PÅSKEN 2022

Denna påsk jobbade jag långfredag och påsklördag men därefter var jag ledig både påskdagen och Annandag påsk.

Pascha

Och en fin helg fick vi även om Jan blev ordentligt förkyld och riktigt hes (hemmacoronatestet visade negativt). Det blev för säkerhets skull inga besök till våra föräldrars. 


LÅNGFREDAG
Innan jag skulle på jobb hann jag följa med till Kokkola för att möta MATTIAS 💗 och AMANDA 💗 som kom hem med tåget från Helsingfors. Så fantastiskt härligt att få se dem och krama om dem igen. 

Och vi fick också träffa Amandas mamma för första gången, ett riktigt trevligt möte med en glad och sprudlande mamma. Vi hann prata en stund innan vi startade hemåt. 

Jag fick sen dyrbar tid (jag hann ju fråga allt och lite till om allt som skett sen senast) i bilen med Mattias när vi körde hemåt innan jag skulle på jobb.

När jag sen kom hem på kvällen intog vi varsitt Mignonägg och fortsatte att prata.


PÅSKLÖRDAG
Det är en dag när jag tycker om att vara hemma och få ta emot alla påsktroll. Denna lördag hann jag bara ställa till lite innan jag for på jobb. 


Jan var den som fick fylla på godiskoppen och sköta ruliansen i år.


I kuvertet fick de lämna sina påskbrev/teckningar m.m.


Sen klädde jag mig både gul och påskfin/utklädd och drog iväg på jobb. 


Där blev det en fin påsklördag med både god mat och fint program.

När jag kom hem hade Jan gjort en fin utställning med alla påskbrev, påskkvistar och påsksaker vi fått, 23 stycken. 


Tack alla för ert besök, jag beklagar att jag inte var hemma i år.


PÅSKDAGEN
På påskdagsmorgon hälsar man varann med "KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN, JA, HAN ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN".

Ett rött hjärta på Jesu tomma kors.

Vi började med en skön sovmorgon och tog därefter en promenad med Hugo i det soliga och fina vädret.
När vi kom hem blev det brunch i glashuset.


Och samtidigt lyssnade vi till påskdagens Högmässa från Jakobstads kyrka.


Det var för ljust för att kunna se något på skärmen men vi lyssnade.


Det var riktigt varmt och skönt i glashuset. Oj vad vi gillar denna plats just nu (men på sommaren lär det bli för varmt, under soliga dagar).


Hugo njöt också i värmen.


Och om någon såg att det fanns tre ägg på brickan så kan jag avslöja att det ena var ett Mignonägg. Jag har ätit nästan två nougatägg/dag under påskhelgen. De är ju mjölkfria och så goda ... om du frågar mig.


Mums. 


Senare på dagen for jag på en löprunda till Gamla Hamn (känns så otroligt fint att få skriva det och veta att min kropp klarar av det igen) TACK JESUS.

På hemvägen gick jag förbi församlingscentret och kom då på att jag kunde ju ta chansen och gå deras påskvandring en gång till (vi har gått den från jobbet). 

För att hitta rätt väg fick man b.l.a följa/leta färggranna ägg som var uppsatta lite här och där.

 
Och skyltar.


Det kändes fint att få gå den ännu en gång, för detta budskap blir man aldrig färdig med, varje gång förstår man mer och upplever nya saker,
 

Jesus rider in i Jerusalem.


Den sista måltiden.


Getsemane trädgård, Jesus ber i sin ångest medan lärjungarna har somnat. Därefter blir Jesus tillfångatagen.
 

Nu var dessa stationer inte bemannade utan man fick själv promenera och läsa texterna (lite eller mycket, fanns alternativ) och ta till sig påskevangeliet. Naturligtvis är det mycket mera levande med "skådespelare" men på något sätt så mycket mer stilla och personligt när man går själv.

Vid elden, där Petrus förnekade Jesus. 


Hos Pilatus (måste erkänna att han verkade lite stel, som om han hade fått "nackspärr").


Golgata och Jesu kors, där han blev torterad och där han dog för vår skull.


Den tomma graven, linnebindlarna och ängeln som förkunnade det glada budskapet att JESUS ÄR INTE HÄR, HAN HAR UPPSTÅTT.


När jag närmade mig slutet på vandringen kom Jan emot mig och vi gick den sista biten tillsammans. Han skulle ha kommit och hämtat mig efter löprundan men blev lite försenad, och vilken tur för nu blev det även en påskvandring denna dag.

