STÄDAT JULEN UT, SKIDAT OCH CORONAN PÅ BESÖK

I dag har jag ledig dag och jag har lyxat till den ordentligt, jag har köpt hem fastlagsbullar (ja vi tjuvstartar som så många andra.) På morgonpromenaden stack jag mig in vid Kaffia efter deras omtalade goda bullar.

Jag slängde ihop en potatis-köttlåda och åt min veganska fastlagsbulle medan jag kockade, ja jag var för snål för att vänta. 


Nu ligger lådan i ugnen medan jag ligger i sängen med en godispåse (mera fredagslyx) och bloggar. Jag påbörjade detta blogginlägg för en vecka sedan och skall tro att jag får det publicerat idag.

Och jo fastlagsbullen var himmelskt god. Jag är hundra på att dessa serveras i himlen.


TJUGONDEDAG KNUT
Det har varit " tjugondedag knut" (13 januari) och jag städade julen ut, men den svarta avslappnade på bilden (Hugo) städades inte ut.

Jag gjorde som alltid, jag samlade först alla julsaker till vardagsrumsbordet, och där fick de ligga i någon dag tills jag uppgraderade till nästa nivå (ja det låter liksom trevligare att säga så).

Jag började sortera och paketera in allt i sina lådor. Det här med att packa upp och dekorera inför julen det är en sak (en jätte rolig stund) medan det här med att städa undan är en helt annan sak (en urtråkig stund).


Ännu har jag julgardiner och de stora julmattorna att plocka bort samt en hel del på utsidan, liksom det mesta i glashuset som ännu är fylld av jul. Där ute finns också en hel del ljusslingor, men de får hänga kvar ännu ett tag.

Och som alltid så har det hänt något i pepparkakshuset under julen. Det har tydligen varit dålig inomhusluft i detta hus så grävskopan kommit på besök. 
Allt såg dock helt normalt ut när jag hade plockat bort alla dekorationer kring huset.


Men när jag svängde på huset kom sanningen fram. 


Där stod den lilla tomtegumman och kikade i fönstret med ryggen bar, minst sagt.

Julsängkläderna har åkt bort och de nya ekologiska sängkläderna har fått komma på plats, de som jag köpte för pappas julpengar, TACK PAPPA FÖR HÄRLIGA NYA SÄNGKLÄDER. 


Det lustiga är att dynvarden är liksom helt olika till mönstret. Jag kollade faktiskt upp saken och de svarade från Finlayson att denna kollektion skall vara så här. Så det är bara att gilla läget. 

Hugo intog genast sin plats.


Och nog är de nya sängkläderna fluffiga och sköna, samt vackra att se på.


HELGEN
Senaste helg var jag ledig både lördag och söndag och vi hann med en hel del.
Det blev skidåkning längs vandringsleden.


Och det blev 12 km fast jag hade tänkt högst 6 km, men det var ett bra före och trevligt sällskap, min man.

Och ryggen tycks ha klarat av det, rätt bra.

Det blev våfflor som Jan stekte, och man kunde sätta salt eller sött på.


Vi såg på gudstjänst, denna gång fick det bli med Pedersöre församling.


Hugo var också med på gudstjänsten men han tittade mest på en annan skärm (fönstret) för han var mera intresserad av vad som hände utanför på vägen.


Det blev en promenad med hundkompisen Charlie. Och de gjorde ett besök i glashuset. 


De är så söta och så lika med sina likadana västar, knappt så man ser någon skillnad här. Men Hugo är den som är lite kortare i rocken.

Hugo fick ett julpaket av Charlies och Charlie fick en julgåva av oss (hundgodis).

Hugo öppnade själv sitt paket. 

Jag tror aldrig att han varit så ivrig att öppna ett paket tidigare.


Och han fick en "filur" som var så rolig att leka med. Den piper när han biter i den. 

Och den är skön att sova med. 


Sent på lördagkväll kom Matilda och sa att nu finns det möjlighet att se " Aurora borealis".
Och fadern som är snabb i vändningarna var helt med på att köra ut till Fäboda till havet mitt i natten för att se om de kunde få en skymt av norrskenet.
Och de åkte iväg kl.00:15 medan denna moder redan hade sovit i en timme.


Det kändes bra att veta att Jan for med som chaufför (mitt i natten på den hala, slingriga och mörka vägen där vi nu som då ser älgar komma över vägen när vi åker ut till villan) men ändå kunde jag inte somna om.
Denna natt blev en av de dåliga nätter som jag fortfarande har, men som kommer tack och lov inte lika ofta som förut.
Jan och Matilda kom tillbaka efter 1 på natten. Jag var fortfarande vaken och det skulle ta till 4:30 innan jag blev trött och småningom somnade.


CORONA
Men detta var också kvällen när coronan kom på besök i vår familj, vilket kunde ju ha påverkat min nattsömn, eller mycket troligt.

Det var sonen som meddelade på kvällen: "Jag fick feber igår och idag tog jag ett snabbtest och det var positivt. Har just nu lite feber, huvudvärk och hosta. Är hos Amandas så vi är båda i karantän".

Jag var ut och gå med Hugo, Hugos hundkompis Charlie och hans mamma när meddelandet kom, men Jan ringde genast upp Mikael. Och jag ringde honom när jag kom hem.

Nu en vecka senare mår Mikael 💗 bra. Och även flickvännen mår bra, hon tycks ha klarat sig undan coronan 👍😊, åtminstone igår var hon ännu helt frisk.

Båda två är de vaccinerade och det är man ju nog så tacksam för att ungdomarna valt att göra. Nu fick Mikael en lindrigare variant och vi ber och tror att han inte får något men av det och att flickvännen klarar sig undan coronan. 


