SPORTLOVSRESAN DEL 1

Årets sportlov började så här. Fredag eftermiddag packade vi in oss i husbilen, hämtade Matildas kompis Maya och körde iväg.


Flickorna som just hade kommit från skolan där de hade haft friluftsdag fick börja med att äta. När Matilda skulle stänga locket till kycklingsåsen inträffade en liten eller ska vi säga en rätt stor olycka 😉, vi fick kycklingsås here, there and everywhere. Det blev bråttom att leta fram hushållspapper och våtservetter. Husbilslivet hade börjat 👍😊.

Bilresan fortsatte och bilen var packad med både skidor och slalomutrustning även om utsidan var väldigt snöfattig..



Efter ca 1,5 h tog vi en rygg- och bensträckarpaus vid köpcentret Kärkkäinen.

Jag tog en kort promenad med Hugo och satte sen i gång med wc-städningen, det man inte hunnit före (eller orkat) så får man göra sen.





Sen tog jag en sväng in till butiken.



Vi kom fram hit till Vuokatti 21:40, vår favoritplats på campingen genom åren stod ledig och vi parkerade intill den välbekanta slalombacken.
Bilden är dock tagen i dag.



Vi åt en kvällsbit och bäddade sen ner bordet, för där i den sängen skulle ju tjejerna sova.
Kl.00.00 hade alla förrutom Jan tagit godnatt. Jan låg med hörlurarna på och såg på "PÅ SPÅRET". Mitt i allt säger han högt svaret på en fråga 😊, jag som just somnat hoppar till. Jag fick påminna honom om att alla troligtvis sover och att han pratade väldigt högt 😉.


LÖRDAG
Jag vaknade kl.8:30 av störtregnet som smattrade mot tak och fönster, en behaglig och skön stämma, så länge man fick stanna på insidan.
På utsidan ställde olika representanter för olika företag och föreningar upp sina tält, högtalare m.m.


Jag slöt ögonen och somnade om.
Klockan 9:30 började det röra på sig här i husbilen. Någon hade haft för varmt i natt och en annan helt bra, temperaturen i bilen är lite svår att få jämn. Men alla hade sovit relativt gott.

Jan och jag klädde oss och tog en morgonpromenad med Hugo, vi passade på medan regnet höll upp. Det blev också en sväng via matbutiken.




Vi hade tur med vädret på vår promenad. Resten av dagen har det bara regnat.



När vi kom tillbaka till bilen hade flickorna redan bäddat bort sin säng och bordet och bänken var på plats. Flickorna satt och åt morgonmål.
Dagens program planerades och vi kom fram till att denna regniga dag tar vi bussen till Katinkulta bad.

Innan badet blev det lite knep och knåp.
Detta Noaks ark spel köpte jag vid Kärkkäinen. Det ser lätt ut men det går från lätta uppgifter till riktigt knepiga. Det gäller att få in alla djur. Man börjar spelet med olika utvalda djur och ska sen få in alla de övriga. Samma färgs djur måste alltid nudda vid varandra och alla djur ska stå med fötterna neråt.



Gitarren kom fram.



Kameran kom fram.



Och spelkorten kom fram.



Hugo bäddade ner sig i sängen och njöt.



Innan vi packade simhallsväskorna åt vi lunch.
Jan hade stegt tacokött som man fick äta med ris.


Eller så fick man äta gårdagens goda kycklingsås.



Sen steg vi "tjejer" på bussen. Jan och Hugo stannade kvar i husbilen.

Dessa två glada och pratglada tjejer får vi dela sportlovsresan med.



En dålig och suddig bild från utsidan av badet.



De hade så vackra skåp så jag tog en bild. Det orangefärgade fotbandet var nyckeln.


Jag började med finsk bastu, sen simmade jag 1 km i träningsbassängen, det tog 30 min. Därefter körde jag med 30 min vattengympa, framför tv:n vid bassängkanten. Jag kände mig riktigt sportig när jag gick över till bastuavdelningen för att varva ner. Jag prövade också de uppvärmda solstolarna och de varma bassängerna.

Flickorna prövade de tropiska och karibiska duscharna. Vau, de var häftiga säger de.
Förrutom de varma bassängerna och rutchbanan tog de även en sväng i utomhusbassängen.

Efter nästan tre timmars bad var vi nöjda och avslappnade.

Vi traskade ut i regnet och gick till busshållplatsen, Vuokattibussen tog oss tillbaka till campingen på 15 min.



När bussen kom fram stod Jan och Hugo och väntade på oss 💗.

Tillbaka i husbilen fick flickorna välja om de ville ha mellanmål eller middag. De valde mellanmål.






Och därefter kröp vi "tjejer" ner i sängen och bara slappade. Jag tog fram bloggen och Hugo lade sig på mina fötter. Flickorna hade handmassage och låg och pratade.
Regnet smattrade på taket men här inne hade vi det varmt, gott och roligt.



Mörkret sänkte sig där ute medan pistmaskinerna brummade på när de trimmade backarna.




Plötsligt tittade en skum mörk typ in genom fönstret.


Men det var bara diskaren som kom tillbaka 😊💗.
Han har skött om dagens rullians av mat och disk medan vi andra har roat oss. I morgon får vi köra omvänd ordning 👍.

Vi intog en väldigt sen middag. På menyn stod ris med tacokryddatkött, varma smörgåsar eller grillad korv.

Jan for sen i kvällsbastun och jag tog en kvällspromenad med Hugo, men han gillade inte alls att gå med tassarna i blöt slask. Men vi hittade en torrare plats där vi kunde busa och leka.

Tog en bild av vårt mysiga hus/husbilen och området.



Vi har det bra och njuter. 
I kväll har vi dessutom börjat prata finska, eftersom Matildas kompis är tvåspråkig. Bra med övning och glada skratt.


Just nu ligger vi alla i våra sängar och skall snart säga godnatt.


TACK GODE GUD för en fin dag, att vi får vara här och att vi får vara tillsammans. 
Varje dag finns det något att vara tacksam och glad för. I dag tackar vi inte för vädret och regnet 😉men vi tackar för sportlovet, för husbilen och för varandra. Och vi ber om fint väder i slalombackarna i morgon 😉.



BEKYMRA ER INTE FÖR NÅGOT, UTAN LÅT GUD FÅ VETA ALLA ERA ÖNSKNINGAR GENOM BÖN OCH ÅKALLAN MED TACKSÄGELSE (Filipperbrevet 4:6).

ALLT DET GODA VI FÅR OCH VARJE FULLKOMLIG GÅVA ÄR FRÅN OVAN (Jakobsbrev 1:17).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023