FARSDAG


Farsdag hemma hos oss började med att vi uppvaktade min man, barnens pappa i sängen med sång, paket och kramar. Han vill inte ha kaffe i sängen, med vid köksbordet väntade kall kaffe (så vill han ha det) en hjärtskål med choklad och tidningen.
Enligt min man heter den här veckan, FARSDAGSVECKAN...och imorgon är det enligt honom FARSANNANDAG.

Svärfar och svärmor är på resa, så honom firar vi senare.

Min pappa har vi firat idag, han ville ha en blomma som blommar rött...det fick han, en flamingoblomma och mörkchoklad...för det tyckte mamma att skulle passa bra.

Min pappa kan beskrivas med många fina ord, men jag väljer ordet "HUMOR.
Det är han som gett mig humorn...att kunna skratta, busa och hitta det roliga, fast livet inte alltid är så roligt. Att våga vara barnslig, våga göra bort sig och kunna skratta åt sig själv.

Jag var den av systrarna ( vi är tre) som hellre var ute i skog och mark och jobbade med pappa än var inne och hjälpte mamma.
Jag stortrivdes i traktorhytten, och fick jag köra själv, ja då var det himmelskt.

Bland det bästa, var när traktorerna eller bilen behövde tankas, då fick jag följa med till bybutiken. När pappa skulle betala sa han alltid: vill du ha något så ta fort. Och jag tog fort..
Följande lär jag ha berättat till min ena moster: För mamma får man aldrig något godis, förrutom på lördagar. Men far man med pappa till butiken skall man stå och "stirr" ( stirra) på godis, och då frågar han: vill du ha något? Och då skall man ta fort.
Så här i vuxen ålder förstår jag, att det nog var bra med både en pappa och en mamma.

När det var sommar och höbergning, hjälpte vi alla till. Det kunde bli sena kvällar, speciellt om det lovades regn, då skulle allt hö in och så fort som möjligt.
Jag minns en gång när vi kom hem och klockan var 23.30. Vi hade hö i öron, näsa ja överallt. Då sa pappa: hopp i bilen nu så far vi till Sandåsen (en badplats ca 13 km bort). Gissa om jag kände mig stolt...vilken pappa åker med sina barn och simmar mitt i natten när han själv skall upp kl 5.30 till fähuset igen...jo "MIIN PAPP". Det var kärlek.
Sen blev det flera kvällar som det blev sena simturer

En dialekt dikt.

En papp er bra ti ha.
Tå live gar bra.

Och en papp e bra ti ha,
tå he int var ti na.

D:V:S

En pappa är bra att ha
när livet går bra.

Och en pappa är bra att ha ,
när det inte blir till något.

Så är det. Vi kanske inte har en jordisk far som vi kan vända oss till,  men alla har vi vår himmelske Far.
Han står alltid med öppna händer och vill insluta mig/dig i sin famn.

När jag och min man gick på äktenskapskurs 2007 med Boris och Vivian Salo fick vi lära oss att be Fader vår, denna välkända bön, på ett nytt sätt. Inte rabbla den, som vi så ofta gör i våra kyrkor. Utan be den långsamt så man hinner begrunda vad det är man ber. I Fader vår bönen finns allt. De rekomenderade att gifta par gärna kan ta varandras händer på kvällen och be den tillsammans.
Har ni inte gått på en äktenskapskurs så gör det, det är friskvård för äktenskapet. Och det är viktigt att sköta om sitt äktenskap.

Fader vår som är i himmlen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja, såsom i himmlen
så och på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss idag,
och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, och inled oss icke i frestelser
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet.
Amen

2Mosebok 20:12
Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren din Gud, ger dig.


Pappa idag när han berättade en rolig sak om mammas tandkrämstub.
Pappa och mamma när  de hade 50 årig bröllopsdag 2013.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023