Det känns så bra att veta att de har varann där i Umeå och att de verkligen "sköter" om varann 💗💗 när det behövs. Tanken på att Mikael nu skulle ha legat alldeles ensam i sin lägenhet med corona känns ju inte alls trevlig. Och kompisen Ricky hade ställt upp och handlat. Så finnt med hjälpsamma vänner.

Och mina bönevänner har varit och är med i bön för dem båda.


HUNDAR OCH HUNDÄGARE
Det har blivit flera fina hundpromenader denna helg. Men både lördag och söndag fick jag permission från morgonpromenaderna. Jag fick sovmorgon medan Jan gick ut med Hugo, vilken kärlek.
Han kom hem med Hugos kakkapåse för "hundkakkaroskisen" (soplådan för hundbajs) såg nämligen ut så här.


Och den hade sett ut så troligtvis hela veckan (av mängden) Men ändå fast den var propp full lämnade folk påsar där. Ibland förstår jag inte hur vi hundägare tänker, man kan ju inte bara fylla på om det svämmar över. Det är ju sist och slutligen någon som måste städa upp allt.

Jag hade tänkt ringa och meddela denna vecka om den översvämmade roskisen. Men endera hade någon hunnit före mig eller så hade de som sköter om dessa kommit och tömt. ETT STORT TACK TILL ER FÖR DET VIKTIGA JOBB NI GÖR.
 
De gånger vi hann ta rutten förbi denna översvämmade bajslåda (vi tar oftast den rutten 1ggr/dag)  lämnade vi inte Hugos bajspåsar där utan tog hem dem och satte dem i vår egen soptunna.
Hundbajspåsar sätter man faktiskt numera liksom barnblöjor/blöjor/bindor i den vanliga soptunnan med vanligt torrt avfall, alltså i "energiavfall".

Ifall ni inte tror mig kommer beviset här.


Och här.

Så vi slänger ofta i vår egen soptunna när vi går rutter var det inte finns "hundkakkalådor".


JOBB
Denna vecka jobbar jag 5/7 kvällar och nu har jag en kvar (eller söndagens jobb är inte endast kvällsskifte utan långdag, klockan runt).

Jag har gått upp "lite" i arbetsprocent (men jobbar fortfarande ca 80 %) f.o.m detta år och jag har fått förlängt mitt kontrakt vid Kårkulla för ett år framåt. Efter 31.12. 2022 finns inte samkommunen Kårkulla längre.
Jag hoppas, ber och tror att jag får fortsatt förtroende även efter det när alla Kårkullas boenden, dagverksamheter och andra verksamheter övergår till sote f.o.m 1.1. 2023.

Här nedan kommer lättläst info om sote. Kårkullas lättlästa sidor läser jag ibland också för egen del, ex. när jag vill få snabb info men samtidigt inte vill eller hinner börja läsa sida upp och sida ner för att hitta den information jag söker. Dylik lättläst information borde alla läsa ibland, då kanske alla skulle orka följa med i allt som händer och sker både på lokal nivå och ute i världen.

Lättläst info om "Sote".



Och f.o.m nu 2022 får vi inte längre använda ordet "brukare" när vi nämner våra klienter utan istället "servicetagare". Ordet känns väldigt ovant. Men så här dagligt pratar vi om våra "vänner" eller "våra ungdomar.

TACK JESUS ATT DU ÄR MED OCH LEDER. VI BEHÖVER INTE OROA OSS FÖR DU TAR HAND OM ALLT OCH ALLA. 

Vi får lita på bibelorden jag delar idag. Första bibelordet betyder inte att vi får allt precis vi ber om. Det "står" ju "om vi låter Herren förbli i oss och om Herrens ord förblir i oss". Och det är ett svårt kapitel eftersom vi lever i en hård värld. Men vi skall inte ge upp för Han Jesus leder oss där vi går, så länge vi vill ha Hans ledning och hjälp, och så länge vi inte förnekar Honom i våra liv.

Så låt oss förbli i Herren och Hans ord i oss genom att läsa bibeln. Be/tala med Jesus och berätta allt för Honom. Bekänn vår synd, allt det som blivit fel i våra liv (i våra tankar, ord och handlingar, även sånt vi inte gjort som vi vet att vi borde ha gjort). Fylla oss med Jesus och Hans kärlek och närvaro (lyssna på det som bygger upp, läs det som bygger upp, se på det som bygger upp). Ta Jesus med varje stund på dagen/natten och prata med Honom som du pratar med din bästa vän (när du är på jobb, ligger i tandläkarstolen, är på gym, inte kan sova, handlar mat, ser på tv, rensar i grönsakslandet, kokar morgongröt o.s.v.) ja prata med Honom hela tiden, när som helst och var som helst. Och den som ber han får (svar).

TREVLIG OCH VÄLSIGNAD HELG TILLÖNSKAR JAG DIG SOM LÄSER MIN BLOGG. 

En dag när det var mera snö i träden.

OM NI FÖRBLIR I MIG OCH MINA ORD FÖRBLIR I ER, SÅ BE OM VAD NI VILL, OCH NI SKALL FÅ DET (Johannesevangeliet 15:7).

NI, KÄRA BARN, ÄR FRÅN GUD OCH HAR BESEGRAT DEM (alla irrläror och annat ont som den onde vill lägga in i oss och i världen), TY HAN SOM ÄR I ER ÄR STÖRRE ÄN DEN SOM ÄR I VÄRLDEN (1 Johannesbrevet 4:4).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023