EN DAG VID MITT BARNDOMSHEM

I tisdags tillbringade jag en hel dag hemma hos mamma och pappa, ute på landet i Forsby. Matilda och en kompis följde med....och Hugo. Syrran hade med sin dotter och syrran från Sverige var också "hemma".
Mammas fina dekorationer.

Det är något speciellt med att tillbringa en hel dag vid sitt barndomshem. Att få göra det som man gjorde förrut, när man bodde där.
Att rulla köttbullar, äta där, diska förhand, gå ner i källaren, längs den slingrande långa korridoren till det varma pannrummet..... på wc (för att det är så mycket mysigare att använda den, istället för den vanliga, en trappa upp). Gå till "föusskulla" (fähusskullen) för att bara se sig omkring, ströva omkring på den enorma gräsmattan och se på alla planteringar, saker m.m, vandra på de bekanta vägarna, och att sitta där uppe på kullen (de bor uppe på en kulle) och studera alla människor, bilar och traktorer som susar förbi på vägen där nere. För att inte tala om alla ljud och dofter som kommer flygandes med vinden.

Ner för backen och sen upp för nästa backe........hemma.



Jag gillar att sitta på terassen och njuta av utsikten, äta eller dricka något gott och bara samtala.


Vi njöt allihopa på vårt eget sätt.
Matilda och Adine övade dansnumret, som deras grupp skall framföra på FSG-festivalen (Finlands Svenska Gymnastikförbunds gymnastikfestival) i Kristinestad 17-19 juni.



Om man har goda, varma minnen från sin barndom då känns det skönt att vara "hemma".
Vi tillbringade all tid utomhus, precis som jag minns somrarna när jag var barn......då var vi ute mest hela tiden.

Hugo kände sig också "hemma". När han inte sprang runt på den stora gräsmattan så låg han och sov i något hörn.

Vi åt gott...b.l.a. världens godaste kladdkaka med glass. Den hade min syster Maria gjort.



Mamma har här och där fina saker att vila ögonen på.



Blombänkarna hade tyvärr inte slagit ut i den finaste blomningen ännu, men snart.

Sallad och dill i kruka.

Blomning pågång.



Min familj har bott här på ett och samma ställe under hela min uppväxttid, det är jag så tacksam för. Jag undrar hur det skulle kännas om vi bott på flera ställen...vad skulle vara hemma då? 



Jag har b.l.a. lyssnat till missionärsbarn som bott ex. både här och i Afrika, att de känner att de har två hem......så kan det även vara. Kanske det finns de som har ännu flera hem?

VAD ÄR HEMMA FÖR DIG?

Mitt riktiga hem just nu är nog "här hemma med min familj, i det gröna, sköna (smile), lilla huset i Jakobstad". Där gårdsplanen ibland ser ut som om du kommit till Ekorosk....smile.



 MEN , det är det bästa stället på hela jorden, för där är vi "hemma" och där kan/får vi vara oss själva.

I mitt hem kan jag ta en kall Coca Cola mitt i diskplockandet, en varm sommardag.

I vårt hem ligger vi ofta (alla familjemedlemmar) i vår säng och bara har familjetid. Någon  ex. äter glasstårta en annan tuggar sitt grisöra.

Det byggs och experimenteras lite här och där på gården. Här har tjejerna varit framme och byggt en  slags "bolltvättarbana".


Vi delar livet, glädje och sorg, med och motgång.
Här sitter vi och slappar i trädgårdsgungan...ofta.

Vi gör det vi vill och orkar, när vi känner för det. Här fick lekstugan en rejäl remont.

Vi njuter av våra djur.
Vi leker "strumpmemory"...alltför ofta.

Vi lever hälsosamt......
......och mindre hälsosamt.
Vi lever vårt liv i vårt hem, OCH VI FÖRLITAR OSS "ALLTID" PÅ DE HÄR ORDEN:

Han bär din dag.

DITT HEM ÄR DÄR DITT HJÄRTA ÄR.


VI FÅR KOMMA I HÅG ATT BE.....

FÖR ALLA "VÅRA" FLYKTINGAR, VÄRLDEN ÖVER. För alla som förlorat sitt hem, de personer, de saker, eller den kärlek som gjorde hemmet till ett hem.

OCH VI SOM HAR, SKALL TACKA FÖR ATT VI HAR ETT HEM, eller flera.

OCH VI FÅR TACKA VÅR JESUS SOM HÅLLER PÅ ATT FÖRBEREDA VÅRT HIMMELSKA HEM, tills vi kommer "HEM" (se bibelordet här under).



JOHANNESEVANGELIET 14:1-3
Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.

HEBREERBREVET 13:2
Kom ihåg att visa gästfrihet,ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.

1 KORINTHIERBREVET 2:9
Vi förkunnar, som det står i skriften, vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat, det som Gud berett åt dem som älskar honom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023