VÄLKOMMEN ADVENT 2017

Nu är den här, min favorittid på året. Nu blommar jag upp när jag börjar tända mina massor av ljus, lyssna på härlig julmusik, dricka glögg, pyssla, pynta, fixa och greja.......och allra mest NJUTA.



I fredags fick vi vara på barnens adventsandakt till Pedersöre kyrka. Vi fick stämma in i Hosiannasången och prästen Hasse lärde oss att vi alla behöver fylla på vårt batteri (hjärta) för att kunna lysa för varandra. Och där och då fick vi fylla våra batterier genom att lyssna och sjunga om, för och med Jesus.
Där fick vi även träffa på en livslevande åsna "Carmen".
Det blev en fin start på adventsfirandet...och en väldigt äkta början med en riktig "Jesusåsna".


Senaste lördag fick vi fara på den första julfesten, det var Jans jobb som bjöd på den. Och där fanns också många andra företag som valt att fira julfesten på JULGALA.




Det var god mat, fin gemenskap och toppen musikunderhållning av b.l.a Dennis Rönngård, Krista Siegfrids och musikstuderanden från musikhuset.



Och det bästa av allt var att Jan och jag fick en kväll tillsammans....bara vi (med 350 andra).

Jag kunde ha deltagit i denna julgala även på fredagkväll när staden Jakobstad (min arbetsgivare) ordnade julfest där. Men jag var glad att jag orkade hålla mig vaken en kväll/natt för att fira.....två skulle ha blivit för mycket.


Jag och dagbarnen har även fått vara på Buu klubbens roliga julshow.




LILLA JUL (kvällen innan 1 advent).
I går när det var "lilla jul", så var vi bortbjudna till goda vänner. Där firade vi fyra härliga familjer tillsammans, vuxna och barn (dock inte alla på plats).






Det var mycket gott att stoppa i munnen, trevlig samvaro, mycket skratt, barn som spelade spel och lekte kurragömma, också fick vi ta del av härliga bilder och berättelser från Afrika av en familj som varit dit.
Och stämningen var på topp.....ljus där ute, ljus där inne och ljus i vårt sinne😊. Och det största ljuset är JESUS.

FINLAND 100 ÅR
Den 5.12 blir det självständighetsbal vid Matildas skola. Det är en hel del förberedelser inför det😉.
Klänningen är införskaffad och sömmerskan har kortat av den och gjort några små förändringar. Skorna är sprutmålade med guldfärg (Ja du läste helt rätt) och frisören är bokad.
Allt detta gällde Matilda, vad vi föräldrar skall ha på oss blir en annan sak. Jag har en gammal balklänning som faktiskt går på ännu...så det lär nog bli den.

Och dagbarnen och jag skall ju naturligtvis också ordna ett födelsedagskalas för vårt Finland 100 år. Barnen tyckte att det skulle vara tårta, jordgubbar och choklad när det är kalas, så det lär det bli👍😊. Sen skulle vi ha ballonger och dans och naturligtvis flaggor.

Där ute gör vi det också mysigt.

MERA JULFEST OCH JULKONSERTER.
Och inkommande fredag så blir det julfest för dagmammor med dagbarn i församlingscentret.
På programmet står b.l.a julevangeliet, sång, risgrynsgröt med skinksmörgås och pepparkaka och saft. Också brukar vi rusa runt i hela stora FC och leta julgranar och julpynt.....åtminnstone jag och mina barn, man måste ju få röra på benen och springa lite också när det är julfest😉.


Den internationella ekumeniska  kören som jag fått glädjen att sjunga med i kommer att ha vår konsert den 9.12 kl.18 i JKC (Jakobstads Kristna Center).
Och innan den drar igång är vi (alltså vår familj, inte hela kören😉) bjudna på jullunch till
svärföräldrarnas.


Och inkommande vecka blev jag även bjuden på julkonsert av min man, han överraskade och kom hem med biljetter💗.
Vi var på denna fantastiska julkonsert i Jakobstadskyrka även i fjol, den rekommenderas. Här kommer en suddig bild....tyvärr.



Så här långt den positiva sidan av denna tid på året....nu kommer den sämre sidan....julstressen.


