FARSDAG 2021

I söndags var det farsdag och vi fick fira våra kära.

Karamelliserade äpplen till farsdag.

Jag började morgonen med att ställa mig till jobb, och Jan som ännu sov fick en kram, en puss samt några vackra ord och en önskan om en fin farsdag. På köksbordet placerade jag ett kort och ett efterlängtat paket.

Inuti kortet stod det " till en tusen konstnär".

Och padel är hans nya träningsform tillsammans med jobbkompisar 1ggr/vecka. Så en egen padelracket passade fint.

Dottern hade stigit upp i god tid och bakat croissanter fyllda med nutella till sin far. Och det hade verkligen uppskattats.

Kvällen innan hade hon gjort karamelliserade äpplen som hon också bjöd på.

När jag kom hem från jobbet bar det av till mina föräldrars för att fira kära pappa.

Min pappa har flera gånger nämnt att det vore bra att ha en löpmatta att kunna gå och motionera på när det blir vinter och halt. Och jag och mina systrar beslöt att det får bli årets farsdagspresent från oss alla. 

Han blev riktigt glad över den men sa genast att han betalar den. Det fick han så klart inte. 

Vi kan ju nämna ifall någon letar efter en dylik att denna var förmånlig, lätt, liten och går enkelt att fälla ihop. Trots alla punkter jag räknade upp verkar den vara riktigt stadig och bra. 

Och det var inte bara pappa som gillade den, mamma tyckte också att den var bra. Och båda lär de hoppeligen få nytta och glädje av den.


Vi körde med munskydd även om vi alla är dubbelvaccinerade, det kändes bäst så med alla coronafall här i trakterna just nu.


Sen åkte vi vidare till svärföräldrarnas för att fira kära svärfar. 


Han fick ett paket som innehöll något mjukt samt något gott.

När vi satt där och pratade berättade Jan att han köpt Kalakukko men att det inte var så gott. 

Svärfar som gillar denna "maträtt" berättade hur god den blir när den får värmas i ugnen en stund innan man avnjuter den. 
Jan sa att han värmde den i mikron, vilket tydligen var helt fel tillvägagångssätt. Han lovade att göra ett nytt försök och då värma den i ugnen.
Och där och då lovade även jag att jag skulle ta chansen och smaka. 

För dig som inte vet vad kalakukko är kan jag berätta att det är en finländsk specialitet som en gång i tiden var fattigmansmat. Och den sägs ibland vara "världens äldsta konserv". Den består av rågmjölsdeg med inbakad fisk som fyllning.

Kalakukko.

Och jo jag smakade.

Kalakukko.

Fisken smakade riktigt god och salt, medan brödet var en helt annan upplevelse. Det kändes som om jag skulle ha ätit med sked direkt ur rågmjölspåsen. 
Men nu har jag åtminstone smakat kalakukko, troligtvis första och sista gången.

Jan tyckte tvärtom, att brödet var bra men fisken äcklig, den smakade som om den bara vara kokt, sa han.

Dottern tyckte lika som sin mor att fisken var okej men inte brödet. Hon åt inte upp sin bit.
Ja farsdagar kan leda både till det ena och det andra. 

TACK JESUS FÖR MIN ÄLSKADE JAN, MIN ÄLSKADE PAPPA OCH MIN ÄLSKADE SVÄRFAR. TACK FÖR EN FIN FARSDAG MED DE BÄSTA. OCH TACK HERRE ATT DU ÄR VÅR HIMMELSKA FAR.

Min älskling 💗

Här kommer ett bibelord som gör att jag tänker på kalakukko 😊. Och texten i sig har en hel del att säga om livet.

BÄTTRE EN TORR BRÖDBIT (som ex kalakukko) MED RO ÄN HUSET FULLT AV FESTMAT OCH GRÄL (Ordspråksboken 17:1).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023