Mattias for till Kokkola en sväng till flickvännens och Matilda var borta så Jan och jag åt en enkel middag tillsammans.

Matilda hade varit med kompisar på Easter -22 i Vasa (typ påskläger utan övernattning, de sov hos kompisar) sedan långfredagen men kom nu hem, mot kvällen.

På kvällen satt vi och myste i vardagsrummet, pratade, åt gott och byggde knep och knåp.


En fin påskdag fick vi.


ANNANDAG PÅSK
Då ställde vi till med påskmåltid (alltså inte enligt den Jesus åt med sina lärjungar) när vi alla var hemma (förutom Mikael och Amanda).


Mattias Amanda kom till påsklunchen, som bestod av helstekt kyckling med sås, ris, stekta grönsaker och en grönsallad med Jans nykokta dressing.


Och dukningen var mest i gult och grönt.


Vi tog sen efterrätten (pascha eller/och memma) kring soffbordet.


Så fint att få umgås med ungdomarna en stund.


TISDAG
Följande dag åkte Mattias och Amanda tillbaka till Helsingfors med morgontåget. 

Saknaden är alltid stor när de åkt, men samtidigt är man så glad över att ha fått hem dem och fått rå om dem en stund. 


Matilda och jag for sen till Kokkola på förmiddagen på jakt efter en studentklänning till henne och en festklänning till mig. Vi besökte flera butiker och några loppisar, men vi kom hem utan klänningar. 

Vi åt lunch på våra grannars restaurang.
Och sen avslutade vi resan med ett cafebesök, men hemma i Jakobstad. 


Vi firade en blivande 19- åring.


Och vi besökte mitt favoritcafe, som också Matilda gillar.


En fin mamma- dotterdag fick vi. 


Och jag behövde inte ens köra, jag fick bara sitta bredvid och njuta, prata och sjunga.


ONSDAG
Matildas 19 års dag och vi väckte henne med sång, kramar och paket.

På eftermiddagen fick vi besök av min väninna och hennes dotter (Matildas kompis) som kom för att fira Matilda.

Kompisen hade bakat en moussetårta till Matilda, alltså vilken gåva, vilken kärlek.


Och här hade Matilda ställt in min telefonkamera så jag skulle få den perfekta bilden av den fina tårtan, men nu blev ju bilderna liksom avlånga.


Vi fick alltså bjuda våra gäster på deras egen tillverkade tårta. 
"Tårtan är så god och mäktig" svarade födelsedagsbarnet när jag undrade hur den smakade.

Matilda är van att få äta mina sockerfria och mjölkfria kakor, men nu fick hon en riktigt kanon god kaka med äkta grädde och socker.

Även Jan har fått njuta av den. Han sa " den är nog så "gorr god"(dialekt för ungefär " jätte god") med sina olika skikten och konsistenser.

I nuläget finns två bitar kvar.

Jag for sen på jobb efter Matildas "kalas". Jag fick skjuts av väninnan som åkte hem på samma gång.

Kompisen stannade kvar och tjejerna hade tillbringat resten av dagen tillsammans. De kom och hämtade mig från jobbet kl.22:15 och då hade de just varit körande till havet, ut till Fäboda.
Kompisen går på en folkhögskola i Norge och är nu hemma på påskledigt.

TACK JESUS FÖR FINA DAGAR MED NÄRA OCH KÄRA.

MEN ÄNGELN SADE TILL KVINNORNA: VAR INTE RÄDDA! JAG VET ATT NI SÖKER JESUS, DEN KORSFÄSTE. HAN ÄR INTE HÄR, HAN HAR UPPSTÅTT SOM HAN HAR SAGT. KOM OCH SE PLATSEN DÄR HAN LÅG. OCH GÅ GENAST OCH SÄG TILL HANS LÄRJUNGAR ATT HAN HAR UPPSTÅTT FRÅN DE DÖDA. SE, HAN GÅR FÖRE ER TILL GALILEEN. DÄR SKALL NI FÅ SE HONOM. NU HAR JAG SAGT ER DET. DE SKYNDADE DÅ GENAST IVÄG FRÅN GRAVEN. MED BÄVAN OCH STOR GLÄDJE SPRANG DE FÖR ATT BERÄTTA DET FÖR HANS LÄRJUNGAR (Matteusevangeliet 28: 5-8).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023