ALLA HELGONS DAG

Vi tänder ljus vid deras gravar, vi minns och vi saknar. 

När jag står vid dessa gravar känner jag också tacksamhet och glädje för tiden vi fick, för möjligheten att lära känna varandra.

I går kväll gick vi till de tre gravarna. Vi gick först till min farmor och farfars grav vid Pedersöre gravgård.


Min farfar Joel hann jag tyvärr aldrig träffa eftersom han dog innan jag föddes. Men farmor Selma bodde med oss när jag växte upp, hon hade sitt eget rum. Där satt hon i sin stol och rullade tummarna och sjöng "blott en dag ett ögonblick i sänder" och bakom henne i bokhyllan stod skålen med "droppaknappra" (mint godisar). 
Farmors rum blev sen mitt rum när hon flyttade till ett boende. 

Mamma tog hand om sin svärmor samt hushållet och jobbet på bondgården, hon gjorde ett enastående "jobb". När det var morsdag eller farmors födelsedag ställde mamma till och hela släkten kom på kalas/fest. Jag älskade dessa tillfällen när vårt hus var fyllt av människor och liv. Det var så mycket ytterkläder så syrrans säng fick bli den plats där alla fick slänga av sig sina kappor, och det blev ett stort och högt kappberg. 

På samma gravgård besökte vi också Jans mormor och morfars grav.


Det är deras hus som vi bor i.
Jans mormor Elsa hann jag träffa och lära känna, men inte hans morfar Berndt. Men jag har fått berättat för mig att han var en riktig uppfinnar Jocke och att jag ser mycket av honom i min egen man, eftersom Jan lär vara lik sin morfar när det gäller det här med att bygga, fixa, skapa och uppfinna.

Sen åkte vi vidare till Jakobstads gravgård där vi besökte Jans farmor och farfars grav (bilden är från en annan gång).


Anna och Ivar hann jag träffa och lära känna.

Min mormor och morfar, som jag heller aldrig träffat eftersom de dog innan jag föddes, de är begravda i Överesse. Deras grav besökte vi inte igår (bilden är från en annan gång). 

Så fint att få ha en grav (eller flera) att besöka, vi må vara tacksamma för det när vi vet att det finns många människor som sörjer sina nära och kära utan en grav att gå till. 

I går kväll fick vi också den "lilla" hit, som vi får rå om till söndag. 

I dag har det varit soligt fint väder så vi har varit på solskenspromenad, till en lekpark och sen varit här hemma ute på gården.

Den lilla gillade vårt nya glashus, så där satt vi en god stund och njöt.

I kväll var vi också en sväng till Pedersöre gravgård. Så vackert och fint med alla ljus.


Och flera bekanta träffade vi. Gravgården är en fin mötesplats, och så ska den få vara.

TACK JESUS FÖR NÄRA OCH KÄRA SOM VI FÅTT GLÄDJEN ATT LÄRA KÄNNA, DE SOM LÄMNAT DETTA LIV MEN SOM VI TROR OCH HOPPAS ATT VI SKALL FÅ TRÄFFA I HIMLEN IGEN.

Må vi alla ta emot Jesus i våra liv så länge vi kan, då försäkrar vi oss om en plats i himlen, och att vi får mötas igen.

SALIGA ÄR DE SOM TVÄTTAR SINA KLÄDER SÅ ATT DE FÅR RÄTT TILL LIVETS TRÄD OCH FÅR KOMMA IN GENOM PORTARNA TILL STADEN (Uppenbarelseboken 22:14).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023