UNGDOMARNA OCH LIVET HOS OSS

Helgen 25-27 mars avslutades med en trevlig bjudning hemma hos oss.


Länge sedan servetter fått komma fram i detta hus, förutom till oss själva då.


Jag tog ingen bild av det färdigt dukade bordet med alla godsakerna, men här en bild när dukningen var på gång.
 

Jan hade gjort sina goda räksmörgåsar.


Kvällen innan hade vi ju kommit hem från vår korta men sköna husbilstripp, som även denna gång gick till/via Tuuri.

Några bilder från Tuuri. 
Här är jag som tagit en dusch i det nya fina campingservicehuset.
 

I Tuuri var det vackert att promenera som vanligt, om man hittar de vackra ställena.


Vädret var dock både regnigt och blåsigt men vi vågade oss ut på några rundor.


Vi hade som sagt sovit en natt i Tuuri och sedan styrde vi kosan mot Vasa på lördag eftermiddag för att hämta hem Mikael ❤ och Amanda ❤. De hade kommit till Finland natten till fredag för att delta i Pampas nationaldag. De hade sen sovit hos kompisar (Mikael hos sina och Amanda hos sina) natten till lördag. De passade på att hinna träffa så många kompisar som möjligt på sitt korta besök

När vi hade hämtat dem och jag hade fått krama om dem (den känslan vet ni... den är fantastisk) startade vi hemåt med husbilen. En härlig stund att både få se och höra dem.

Mikael åkte sen vidare till Amandas medan vi åkte hem och jag drog igång med dammsugning och bakande inför söndagens bjudning. 

Jag bakade en citronkaka, en banankaka och kladdkakemuffins.


På söndag eftermiddag kom Mikael hem och Matilda och han satt i soffan och diskuterade studentskrivningar m.m tills vi fick besök. Det var Amanda och hennes föräldrar vi bjudit in. Och vi fick en trevlig stund tillsammans med våra ungdomar.

På måndagkväll åkte Mikael och Amanda tillbaka igen till Umeå med Vasabåten. Amandas mamma skickade en bild av våra ungdomar (på väg i bilen till Vasa mot båten).


Så fint att de kom hem en sväng och så fint att få rå om dem en stund.
Och saknaden är alltid stor när de åker igen.

Det lär också bli en annorlunda sommar i år för de har båda fått jobb i Sverige och stannar där. 


Mattias ❤ har varit 5 veckor på ambulanspraktik i Stockholm (han kom tillbaka till Helsingfors senaste helg) och han har nu också fått sommarjobb där, så ja en riktigt annorlunda sommar lär det bli. Flickvännen har sommarjobb här i Finland. Men det är ju tur att det f.o.m maj igen går att flyga direkt mellan Stockholm och Kronoby.

Hans flickvän Amanda ❤ var och hälsade på när han hade några lediga dagar och de hade haft fina dagar i Stockholm. Vi fick en fin bild. 


Saknar dessa två så mycket, men till påsken lär de komma hem. Längtar så.

Matilda ❤ har skrivit klart alla studentprov nu och är rätt nöjd. De slutgiltiga resultaten kommer först i maj. 

Här en bild på när hon åt morgonmål och höll på och packade sin matkorg en morgon.


Matilda har fått jobb som tweensledare åt KU (Kyrkans Ungdom) liksom även senaste sommar. Hon har även blivit stödperson och tar hand om ett barn nu som då. 
Därtill har hon anmält sig som inhoppare både här och där. Igår och idag har hon jobbat i församlingens eftisgrupp och nästa vecka blir det också jobb där ett par dagar.

Hon letar också efter en bibelskola till hösten. Helst vill hon till något land lite längre bort.

Imorgon åker hon till Helsingfors för att hälsa på Mattias och Amanda.
Och i maj blir det en resa till Sverige, till Umeå för att skriva högskoleprovet samt hälsa på Mikael och Amanda.

Så man kan nog säga att vår dotter har en hel del pågång.


VAD VI SYSSLAR MED
Detta inlägg tänkte jag skulle mest handla om våra ungdomar och deras sommarplaner men eftersom det är så sällan jag hinner skriva (just nu ligger jag och vilar inför nattskiftet) så kan jag samtidigt berätta vad vi annat sysslat med förutom att jobba då. 

Vi har firat att Matilda har skrivningarna över. Och hon önskade pizza och det blev det.


Måste sätta en bild på Jans konstiga pizza. Han prövade en ny sort (alltså riktigt från pizzerian) och den innehöll alltmöjligt konstigt (om ni frågar mig) som chips, lingonmajonäs, saltgurka, tranbär (tror vi) m.m. Den gick att äta men blev knappast någon favorit.


Och till efterrätt blev det en chokladkaka (en hälsoversion utan mjöl och socker) men jag var snäll och hade vispgrädde till. Matilda åt en bit, Jan stod över.


Vi har varit första gången till skogen för detta år för nu äntligen gick det att ta sig fram med bil. 

