EN ANNORLUNDA LÖRDAG

Idag har vi haft en minst sagt annorlunda dag.

För det första så skulle Matilda upp och till skolan...ingen sovmorgon här inte. De som inte åkte till Stafettkarnevalen (tävlingar i Helsingfors) hade även skoldag, men en kortare dag med b.l.a. frågesport, film och glass.

När Matilda hade åkt till skolan satt jag i lugn och ro och åt morgonmål, jag tittade ut och konstaterade, att oj vad det blåser idag. Sen insåg jag att det inte bara blåste, utan det var full storm.

Jag gick snabbt ut och såg att lekstugans tak höll på att flyga iväg...jag rusade in i garaget efter spikar och en hammare. Medan jag spikade för livet såg jag plötsligt när vinden tog studdsmattan med sig. Jag rusade iväg för att bromsa den, och lyckades.
När vinden lugnat sig för stunden sprang jag in och väckte Jan med orden: JAG HÅLLER PÅ OCH SPIKAR FAST "TAKET" OCH STUDDSMATTAN FLYGER, KOM FORT! Och det gjorde han. Han lyckades ganska snabbt ankra fast studdsmattan, däremellan fick vi bromsa den.
Nu står den stadigt och säkert, MEN PÅ FEL PLATS..Och lekstugetaket sitter fast och stadigt, MEN MED FEL SORTS SPIKAR.

(Ifall någon undrar varför vi satte fast den på fel ställe......så kan jag förklara. Den står vanligtvis på baksidan av huset, men nu innan vi tagit fram poolen får den stå på träplattorna på framsidan. Plattorna är så hala så den glider lätt av...om det stormar. Den gick inte att få fast där, så vi ankrade fast den på första bästa plats och rusade in...nu lär den få stå där tills "någon" orkar riva upp ankaren och flytta den till rätt plats).


Det gäller att jobba snabbt och händigt när stormen river i ...fast det ser väldigt lungt ut på bilden..smile..



Väl ankrad studdsmatta.

Sentalin taket på plats.
(Och för den som undrar hur man kan smälla in för långa spikar i taket, så kan jag säga: jo om det stormar då tar jag första bästa jag hittar och ger järnet...och de lär få sitta där, skall bara böja in ändarna så ingen får dem i huvudet från insidan....smile).



När Matilda kom hem från skolan åkte vi till veterinären med Konrad och Selma. Konrad har haft återkommande ögoninflammationer.
Eftersom vi ändå skulle åka bil, så tog vi med Selma också...de är tryggare när de får kurra ihop sig. De var faktiskt helt lugna i bilen...det brummande ljudet var nog sövande.

Konrad satt lugnt och kollade ut genom sitt fönster.


Selma lade sig ner och somnade nästan.


Veterinär Ursula var så trevlig och duktig.
Konrad fick lugnande så han låg helt livlös i min famn medan hon kollade ögat (det var inget farligt. Egentligen skulle vi inte behöva göra något åt det, men han fick ögondroppar) tänderna (hon filade ned 2 stycken) och klorna (hon klippte dem).

På väg hem, med en sovande Konrad i famnen.



Så söt.


Selma fick klippt klorna och kollad öronen, som hon kliar ibland. Ursula kollade med mikroskop, men där fanns ingen ohyra.

Konrad är ännu trött och vinglig när han vaknar till.


Han såg så ensam ut där han låg (för Selma hon stack ut på utsidan genast vi kom hem)........



....så vi tog in honom, han sov tryggt och skönt i famnen.


Selma vilar tryggt under sitt skydd...gungan...smile.


Nu är jag hemma och sköter om Konrad, medan Matilda och Jan for cyklande för att se på en hundtävling....det har aldrig hänt sig förr i detta hus, så även det betraktar jag som väldigt annorlunda.



Liksom studdsmattan (trampolinen, som vissa säger) kan flyga iväg med vinden, så kan även vi flyga med av bara farten...åt helt fel håll.
Studdsmattan på fel plats, den står mitt framför dörren.

För i denna värld som vi nu lever i, med den ena nyheten efter den andra...inom alla områden, så är det inte alltid så lätt att välja rätt.
Vi behöver vara ankrade i Guds ord och be om ledning att välja det som är rätt och riktigt. Att välja det som bygger upp.


Bibeln är och skall vara vårt ankare, som håller oss på rätt plats.


(PS. De som var på hundtävlingar är hemma igen. Och en av dem hade mycket att berätta...det var såå roligt.)


1 Korinthierbrevet 10:12
Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller.

Romarbrevet 12:2
Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt.

Hebreerbrevet 4:15-16
Vi har inte en överstepräst (Jesus) som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd.
Låt oss därför frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp.

Romarbrevet 8:28
Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda.....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023