ATT ÄLSKA SIN NÄSTA

Vem är min nästa? Jo, ALLA människor på vår jord.

Det är ju så enkelt och så lätt att tycka om, att älska personer som tycker som jag och som beter sig som jag. Men det blir genast svårare när jag möter på personer som inte delar mina åsikter och inte tänker och handlar som jag.
Jag tror att vi alla har åtminnstone någongång kommit i kontakt med personer som vi haft svårt med, där personkemin liksom inte fungerat.

Alla är vi olika. Hurdan är jag/ du? 


Men Jesus vill att vi skall älska alla människor. Ja han säger faktiskt ÄLSKA.
Det betyder ju inte att vi skall acceptera det som är fel och oriktigt......nej, men vi skall älska personen bakom handlingen....med hjärtat och i handling.

Kärlek är för evigt.


Jag brukar tänka som så att varje människa är skapad av Gud. Han har velat hans/hennes liv....lika mycket som mitt. Gud älskar den människan lika mycket som mig.
I varje människa finns något gott fast kanske inte jag kan se det.
Och vi är alla lika värdefulla och älskade.

Jesus älskar oss alla för den vi är, inte för det vi gör. För alla gör vi saker, säger saker, tänker saker som är fel, det är det som är SYND.
Efesierbrevet 2:8 säger: Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det.
Om Jesus skulle älska oss p.g.a våra gärningar, ja då vore vi alla förlorade. Det är det som är NÅDEN....att vi får komma som vi är och säga HÄR ÄR JAG JESUS MED MINA FEL OCH BRISTER HJÄLP DU MIG, FÖRLÅT MIG OCH TACK ATT JAG FÅR KOMMA PRECIS SOM DEN JAG ÄR, TACK FÖR ATT DU ÄLSKAR MIG.
OCH JESUS HAN TAR EMOT DIG/MIG MED ÖPPNA ARMAR, PRECIS SOM DEN VI ÄR. Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall förgås utan ha evigt liv.

När vi inser att alla är vi människor som gör fel, då kan vi lättare tycka om/älska dem som tänker, handlar och är annorlunda än vi själva.
Jesus gör ingen skillnad på stora eller små synder...men det gör vi människor. Vi tycker att den som dödar en annan människa är nog en större syndare än den som pratar illa om någon annan. Men Jesus säger båda sårar mig, båda gör fel.
I Jakobsbrevet 4:17 står det: Den som vet hur man handlar rätt, men inte gör det, han begår en synd.
Därför behöver vi Jesus. Vi får be om förlåtelse för det vi gjort, tänkt eller sagt som är fel och be att Jesus hjälper oss att inte göra samma sak igen.
Vi får be att Jesus ger oss kärlek till alla människor....kärlek som syns i vår handling.

Vi har en vacker tavla i vårt sovrum som påminner om det här.


Spill ingen tid på att grubbla över om du älskar din nästa, handla som om du gjorde det.

När vi träffar en person för första gången skall vi inte lägga tid på att grubbla över vad den personen är för en slags människa, i vilket fack vi skall sätta henne eller honom...utan vi skall bestämma oss för att älska och tycka om den personen.

Sen får vi även komma ihåg att ute i vår värld finns det många som aldrig fått uppleva kärlek. Om inte vi visar dem kärlek, hur skall de då kunna ge något de aldrig fått.

På vårt inbjudningskort till vårt bröllop (1995) stod det ungefär så här: Ju mera kärlek du ger, dessto mera får du tillbaka.

Och för att klara av att älska andra människor, behöver vi be.... varje dag  att Jesus skall hjälpa oss och ge oss rätt kärlek till vår nästa.

På den lilla tavlan står det: Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.



Markus12:31
Du skall älska din nästa som dig själv.

Johannes 13:34-35
Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.

Romarbrevet 12:15-17
Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023