STILLAVECKAN

I lördags var jag mötesledare på Fokus och jag uppmanade oss alla att nu när vi går in i Stillaveckan (Jesu vandring på lidandets väg) skall vi komma ihåg att ta en stund med Jesus varje dag (vilket vi förstås skall göra alla dagar). 

Själv har jag inte gjort det mer än vanligt (ber en morgonbön och tar ett mannakorn/bibelord som jag begrundar, samtalar med Jesus under dagen, ber aftonbön tillsammans med min man).

Några gånger i veckan försöker jag få in längre andakter, vilket jag hade tänkt göra varje dag under Stilla veckan, men så blev det inte. Men bättre sent än aldrig, idag har jag kommit igång.

Men jag går ännu bakåt och berättar lite från helgen och framåt.

Vi hade den lilla ❤ hos oss i helgen och vi hade tänkt påskpynta på Palmsöndagen efter att vi hade sett på "Gudstjänst för små och stora från Jakobstads kyrka". 

Men när gudstjänsten var klar glömde vi bort allt påskpyntande och det blev utevistelse istället och bra så.

Sen var jag på jobb både måndag och tisdag.

Men i går var jag ledig och drog då igång med städning (försöker hålla nivån på dammet och högar med saker på en lägre nivå än vanligt så städningen inför mitt 50 års kalas skall gå smidigare) och pyntande. Eller jag får nog erkänna att jag pyntade mera än jag städade.

På utsidan var det soligt och första dagen som det var riktigt varmt (+ 10) så det var skönt att greja på. Jag plockade bort vintergrejer och tog fram gungkuddar m.m inför den stundande påsken samt våren.

Jag påskpyntade lite i glashuset. Och där var så varmt så man kunde ha suttit och njutit i t- shirt och shorts. 


Ute har vi ännu snö i massor.


Påsknarcisser lite här och där piggar så upp.


Videkissorna fick några ägg och en kyckling.


På kvällen blev det löpträff i hamnskogen (som jag ju skrev om igår). Och när jag kom hem fortsatte jag med dammsugningen. 

Därefter slängde jag mig i min nya ryggvänliga stol i vardagsrummet och intog en kvällsbit som min älskade man hade tillrett åt sin arga fru (som han tyckte att behövde börja äta eftersom jag visade tydliga tecken på att mitt blodsocker var för lågt) som grymtade över dammsugaren som bara sög fast i mattan och drog loss munskyddet hela tiden. Men jag kämpade tills jag hade det klart. 

Och medan jag fick inta mitt kärleksfullt tillredda kvällsmål såg jag på Jan och Matilda som kastade boll (ja du läste rätt). Här dock någon som tycks " panta" på bollen.

Matilda kämpar på med sina knäövningar efter knäoperationen. En av de senaste övningarna går ut på att hon skall hålla balansen ståendes på mjuka kuddar på ett ben och samtidigt klara av att kasta boll. 


Hej och hå och vad det går.


Som ni ser så är det inte helt enkelt, speciellt inte med ett knä som inte helt har sin fulla styrka ännu.


SKÄRTORSDAG 
I morse stillade jag mig och tog mig tid att läsa påskevangeliet (för imorgon och på lördag kommer jag att jobba).
 
I kväll har Jan och jag varit till kyrkan på aktläsning och nattvard. 


Först idag fann jag stillheten (när jag tog mig tid) och ikväll kunde jag igen börja ta in steg för steg det stora, det svåra men samtidigt det kärleksfulla som Herren Jesus gjort för din och min skull när Han gått hela den svåra vägen upp på korset för att dö för oss och sedan uppstått på den tredje dagen och öppnat himmelriket för oss. 


Varje år greppar jag lite mer av denna lidandets resa som kan verka helt totalt knäppt i icke troendes ögon, och ja även i troendes.

Jag tänker mig tron som en skatt, vilket den ju också är.
Tänk dig att du får nys om en skatt, du hör om den, får en skymt av den eller t.o.m får en liten "bit" av den. Sen får du dessutom veta att den är gratis, ja då gör du nog allt för att finna den och få den.

Och så är det med tron på Jesus (fast ännu bättre). När du verkligen får uppleva den (se den, höra den, känna den och t.o.m "smaka"  den, ja då vill du ha den. Och av alla dessa är nog upplevelsen av att få känna sig älskad, förlåten, behövd, buren och ledd det allra bästa och starkaste. Samt vetskapen om att vi har en framtid och ett hopp. Och mitt i allt detta får man uppleva friden. Den äkta friden som endast Herren kan ge oss.

TACK KÄRE JESUS FÖR VAD DU GJORT OCH FÖR VAD DU GÖR FÖR OSS. ÖPPNA VÅRA HJÄRTAN OCH VISA OSS MER FÖR VARJE DAG OCH STUND SÅ VI VERKLIGEN KAN SE OCH FÖRSTÅ OCH ALLTID TACKA DIG.

MEDAN DE ÅT TOG JESUS ETT BRÖD, TACKADE GUD, BRÖT DET OCH GAV ÅT LÄRJUNGARNA OCH SADE: TAG OCH ÄT. DETTA ÄR MIN KROPP. OCH HAN TOG EN BÄGARE, TACKADE GUD OCH GAV ÅT DEM OCH SADE: DRICK AV DEN ALLA. DETTA ÄR MITT BLOD, FÖRBUNDSBLODET, SOM BLIR UTGJUTET FÖR MÅNGA TILL SYNDERNAS FÖRLÅTELSE (Matteusevangeliet 26:26-28).

SMAKA OCH SE ATT HERREN ÄR GOD! SALIG ÄR DEN SOM FLYR TILL HONOM (Psaltaren 34:9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023