR DIG VAD NYTTIGT ÄR, SOM LEDER DIG PÅ VÄGEN DU SKA VANDRA (Jesaja 48:17b).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023