JULDAGEN 2021

Vi somnade till snöfall inatt och vi vaknade till snöfall imorse samt ljudet av snöplogar som körde förbi uppe på den stora vägen. Det har snöat massor de senaste två dygnen.


I natt kl.00:30 var både jag, Matilda och Jan ute och skottade snö. Även Hugo fick vara med.

Lek med busavanten ute på vår väg mitt i julnatten.

Vi skottade och skottade.

Vår infart är skottad.

Och resten lämnade vi åt plogbilen till morgon-natten.


Och det blev att ta en sväng med snöskyfflorna även imorse. Morgonrundan med Hugo blev dock inte lång i snömängden.

Sen var det dags att klä upp sig och få känna sig lite julfin igen.


Till klockan 12 åkte Jan och jag hem till mina föräldrars. Min storasyster Maria som annars bor i Stockholm är nu "hemma" över julen. Min syster Ulrica och hennes man kom också. I år träffades vi men i en mindre skala.

Det var dukat och fint i vardagsrummet. 

Och tomtarna var på sina rätta platser.


I mamma och pappas bokhylla står julkrubban och en riktigt gammal bibel uppslagen med julevangeliet.


Sen försökte vi få till den perfekta syskon-bilden innan vi skulle åka hem.


Det blev några stycken.


Och alla bilder är så värdefulla och fina minnen, för vi vet ju inte när vi nästa gång kan ses alla tillsammans igen.


Kära pappa 💗 och mamma 💗 (forfarande utan glasögon efter starr-operationen, men snart får de nya).


Mamma i sitt vanliga julförkläde.


Innan vi for hem fick vi systrar av Maria var sitt hjärt-tomtebloss som vi tände.


Ulrica och jag på bilden (samt min ena fin sko som föll i snön, för man kan ju inte hålla i både tomtebloss, två fin skor samt handskar).


Fint att kunna lysa upp vår värld en liten stund.


Sen sa vi hej då och tusen tack för en fin stund, så värdefull gemenskap.


Sen åkte vi hem igen till vårt eget julehus.


Så tacksam att få ha ett hem. TACK JESUS FÖR VÅRT HEM.


Jag har ofta drömt genom åren om ett större hus och en större gårdsplan men de senaste 10 åren har jag tackat extra mycket för att Herren ledde oss till detta hus, Jans mormors hus, som nu är vårt lilla mysiga hus. Vi behöver inget större, varken på insidan eller utsidan.

Och allt vi velat ha/bygga har fått plats ute på gården.


TACK JESUS FÖR FÖRNÖJSAMHET OCH FÖRLÅT MIG DE GÅNGER JAG INTE ÄR NÖJD OCH TACKSAM.


I kväll har vi (Jan, jag och Matilda) sett på film "Sune i fjällen" och druckit glögg.


TACK JESUS FÖR DENNA LJUSETS HÖGTID, DIN FÖDELSEDAG. LÅT OSS ALLTID BÄRA VÅRT LJUS PÅ RÄTT SÄTT SÅ ANDRA SER DET OCH VILL HA DET OCKSÅ, VILL HA DIG JESUS I SINA LIV.
 
NI ÄR VÄRDENS LJUS, INTE KAN EN STAD DÖLJAS, SOM LIGGER PÅ ETT BERG (Matteusevangeliet 5:14).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023