LYCKA

Är du lycklig? Vad är lycka för dig?
Ibland behöver vi ställa oss den frågan...." Är jag lycklig" och "Vad är lycka för mig".



Lycka är något som kan vara/ kan upplevas så olika i människors liv. Någon drömmer om den lycka de skall få ifall de blir rika, berömda, mäktiga...... "Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv" (Matt 16:26).

Någon annan upplever lycka av att kunna andas med egna lungor igen ( vilket de flesta av oss redan gör utan att tänka dessto mera på det) eller över att kunna gå in till grannen och låna ett ägg.
Helt olika saker som skapar LYCKA.



Konrad är lycklig när han får vara ute och springa och hoppa.


Någon blir lycklig av ett fint besök. Jag fick självaste kungen på besök idag. 


Visste ni att Nalle Puh är kung? Inte jag heller, men nu vet jag det.
Jag kan säga att jag är en väldigt nöjd person, tycker att jag har det väldigt bra. Jag är nöjd för det mesta. Just nu är jag lycklig och njuter av att ligga här i sängen under min sköna fleecefilt och blogga och min man ligger bredvid och läser nyheterna.

Lycka för mig är:

- när mina nära och kära mår bra.
- när jag kan göra något som glädjer någon annan.
- när solen tittar fram efter en mulen dag.
- när det finns en kokosboll kvar och jag får ta den.
- när kaninerna somnar i min famn.
- när jag får orkideen att blomma.
- när mjölken är slut.... igen och någon säger: jag kan fara och handla.
- när någon säger: vad fint hår du har...när jag själv ser ett trollhuvud.
- när en väninna ringer och frågar:  kommer du med på loppis?
- när jag ser den första nyckelpigan.
- när jag får ställa till med fest och huset är fyllt av härliga människor.
- när jag håller på med en bra bok.
- när jag får smaka sommarens första jordgubbe.
- ATT JESUS ÄLSKAR MIG


Rågbröd...det är lycka för mig.




Önskar jag mig en massa saker som jag inte behöver eller kan få, ELLER är jag lycklig och tacksam för det jag har och äger? Följande text är tänkvärd.




Jag får även lycka genom att tänka mera på andra och mindre på mig själv. Så är det, när man kan göra något gott för någon annan då blir man själv så glad.


I julhelgen läste jag denna bok som jag fick låna av en vän. Den är så bra...rekommenderas. På baksidan står det: VÄRLDENS LYCKLIGASTE  inte de rika, inte de med de flesta vännerna, inte de vackraste eller mest berömda- utan de som ställer sig till Guds förfogande och lyssnar till Hans röst.



Bra bok
Ja så är det. Gud har en plan för ditt och mitt liv....Han bara väntar på att vi skall säga JA till Honom och allt Han planerat för oss. Vårt liv blir aldrig hel, aldrig helt lyckligt förrän vi säger JA. Jag har redan sagt JA och jag gör om det varje dag. Säg även du JA. " Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära" (Jes 55:6).


Att vara lycklig behöver ju inte betyda att man är helt utan problem och bekymmer. Nej, men att vara lycklig med Jesus det är att veta... att jag inte är ensam. Han går med mig i både med och motgång, Han lämnar mig aldrig.....det är LYCKA.




Psaltaren 73:28
Men jag har min LYCKA i att nalkas Gud, jag tar min tillflykt till Herren, min Gud, och skall vittna om allt du har gjort.

Psaltaren 41:2
LYCKLIG den som tar sig an den svage, honom skall Herren rädda på olyckans dag.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023