PÅ KONFIRMATION

Vilken underbar dag vi hade i söndags. En dag som vi fick börja i Pedersöre kyrka, med konfirmationsmässa.


Det var min mans systerson och fyrttiofem andra ungdomar som blev konfirmerade.

Ett ord som jag kände för hela denna dag var "KÄRLEK". 
Guds kärlek sjöng vi om i psalmen, Jesu kärlek fick vi uppleva i nattvarden när vi fick ta emot förlåtelse, kraft, frid och glädje och vi fick gå ner hela och rena.

Familjers kärlek fick vi uppleva i kyrkan och på festen.
Ett hem av kärlek som öppnade sin dörr för oss.
Och en svägerskas kärlek som hade bakat och fixat så mycket gott, och då tänker jag speciellt på mina allergier som inte tycks vara något problem för henne. Hon lyckas alltid med så mycket gott för oss med special dieter. 


I KYRKAN
Vi satte oss längst bak i kyrkan, under läktaren, men trots det hade vi ändå bra sikt och där kändes det tryggt att sitta med min rygg som just nu inte mår så bra av att sitta långa stunder. Där visste jag att jag kan stiga upp och töja ryggen vid behov utan att det stör någon bakom.
Men det visade sig att vi fick stiga upp nu som då under programmet, så det gick riktigt prima.

Att sen få börja med psalmen "DET FINNS EN PLATS I EN KYRKOBÄNK SOM ÄR BARA, BARA MIN", det kändes så fint och så tryggt. Det kändes som en hälsning från Herren själv att fastän ryggen krånglar så har jag en plats i en kyrkobänk.




Kyrkan var så gott som fylld med barn, ungdomar, medelålders och äldre.


Prästen Jimmy pratade så fint i sin predikan. Han berättade b.l.a om Pärlan/Skatten som i liknelsen visar på Jesus.
Han sa till konfirmanderna: Någon av er hade redan funnit Pärlan före konfirmationstiden, någon annan hittade den under konfirmationstiden och kanske någon känner att de inte riktigt ännu fått grepp om den helt och hållet. Han förklarade hur viktigt det är att vi fortsätter att söka denna Pärla/Jesus, att vi fortsätter att ha kontakt med Honom.

Sen blev det konfirmandernas tur att ta emot nattvarden och efteråt fick den övriga församlingen gå fram.
Känslan var mäktig, Jan och jag gick hand i hand upp till altaret, som vi gjort så mången gång förut. Vi och församlingen stämde in i lovsången "GLORY TO THE FATHER, GLORY TO THE SON, GLORY TO THE SPIRIT, THESE THREE MY FRIENDS ARE ONE".



Sen fick vi ännu en gång gå ner från altaret rena och hela.

Efter den fina mässan blev det fotografiering av konfirmanderna, ledarna och hjälpledarna på utsidan.



Då körde vi hem för att hinna rasta Hugo och för att hämta Matilda och sen bar det av på konfirmationsfest.

Festen firades hos konfirmandens farmor och farfar.



Det var dukat till långbord med så många läckerheter så jag t.o.m fick tacka nej till något.



En god smörgåstårta med fräsch sallad och grönsaker började vi med.






Sen blev det sött och gott och riktigt i min smak.



Deras piano var populärt, och kusinerna turades om att spela.










Det blev fotografiering av den fina, trevliga och glada konfirmanden.



Här med sina fina och glada föräldrar.



Och konfirmanden med sin fina morfar och mormor.



Och till sist en bild av konfirmanden med Jan och mig, och jag blundar men jag var nog helt vaken😉.



Också tog jag en bild av syskonen, min man och konfirmandens mor.


Där fanns många fina gäster som också kunde ha varit med på bild, men jag brukar inte störa alla med mitt fotografierande.

Här en bild av konfirmandens vackra och trevliga farmor, som här står bredvid den vackra tavla som hon själv gjort.



Jag frågade om jag får ta bilder av deras fina "blickfång" och sätta på min blogg och det fick jag, därför så innehåller detta inlägg en hel del vackra tavlor m.m.



Kärlek, ordet för dagen, det kan man hitta lite varstans, och den som letar han finner😉.




Och denna tavla med denna fina text "ÄLSKA MIG FÖR DEN JAG ÄR", den passade speciellt bra denna dag när vi fått se så många ungdomar som valt att konfirmera sig.
Vi må se alla våra ungdomar och älska dem för dem de är i denna hårda tid som de växer upp i. Och naturligtvis gäller det oss alla, alla bör vi bli älskade för den vi är och inte för den som någon kanske tycker att vi borde vara.



Och om jag hittade mycket kärlek denna dag så hittade jag också en hel del änglar. Vi tycks vara flera på denna jord som gillar änglar😉.





TACK
Tack för en fin stund och en fin fest med den finaste konfirmanden, mycket gott för magen, trevligt sällskap och vackra ting att vila ögonen på. En dag fylld av kärlek.


Vi stannade inte så länge eftersom vi hade en god vän här hemma med Hugo.
Hugo var välkommen med på festen men eftersom vi lyckades få hundvakt så valde vi det alternativet. Ännu ett bevis på kärlek, denna dag.

Det var en annorlunda fest för när vi skulle åka hem kom konfirmandens farmor och överräckte presenter.
Hon gav oss två påsar morötter från deras eget land och en stor påse med havtornsbär från deras egna buskar. vilken kärlek, vilken gåva alltså, blev så glad så jag gav henne en kram, också ett sätt att visa kärlek och tacksamhet på.

Sen körde vi hem med tre påsar kärlek.


Och ett stort tack till hundvakten som visat oss och Hugo kärlek 💗😊.

Hugo med en av sina kattvänner.

FOKUS
Och dagen avslutades på Fokus.
Denna kväll hade vi tvåspråkigt möte med MARKO MITRONEN som undervisade och sånggruppen 4HEAVEN som ledde lovsången.



Kvällen samlade människor i alla åldrar. Vid lekhörnan som inte syns på bilden satt föräldrar med sina små.




Det var en så fin och välsignad kväll, fylld av KÄRLEK.





INGEN FÅR FÖRAKTA DIG FÖR ATT DU ÄR UNG, UTAN VAR ETT FÖREDÖME FÖR DE TROENDE I ORD OCH GÄRNING, I KÄRLEK, TRO OCH RENHET (1 Timoteusbrevet 4:12).

JAG VET VILKA TANKAR JAG HAR FÖR ER, SÄGER HERREN, NÄMLIGEN FRIDENS TANKAR OCH INTE OFÄRDENS FÖR ATT GE ER EN FRAMTID OCH ETT HOPP (Jeremia 29:11).

GUD ÄR KÄRLEK, OCH DEN SOM FÖRBLIR I KÄRLEKEN FÖRBLIR I GUD OCH GUD I HONOM (1 Johannesbrevet 4:16).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023