JULSTRESS
Hur jag än vänder och vrider på mina timmar, dagar och veckor så går de alltid för fort, just i december.
Det finns fortfarande alldeles för mycket som bara måste göras och hinnas med, fast jag för varje år blir bättre och bättre på att balansera alla dessa bollar.

Om jag skulle få bestämma så skulle jag vara ledig hela december och verkligen bara göra precis vad jag vill, när jag vill och ändå hinna med alla dom där måsten, som kanske inte alls skulle kännas som några måsten just då.


MINA KNEP
Men jag har mina knep för att klara av denna roliga, intensiva, mysiga och stressiga tid. Här kommer min lista.
- Bara JESUS kan ge mig äkta frid och ro.......SÅ JAG TANKAR MERA JESUS.
- Kaffet bort, för det gör mig så energisk, så jag inte vet när jag egentligen är trött och behöver vila/sova. Och det gör att min mage blir helt opp och ner.
- Äta ordentligt, bort med socker (tills jul😋) och skräp mat, det skall vara energirikt.
- Sova ordentligt, och avslappning och stretch i sängen varje kväll innan godnatt.
- Motionera lungt men ofta (promenader med Jesus är toppen).
- Ett varmt avslappnande bad eller bastu...ofta.
- Ta en dag i taget, inte fundera för långt framåt (en orsak varför man målar skor med guldspray 😉istället för att springa i massor av butiker eller sitta och leta på nätet var eviga kväll).
- Jag sätter in roliga saker mellan alla måsten (och jag är helt medveten om att även inbokade roliga saker kan skapa stress.....men oftast skapar de glädje).
- Ber om råd, hjälp, ork, frid, glädje och kraft från Jesus.


VÄNNER 
Jag började att skriva detta inlägg igår morse medan alla andra sov , och mitt i skrivandet märkte jag att jag fått ett meddelande från min vän Anki: hon undrade ifall jag vill hänga med på lite loppis och ett besök till Sunds (trädgårdsbutik). 
Det blev ett trevligt impulsivt lördagsprogram. Sådana vänner som Anki som bara plötsligt kommer och drar ut en på spontana äventyr, såna vänner är guldvärda i dessa tider. TACK ANKI💓, för både det ena och det andra😉.


SÅ VIKTIGT I DESSA TIDER

Efter lunchen (som Jan hade fixat) så tog Hugo och jag en timmes skön promenad.



Sen slängde jag mig på sängen en timme och vilade ...så skönt och så viktigt i dessa tider.
När jag började ställa mig inför kvällen då kom Jan in som hade varit ut och sågat ved. Då slängde han sig på sängen och vilade, så viktigt i dessa tider.

Vi hade lite lillajulsfirande här hemma innan vi åkte till våra vänner och fortsatte där. Alla barnen fick paket, i år hade vi köpt mysfiltar (så de inte skall ta min stjärnfilt😉).


Mikael var dock inte hemma, så han fick sitt paket när han senast var hemma. Och paketet hade råkat gå sönder😉på tåget, sa han...så han hade öppnat sin present lite tidigare.

Har du tips/knep på hur du balanserar denna tid på bästa sätt? 
Eller kanske du lever som vanligt och varken känner stress eller att du vill uppleva mera just denna månad av ditt liv...då är det riktigt bra så.

Att stressa är väl att skynda och att ha bråttom? för att hinna med så mycket som möjligt. MEN EGENTLIGEN, SÅ DEN ENDA VI BÖR SKYNDA TILL ÄR JU JESUS, för det är ju endast Han som vet hur vi skall leva våra liv rätt för att må bra i både kropp, själ och ande. HAN ALLENA HAR SVAREN, BARA VI LYSSNAR.

På Instagram följer jag "instapray", där dyker det upp bibelord och goda tankar flera gånger varje dag. 
I går fick jag b.l.a denna fantastiska påminnels "DON`T SAY GOD IS SILENT WHEN YOUR BIBLE IS CLOSED". D.v.s. vi skall inte säga att Gud är tyst när vår bibel är stängd........vi måste öppna den och läsa så Gud får en chans att tala till oss, rakt in i ditt och mitt hjärta.....så viktigt i dessa "tider". 


1 ADVENT



I dag är det första advent och vi har tänt vårt första ljus (vi tjuvstartade redan på fre med dagbarnen och även igår kväll tände vi ljuset).

