NÄR JAG HITTADE JULFRIDEN

Julstämning har jag inget problem med att hitta, men med julfriden är det lite knepigare. Den är ingen jag bara kan ta fram eller plötsligt hitta.
Julfrid måste jag först söka och därefter finna.



Och jag söker efter julfriden. Jag söker bland diskhögar, tvättberg, ohandlade julklappar, bland butikshyllorna med vagnen fylld av mat, i bilen på väg hem, när jag kokar mat, dukar bordet och jag hittar den inte, för den går inte att finna på det sättet, på det sätt som jag rusar runt på.

En morgon: julstämning men inte julefrid.
Men så plötsligt en dag får jag en glimt av den, en skön känsla....så här skall det kännas när jag finner julfriden.
Och vad var det som jag gjorde? när jag fick känna en liten glimt av den.
Jo jag satte mig ner mellan alla diskhögar och tvättberg och insåg, nej just nu orkar jag inte med detta, för det tar aldrig slut. Jag slutade att försöka för några minuter, timmar och jag insåg att julen kommer även i år även om tvätthögen är ca 1,5 m hög, även om dammsugaren kanske inte kommer fram och även om inte alla de paket jag tänkt blir inhandlade. Där och då infann sig julfriden.




Jag skriver denna text varje år i mina tankar och nu även på bloggen. Varje år är det samma sak, när jag inser att jag inte kommer att hinna göra allt som jag så gärna vill och när jag inser att jag inte kommer att orka med allt jag tänkt och drömt om......när jag släpper taget, då finner jag den...julfriden.

När jag sen funnit den, då gör jag den större, djupare och bredare med julstämning som julmusik, julkonserter, ljus, glögg, pyssel, pynt, julmys....och vila.

Denna julkonsert fick Jan och jag njuta av förra veckan.

Nu för tiden behöver jag inte leta så länge, nu hittar jag den rätt snabbt, om jag vill.....jag väljer liksom själv....när, var och hur.

Och vet ni vad: julfriden finns faktiskt bland tvätthögar, diskberg, ohandlade julklappar, mellan butikshyllorna, när jag kokar mat, dukar på bordet och där mitt i livet....för den bor i mitt hjärta. Jag måste bara lära mig att finna den där inne bland alla tankar. 

Det finns "EN" som kan hjälpa mig att hitta den, och det är JESUS. Han om någon vet hur jag och du kan finna den rätta friden....inte bara julfrid. Utan den frid som ingen människa, ingen pryl eller upplevelse på hela vår jord kan ge.

TACK JESUS ATT JAG HITTADE JULFRIDEN.....jag vill dela den med Dig.


Jag släpper taget mer och mer. Tog b.l.a en promenad med Hugo när det var sista dagen att posta julkorten.....jag missade det, men nog kommer de fram förr eller senare ändå....när jag får dem till posten😉. 


HAR DU JULFRID I DITT HJÄRTA?  HAR DU VÅGAT SLÄPPA TAGET?





FRID LÄMNAR JAG ÅT ER. MIN FRID GER JAG ER. JAG GER ER INTE DET SOM VÄRLDEN GER (Johannesevangeliet 14:27a).

NEJ, SÖK FÖRST GUDS RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET, SÅ SKA NI FÅ ALLT DET ANDRA OCKSÅ (Matteusevangeliet 6:33).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023