INTERNATIONELLA SYSKONDAGEN

Syster Ulrica skickade i dag och påminde oss två andra systrar om denna dag "INTERNATIONELLA SYSKONDAGEN" en dag jag aldrig tycks komma ihåg. Och hon undrade om hon fick sätta denna bild på facebook. Och vi gav vår tillåtelse (naturligtvis). Så nu sätter jag bilden även här.

Jag och mina kära systrar för ett antal år sedan ☺.

1974

Jag sitter längst fram på bilden och jag är yngst (fyller dock 50 i år ☺). Ulrica sitter i mitten hon är 3 år äldre än mig. Och vår äldsta syster Maria är 6 år äldre än mig. När bilden togs var vi ca 2, 5 och 8 år och klädda i våra finkläder.

Vi är tre väldigt olika systrar som ändå har en hel del gemensamt. Exempelvis så jobbar både Maria och jag inom vården inom samma område.

Ulrica och jag tycker om att inreda, fixa och pyssla på med ett som annat. Ulrica och jag tycker också om att sjunga. 

Maria och Ulrica är de förståndiga och har alltid varit lite mera ordentliga mot vad deras vilda och busiga lillasyster (som nog lugnat ner sig lite med åren). 

Maria och Ulrica var de som var hemma och hjälpte mamma med hushållssysslor medan jag hjälpte (eller stjälpte ☺) pappa med arbetet på gården/jordbruket. Jag älskade att få vara med i traktorn och ännu roligare var det när jag själv fick börja köra.

Syster Maria bor i Sverige, i Stockholm. Vi två andra bor här i Finland, ca 55 km från varann. Att ha systrar är det bästa som finns, men vi träffas alldeles för sällan. 

Här en bild av Ulricas inlägg på facebook.

På bilden här under var vi ca 24, 18 och 21 år. Jag i mitten med rött hår (gillade inte mitt blonda hår så körde med rött ett tag. Ulrica som är utbildad frisör och som då även jobbade som det hade fixat till det).

Syster Maria bodde i Helsingfors i flera år. När jag flyttade dit som 17- åring för att jobba som barnflicka 1 år och sen studera till barnskötare i 2,5 år var det hon som höll koll på mig.

Maria har också bott flera år i England. Dit gjorde Ulrica och jag en resa när jag fyllde 40 år, vi hade fina systerdagar där.

När Maria fyllde 50 år åkte vi (Ulrica, jag och våra föräldrar) till Stockholm och firade henne.

Ibland önskar jag att vi alla (också våra föräldrar) bodde grannar, då kunde vi bara sticka in till varann när som helst och i ur och skur (inga bilar, båtar eller flygplan skulle behövas).

1990

De som bor så nära varann så de kan gå över i bara skorna (strunta i jacka och mössa) vet jag att inte alltid tycker likadant, men jag vet också flera som verkligen trivs med det.

TACK KÄRA STORASYSTRAR ❤ ❤ ATT JAG FÅR HA ER I MITT LIV. 

Hemma hos mamma och pappa julen 2021.

TACK JESUS FÖR MINA SYSTRAR.

HÅLL SYSKONKÄRLEKEN LEVANDE (Hebreerbrevet 13:1).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023