ATT TYCKA OM SIG SJÄLV

Varför skall det vara så svårt att tycka om sig själv och sin kropp. De flesta av oss har något som vi skulle vilja ändra på.

Jag är atopiker, har torr, kliande hy med eksem, utslag och acne. Så har jag haft, mer eller mindre från det att jag var riktigt liten. Då fick jag testa att sova med vantar på, för att inte riva sönder mig..det gick inte så bra..vantar går att ta av när klådan blir sån att det enda som hjälper är att riva.

Nu är jag vuxen och ändå river jag sönder mig. Det förklarar att min hy inte är den lenaste och inte den vackraste. Men den är min hy och jag har fått lära mig att leva med den.
På sommaren är den oftast bra, för min hy gillar sol. Men när vintern kommer och det blir kallt och torrt, då mår den inte så bra.

Jag har fått kämpa med det i många år, att jag inte har den där "perfekta hyn" som det står om i alla skönhetstidningar. Ja, jag brukar inte läsa dem, men man kan ju inte undgå att se dem överallt.

För ca 5 år sedan lyfte Jesus bort den där tunga känslan ...av att inte få vara som andra, att inte få känna sig vacker.
Nu känner jag mig vacker, på ett annat sätt, för att jag är skapad av Gud och älskad av Honom, för den jag är. Jag känner mig vacker och glad för att Han fyller mig med sin glädje, för varje ny dag. Det är liksom svårt att förklara....jag känner mig också vacker för att Gud har gett mig min man, som tycker, att jag är vacker, för att han gett mig/oss de vackraste barnen i hela världen och för att jag får vara deras mamma, Jag känner mig så vacker för att jag älskar livet och allt vad det har att erbjuda mig.

En annan sak jag irriterar mig på..allt för ofta, är mitt självlockiga hår. Egentligen tycker jag om det t.e.x. när jag kommer hem från frisören och hon med sina frisörsfingrar fått det att se jättefin ut...men sen när jag vaknar nästa morgon har jag ett råttbo på huvudet.... igen.
Frisören säger, att de som har rakt hår vill ha lockigt och vi med lockigt önskar oss rakt.
Så är det, vi är bara människor, som ofta har något att klaga på...istället för att tacka för allt det där som är bra, fint och unikt.

Vi är alla olika, både på utsidan och insidan.
Vi får be Jesus om hjälp, att kunna acceptera oss själva för den vi är.... och vi får alltid be om helande.
Jesus helar alltid. Han kan hela genast..ett mirakel. Han kan hela långsamt...du märker sakta men säkert att det blir bättre. Eller ,så helar Jesus oss, först när vi kommer till himlen.
Helande, det kunde jag skriva mycket mera om, men kanske i ett annat inlägg.
Jesus har helat mig, så jag känner mig hel, vacker och fri. Endast vår Jesus, vår Herre kan göra sånt.


Liksom i Nalle Puh "familjen" så ser vi olika ut i Guds stora familj.


Här kommer en av mina favoritsånger. Den är till dig som läser detta .

Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du.

Det finns alltför många som vill tala om, att du bör vara si och så.
Gud  Fader själv Han accepterar dig ändå, och det kan du, lita på.

Du vet väl om att du är värdefull......

Du passar in i själva skapelsen, det finns en uppgift just för dig.
Men du är fri att göra vad du vill med den, säga ja eller nej.

Du vet väl om att du är värdefull....


Andra korinthierbrevet 4:16
Därför ger jag inte upp. Även om min yttre människa bryts ner, förnyas min inre människa dag för dag.

Psaltaren 118:5
Jag ropade till Herren i mitt trångmål. Herren svarade, han förde mig ut i frihet.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023