För exakt 10 år sedan var jag extra trött kring julen och då fick jag ett gott råd av en vän. Det rådet vill jag ge till dig som läser nu, varken du är en lugn och balanserad person som sällan känner stress eller om du är en person som mig som för varje år får tänka extra noga på hur du mår och lever i juletid.
Tack Gunni för detta råd: Nu skall du tända ett ljus och bara sätta dig ner och titta på det.
Så enkelt är det. Och där och då mitt i stillheten får Gud en chans att prata till dig. Hur skulle vi kunna höra Hans röst om vi inte slutar att sjåsa på, vi behöver bli stilla och det behöver vara tyst runtomkring.
För någonannan kanske det är i skogen eller i tvättstugan som lugnet infinner sig, då går det lika bra att sätta sig där.....en stund i stillhet...med eller utan ljus. Poängen är att sitta ner i stillhet och lyssna.

Nu är klockan 9.29 och jag har picknick i sängen (äter morgonmål) medan jag bloggar, medan den övriga familjen ännu sover.



Nu skall jag be om några tänkvärda bibelord till oss alla. Och sen skall jag släcka lampan och sova en stund till.
Hugo och jag for ut på morgonrundan kl.6.35, sen har jag alltid svårt att somna om genast, men efter en stunds bloggande och morgonmål så sover/vilar jag gott igen........så viktigt i dessa tider.


I kväll på Fokus har jag glädjen att få vara med i Taizekören, det skall bli så roligt.

Och efter den så drar jag vidare till International Worship körövningen.
Det är så uppbyggande att få lovsjunga Herren, då fyller Han mig med det jag behöver för att orka och för att må bra.

Hugo han vilar när han behöver, ibland mitt i dagbarnens utklädningslekar😉. Här ligger han på den mjuka kungamanteln och sover

ENDAST HERREN VET VAD DU OCH JAG BEHÖVER I ADVENTSTID, ENDAST HAN KAN GE OSS DET VI BEHÖVER. 
Och tänk: det är ju tack vare Honom som vi får fira advent och jul, och HAN HADE VERKLIGEN INTE PLANERAT IN NÅGON STRESS I DET FIRANDET, det har vi helt lagt och lägger till själv.

HERRE VISA OSS VAD DET ÄR VI BEHÖVER OCH HJÄLP OSS ATT SKALA BORT DET SOM INTE ÄR UPPBYGGANDE AMEN.

Nu hör jag kyrkklockorna som ringer vid Pedersöre kyrka, nu börjar Adventsgudstjänsten, den stora festen när vi firar kungen Jesus som rider in i Jerusalem.
Och jag skall alldeles strax släcka lampan och börja sova/vila. Jag skall sjunga Hosianna ikväll på Fokus.........så viktigt i dessa tider. HOSIANNA BETYDER JU "HERRE HJÄLP OSS" ".

ÖNSKAR ER ALLA EN SKÖN ADVENTSTID. LÅT OSS SKYNDA TILL JESUS.




KOM TILL MIG, ALLA NI SOM ARBETAR OCH ÄR TYNGDA AV BÖRDOR, SÅ SKA JAG GE ER VILA (Matteusevangeliet 11:28). 

SÖK HERREN MEDAN HAN LÅTER SIG FINNAS, ÅKALLA HONOM MEDAN HAN ÄR NÄRA (Jesaja: 55:6).

HERREN ÄR MIN STYRKA OCH MIN SKÖLD. PÅ HONOM LITAR MITT HJÄRTA, JAG FÅR HJÄLP OCH MITT HJÄRTA JUBLAR. HONOM VILL JAG TACKA MED MIN LOVSÅNG (Psaltaren 28:7).

ALLT FÖRMÅR JAG I HONOM SOM GER MIG KRAFT (Filipperbrevet 4:13).

HAN GER DEN TRÖTTE KRAFT OCH ÖKAR DEN MAKTLÖSES STYRKA. YNGLINGAR KAN BLI TRÖTTA OCH GE UPP, UNGA MÄN KAN FALLA. MEN DE SOM HOPPAS PÅ HERREN FÅR NY KRAFT, DE LYFTER MED VINGAR SOM ÖRNAR. DE SPRINGER UTAN ATT MATTAS, DE VANDRAR UTAN ATT BLI TRÖTTA (Jesaja 40:29-31).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023