HUSBILSHELG

Jag har haft en HEL LEDIG HELG och vi passade på att leva husbilsliv. I fredags på eftermiddagen hade Jan tid till tandhygienisten kl.12:15 men efter det åkte vi iväg. Och färden gick till Tuuri, vårt favorit ställe.


Vi hade precis hunnit fram när det började snöa. Jan gick för att checka in på campingen (vintertid görs det vid hotellreceptionen) medan jag tog en runda med Hugo.

Därefter boade vi in oss i bilen och plockade fram vissa grejer ex. tände batteriljuset och lite smått och gott fick komma fram. Ja denna helg har jag ätit sött och gott. 

Några favoriter.

Jan tog sen en runda in till butiken medan jag bloggade.

Kvällspromenaden blev vit och fin. Jag fick både julkänsla samtidigt som barnasinnet vaknade och jag ritade i snön här och där.


Därefter gick Jan i bastun. Han bastade båda kvällarna medan jag nöjde mig med duschen.

På bilden syns sommarbastun till höger och vinterbastun till vänster.


Så skönt att sen få somna i husbilen, den känslan vet ni, den är toppen.


LÖRDAG
Och så härligt att få vakna upp i husbilen. Efter morgonmålet tog vi en skön promenad.


Och solen tittade fram.


Vi vandrade runt hela området och Hugo fick busa och leka med sin " busavant" mellan varven.


Utanför den uppblåsta outlethallen stod två stora och fina julgubbar. Jan tyckte synd om dem för de var fastbundna i fötterna.


Hugo rullade och njöt i den nya snön.


Vi gick högst upp på kullen och såg ut över den nyaste delen av campingen.


Där hade inte många bilar parkerat för där finns ingen belysning, vilket man gärna vill ha denna mörka årstid.

Vi hittade både älgspår och harspår.


Dessa fina träd/buskar med rosa bär är så vackra. De finns planterade på den nyaste delen.


Efter lunchen blev det (jul)shopping. 

Och det fina med denna butik är att små hundar är välkomna med in om de sitter/ligger på sin egen medhavda bädd i vagnen.


Så Hugo var med och sov så gott hela tiden i vagnen.


Jan i provhytten, för ibland tycker jag att han behöver nya kläder. Och ibland lyder han.


Jag njöt av att få gå runt och titta på allt julfint, liksom denna juldukning.


Granarna till vänster skall jag kanske försöka mig på att pyssla i år.

Deras vinterlandskap var mysigt och fint.


Och man kunde gå genom porten.


En väninna skickade och undrade hur vi har det, jag skickade följande bild som svar. Ja jag vet att vi ser lite allvarliga ut, men vi hade det riktigt bra.


Den stora granen under det härliga taket med moln är så fin.


Så härlig julstämning, mycket bättre än vad bilden visar.


Hugo fick också vara med på bild.


Kvällens sena middag fick bli favorit partyboxen, med de godaste kyckling klubborna.


Efter middagen blev det min tur att ta en egen runda till butiken.

Min jul är allra mest röd, grön och lite vit men inte blå. Men denna tomte var riktigt söt.


Jag gick till vinterlandskapet ännu en gång.


Jag gick genom tunneln. Det som lite störde mig var den hoande ugglan som hade ljud hela tiden. Men barn gillade den säkert samt att de fick leta ugglor, för där fanns många.

Ugglans huvud syns inte på bilden.

Jag var nästan ensam i hela butiken, eftersom detta var strax innan de stängde kl.22.

Därefter blev det en sväng ut med Hugo innan jag gick i duschen och sen tog vi godnatt.


SÖNDAG
Ännu en skön morgon att få vakna upp i husbilen. Vi åt morgonmål, packade ihop och tog en promenad.


Hugo behövde få en ordentlig runda eftersom resten av dagen skulle innebära en hel del bilkörande.


Det var vitt, lungt och fint.


Därefter startade vi mot Tammerfors.


Det blev ett besök till Ikea. Där får inte hundar följa med in så vi turades om.

Jan gick in för att äta lunch, deras goda köttbullar med lingonsylt och mos.
Jag åt i bilen och gick sen in för att shoppa ljus, julservetter, några julklappar och en byrå. Den sistnämnda var dock slut i lagret.

Men mest njöt jag även här av allt julfint och sög in idéer.


Jag var klar på 1 h, vilket är rekord när det gäller mig och en Ikea butik. 
Vi startade hemåt och vi fick köra några timmar i dagsljus innan mörkret föll.

Vi tog en kort paus längs vägen på en parkerings plats. Jan fyllde på kylarvätska medan jag tog en ryggsträckarpaus. När vi kom till Seinäjoki tog vi en längre paus. 
Vi var hemma kl.21.

TACK JESUS FÖR EN TOPPEN HELG TILLSAMMANS.


Dottern har också varit borta i helgen. Hon har varit till Vasa med en kompis för att hälsa på flera andra kompisar. De övernattade där mellan lördag och söndag.

Nu är vi hemma i vardagen igen och det är toppen, det är det liv jag vill leva... hemma med mina nära och kära. För borta bra men hemma bäst, så är det. OCH TACK JESUS FÖR ATT DET FÅR VARA SÅ.


Julen står för dörren och är du en julmänniska som jag så mår du riktigt prima just nu när du tänker på allt pysslande, pyntande och ställande.

Jesus har inget emot att vi njuter av vad livet erbjuder så länge det är gott och så länge det inte tar Hans plats. Jesus skall alltid ha första platsen i våra liv. UTAN JESUS KAN VI ALDRIG FINNA DEN ÄKTA OCH SANNA GLÄDJEN. UTAN JESUS ÄR DET INGEN JUL. (Även om det finns de som försöker. Det syns mer och mer hur världen försöker plocka bort Jesus från julfirandet.)

JESUS IS THE REASON FOR THE SEASON.

TY NÅGON ANNAN GRUND KAN INGEN LÄGGA ÄN DEN SOM ÄR LAGD, JESUS KRISTUS. OM NÅGON BYGGER PÅ DEN GRUNDEN MED GULD, SILVER OCH DYRBARA STENAR ELLER MED TRÄ, HÖ OCH HALM, SÅ SKALL DET VISA SIG VAD VAR OCH EN BYGGT. DEN DAGEN KOMMER ATT VISA DET, EFTERSOM DEN UPPENBARAS I ELD, OCH HUR VARS OCH ENS VERK ÄR SKALL ELDEN PRÖVA. OM DET VERK NÅGON HAR BYGGT BESTÅR PROVET, SKALL HAN FÅ SIN LÖN (1 Korintierbrevet 3:11-14).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023