DEN FRISKE HAR MÅNGA ÖNSKNINGAR DEN SJUKE ENDAST EN...ATT FÅ BLI FRISK.

Vad föreställer denna bild? 

Blickfång.

Om någon gissade rätt...så är det taket i vårt sovrum, som varit min blickpunkt när jag öppnat ögonen de senaste dagarna.
Det är flunssa tider och jag vet att vi är många som fått tillbringa dagarna under täcket...istället för att få vara ute och njuta av det varma och soliga vädret.

Istället  har jag fått njuta av solen på min stjärnfilt.


Jag har även vilat blicken på denna härliga vän.

Nalle Puh har suttit på sin stol och hållit mig sällskap.


Nalle Puh och jag har haft HONUNG gemensamt dessa dagar...vi gillar det båda. Och det är bra för en rosslig hals.

Ibland händer det sig (när jag är frisk) att jag tänker tanken " tänk att få ligga hemma i sängen med liiiite stegring, barnen i skolan, mannen på jobb och hela huset för mig själv" (vad gör man sen med hela huset när man inte ens orkar lyfta huvudet från kudden). 
Det är en dum tanke...man skall aldrig önska sig att vara sjuk. DEN SOM ÄR FRISK HAR MÅNGA ÖNSKNINGAR, DEN SJUKE HAR BARA EN ...ATT FÅ BLI FRISK.

Jag har legat i min sköna säng och lyssnat ( när ögonen varit för trötta för att studera prickarna i taket)...lyssnat med mina öron (som jag fått, för att just lyssna med).
Jag har hört fåglarna kvittra där ute, bilarna som brummat och kört förbi på stora vägen, mopor som durrat förbi utanför fönstret, människor som pratat, skrattat och njutit av det sköna vädret.

På insidan har jag fått lyssna till min rossliga andning och harklande och hostande. Jag lyssnade på skylskåpets tysta durr, klockans lätta tickande....som berättar att sekunder, minuter och timmar fortsätter fast jag gör ingenting. Väntan känns lång tills någon kommer hem...huset känns alldeles för tyst.

Hur ofta tar jag mig tid för att bara lyssna....alldeles för sällan.

När ögonen orkade öppna sig vände jag på den styva nacken och såg ut och upp i molnen...som nästan inte fanns, det var klar blå himmel.... en dag i ljus där ute. ( bilden är tagen idag, men vädret var det samma).

Himlen var blå med lätta tunna moln här och där och en fantastisk ljus sol.
Hur ofta tar jag mig tid att bara se, betrakta livet...alldeles för sällan.


Våra febertermometrar har gett upp d.v.s. trillat i golvet en efter en, så under helgen hade jag ingen aning ifall jag hade stegring eller feber. I måndags kom Jan hem med två stycken. Jag prövade örontermometern som gick snabbast....resultatet kom 40,9..jag svalde, men insåg sen......att så sjuk är jag väl inte.
Insåg även att man alltid skall läsa bruksanvisningen först.

Helt bra .....ifall man använder dem rätt.


Jag är så tacksam för allt som finns i form av läkemedel och annat smått och gott att preparera sig med när man är flunssig. Tänk om jag hade levt på 1800- talet...nåja en hel del av det här fanns även då, och kanske ännu bättre grejer.

Dessa har jag kurerat mig med.


Idag var morgonen när jag vaknade utan stegring och huvudvärk...vilken känsla, vilken tacksamhet. 

Yes...imorgon behöver jag inte ligga i min säng i ett tomt, tyst hus och studera prickar i taket (jag kan informera att när man gjort det en tid börjar man räkna dem...stora prickar, små prickar, mellan stora prickar.... inget jag skulle rekommendera ).
Imorgon är det fart, skratt och lek igen. Imorgon får jag andas frisk luft på utsidan, jag får skala mina potatisar, skura wc:n, plocka strumpor och lyssna till : mamma..MAMMA...var finns mera shampo, ritstift, mina skor o.s.v. Jag får se på den nydammsugade mattan, som min man kommer att gå över IGEN, med en ny sågad gipsskiva (renovering på övrevåningen) ...och lämna spår.....

Spår av livet.....
det är det som är livet...det är det som jag vill ha. Det är bara det.... att jag inte alltid inser det. 

Idag dricker jag min tekopp vid köksbordet och lyssnar till uppbyggande lovsång. Sen skall jag läsa tidningen, plocka upp lite här och där, jag skall försöka orka dammsuga b.l.a.den där mattan (som kommer bli smutsig igen ikväll). Jag skall läsa ur min bibel, prata med Jesus och berätta hur glad och tacksam jag är just nu och jag skall ligga i sängen under min stjärnfilt och vila och lyssna till vad Jesus vill säga mig idag.

Imorgon skall jag stiga upp ur min sköna säng och fortsätta att vara tacksam över livet....över att jag har en familj som fyller vårt hus, med liv och bus (det där rimmade fint). Att jag har ett jobb att "gå" till, ett jobb som jag älskar. Att vi har mat på bordet, kläder på kroppen, tak över huvudet och en Herre som delar vårt liv....vad mer behöver vi?



Idag kör jag med dessa...Carmolis, ljuset och bön.


Det är bra med motgångar, om det så bara gäller en enkel liten flunssa. För " DEN SOM ALDRIG UPPLEVER MOTGÅNG KAN HELLER ALDRIG NJUTA AV DET LILLA OCH ENKLA I LIVET".

Jesus har aldrig lovat att livet i denna värld skall vara lätt och enkel...men det blir så mycket enklare och lättare om vi lämnar vårt liv i Jesu händer...Han har lovat att Han aldrig lämnar oss. 


Ordspråksboken 16:24
Vänliga ord är som honung, smakar sött och gör kroppen frisk.

Ordspråksboken 4: 20,22
Min son, lyssna till vad jag säger, hör noga på mina ord.
Ty de ger liv åt de som finner dem och läkedom åt hela hans kropp.

Psaltaren 119:105
Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig












                                                                                                                                                                      










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023