Jan fixade till en parkeringsplats, vilken var bra även när vi skulle hemåt och behövde få svängt bilen (annars skulle vi ha fått backa en rätt lång bit, fanns vissa mötesplatser).


Jag plockade videkissor.


Hugo letade spår och nosade både djupt och länge.


Där det fanns lite snö gick det att gå men annars blev det nog att plumsa, skaren höll endast Hugo.


Diket var fylld av vatten, så jo våren är på väg även om vi får vänta länge i år.


Vi har också varit till Fäboda, till villan och promenerat ute på isen. 


De som känner mig vet att jag inte gillar att gå på is. Men här där vattnet inte ens går upp till knäna sommartid känns det säkert.


Så vackert. Och Hugo lekte spårhund igen.


Finare kan det knappast bli.


Och vi åkte ut på samma gång till Kaffestugan och Lillsand och vandrade även där.


Vi träffade bekanta/vänner. Ett av de barn vi fått glädjen att bli fadder till kom där med sina kompisar. Så fint att få träffas och prata en stund.


Min älskling på bergsklättring.


Så tacksam att vi får bo här nära kusten med en sådan vacker natur.

 
Vi testar och experimenterar fortfarande med matlagningen, mellan varven. I söndags prövade jag mig på att grilla en hel kyckling i ugnen. Och den blev så bra och god, det tyckte vi alla.


I vanliga fall är vi bara tre när vi äter nu förtiden, så även till denna söndagslunch. Men det skulle ha räckt till flera.


Jan hade fixat så goda och knapriga grönsaker.


Kycklingen blev så mör så den föll sönder.


Jag hade grillat den i en stekpåse för att den inte skulle torka ut.


Jag hoppar vilt här från olika ämnen, nu från kyckling till handarbete.

Jag har tagit tag i "strumpstickningen" igen, den som jag senast stickade på när coronan kom.

Här stickar jag hemma hos mamma och pappa.


Och jag har med hjälp av en PT (personlig tränare) kommit igång med ännu ett steg i min träning.  
Hugo vill också vara med på ett hörn när jag drar min " stark" gympa. Han gillar bäst avslappningen, som syns.


Men han är också med på annat och tror tydligen att jag leker en jättekul och busig lek.


Här fick han leka med sina matpipplor.


Men numera får jag ha min träning rätt bra för mig själv, medan han sover bredvid på soffan.

Men istället har jag fått Jan vid min sida som också gympar. Jan är annars flitig och är så gott som varje vecka på både padel och innebandy. Men han behöver liksom jag även träna på både styrka och rörlighet.

Rekommenderar verkligen Johannas träning


Jag försöker (vilket jag jobbat på i flera år) att få en stark kropp. Det började med att få en starkare rygg och nu när den är så mycket bättre än vad den varit på 10 år så fortsätter jag med resten av kroppen, ett steg i taget.

Det nyaste är att jag nu när skidsäsongen snart är förbi påbörjat en löparskola, i lugn takt. Min bön är att jag denna gång skall komma igång utan att få en massa skador. 

I går i skogen på en av mina nybörjar korta rundor, jag sprang med halkskydd på och det gick helt bra.


Jag har också börjat storstäda lite här och där i huset, för vårsolen påminner mig om hur smutsigt vi har. 

Wc:n på övrevåningen har fått sig en rejäl omgång. Numera kunde jag ta anställning som kakel och klinkers putsare.


Ja jag sparade er förebilder, efterbilder är så mycket finare.


Jag försöker att putsa upp huset liksom jag alltid gör till sommaren (man får börja i god tid) men också för att jag om några veckor skall fira mina 50 år tillsammans med familj och vänner.

Jag har funderat hit och dit och bett om hur jag skall göra. Nu när världen ser ut som den gör, kan man fira då? Och jag kom fram till tillsammans med Jesus att ja det kan jag. Just när det är så dystert bör vi pigga upp oss för att orka leva och hjälpa dem som behöver vår hjälp. För att kunna och orka hjälpa bör man även fylla på sin egen kraft. Jag fyller på den allra bäst när jag umgås med Jesus och när jag får mötas öga mot öga med dem jag älskar och tycker om, familj och vänner.

Och till sist, jag har fått "skotta" snö för snöskottaren har varit på jobbresa denna vecka, men han ❤ kommer hem inatt.


Nu skall jag börja ställa mig för ännu en natt på jobb. Ja det blev att skriva detta inlägg i turbofart för att hinna få med allt som ploppade upp i mina tankar. Nu hinner jag inte med någon korrekturläsning, men det brukar Jan och Matilda sköta om...så ändra jag mina eventuella skriv och stavfel sen.

TACK JESUS FÖR LIVET, FÖR VÅRA UNGDOMAR OCH FÖR ATT VAR DAG ÄR EN FANTASTISK NY GÅVA FRÅN DIG. MÅ VI ALLTID FÖRVALTA DEN RÄTT OCH ALLTID SÖKA DIG.

MITT HJÄRTA TÄNKER PÅ DITT ORD " SÖK MITT ANSIKTE". JA, DITT ANSIKTE, HERRE, SÖKER JAG (Psaltaren 27:8).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023